Prisjakt.no:

Synkende tillit til Black Friday-rabattene

Flere og flere nordmenn frykter for å bli villedet av lure-priser på Black Friday, viser ny meningsmåling fra Prisjakt.no.

Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt.no.  Foto: Prisjakt.no

Saken oppdateres.

Samtidig har de fleste nordmenn fortsatt urealistiske forventninger til rabattnivået på årets travleste handledag.

LES OGSÅ: Tror det settes rekord på Black Friday

Opinion gjennomfører årlig en Black Friday-undersøkelse for Prisjakt.no. I år sier hver tredje nordmann at de har opplevd å bli lurt av villedende kampanjepriser på Black Friday. 79 prosent oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell, mens 31 prosent fant varen billigere andre steder, etter å ha handlet.

- Kundene må holde tunga rett i munnen når de i den kommende uken skal jakte på gode kupp under Black Week. Det handler om planlegging og oversikt. Det enkleste trikset planlegge kjøpet i forkant og å sjekke prishistorikken hos en prissammenligningstjeneste, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge i en pressemelding.

Skepsisen øker

Den ferske meningsmålingen viser også at nordmenn blir stadig mer skeptiske til butikkenes kampanjepriser på salgsdager som Black Friday. 1,7 millioner nordmenn sier ifølge undersøkelsen at de har liten tillit til at prisen på varene som selges, faktisk er reelle.

- Det er nesten umulig med det blotte øye å finne ut om tilbudet faktisk er så godt som det ser ut som, uten å bruke litt tid på å sjekke i prishistorikken om hvor godt tilbudet egentlig er. Da vil du enkelte også oppdage om varen har vært på salg tidligere, og hva prisen i få fall var, sier Vittersø ifølge pressemeldingen.

LES OGSÅ: Ikea med kjempeoverskudd - takker for at de fikk holde åpne

Han opplyser at rundt 126 000 produkter i Prisjakts søkemotor i fjor gikk opp i pris i november, før prisen ble satt ned igjen på Black Friday.

- Butikkene har ulik tilpasning til markedsføringslovens begrensinger for prissetting, og da er det ekstra viktig at kundene er skjerpet når de vandrer rundt i tilbudsjungelen, sier Are Vittersø, og viser til at hver femte nordmann oppgir at de handler på impuls denne dagen.

Tror på høyt rabattnivå

Ifølge Prisjakt så tror de fleste nordmenn at rabattnivået på Black Friday lhøyt over det reelle rabattnivået.

- I undersøkelsen svarer seks av 10 spurte at de forventer et rabattnivå på 40 prosent eller mer. Dette er helt urealistisk, selv om det selvfølgelig er mulig å gjøre kupp på enkeltprodukter til langt under halv pris. De siste årene har gjennomsnittsrabatten på de 10 000 mest populære Black Friday-varene ligget på drøyt 20 prosent, sier Vittersø i pressemeldingen.

Han viser til statistikk fra fjorårets handel på samme dag, der det kommer frem at selv om mange av de 700 000 kontrollerte varene gikk ned i pris på Black Friday, så gikk bare 13 prosent av varene ned med 10 prosent eller mer. Hvert sjette produkt gikk opp i pris, opplyser Prisjakt.

Følg MN24 på Facebook


På forsiden nå