Tøff aviskrig i Stjørdal

Trusler fra advokat, ansatte som slutter på dagen og beinhard kamp om annonsekroner. Flere uker før gratisavisen Byavisa Stjørdal kommer på gata, raser allerede kampene om avismarkedet i Stjørdal.

Saken oppdateres.

Når den nye avisen kommer på gaten i begynnelsen av desember vil to gratisaviser, lokalavisen Stjørdalens Blad, Adresseavisen og Trønder-Avisa, alle kjempe om lesere og annonsører.

Så langt er det den over tjue år gamle gratisavisen Stjørdals-Nytt, som har tapt første slag. Avisens salgssjef, Aage Richstad og en av avisens profilerte frilansere, har gått over til den nye konkurrenten.

Etter det Adresseavisen kjenner til måtte Richstad gå på dagen da det ble klart at han skulle begynne som markedssjef hos konkurrenten. Han er for tiden sykemeldt. I går var han likevel innom Byavisas nye redaksjonslokaler i Kjøpmannsgata på Stjørdal.

Lover full krig

Redaktør Bjørn Helge Larsen og daglig leder Paal Larsen, i den familieeide gratisavisen Stjørdals-Nytt, er full av kamplyst etter det som har skjedd.

- Det er ingen tvil om at dette er en krig, sier redaktøren.

Salgssjefens avhopp fyrer opp under en allerede bitter konflikt mellom de to gratisavisselskapene. I september i fjor brøt Stjørdals-Nytt kontrakten om å la distribusjonsselskapet NorPost AS, som eies av selskapet bak Byavisa, distribuere deres avis.

Ifølge daglig leder Paal Larsen skyldtes dette mange klager på sen distribusjon og innstikk, som distribusjonsselskapet la inn i deres avis. I kjølvannet etter bruddet fulgte både brev fra selskapets advokat og trusler om innmelding til PFU for usaklig omtale.

Enden på visa ble at Norsk Avisdrift forhandlet om å kjøpe ut Larsen-familien fra gratisavisen. Isteden vervet selskapet avisens nøkkelmann, salgssjefen Richstad. Kort tid etter ble de nye gratisavisplanene lansert.

- Distribusjonen er den eneste grunnen jeg kan se til at noen vil starte en gratisavis i et så presset marked. Norsk Avisdrift har sannsynligvis tunge avtaler om distribusjon av flygeblader, og at de ønsker en avis i bunnen. Det er ikke behov for en ny avis i et marked som Stjørdal, sier Larsen.

Han sier de ni ansatte i gratisavisen, som går for å være Norges eldste, for alvor har brettet opp armene for å møte utfordreren. Og legger heller ikke skjul på at han oppfatter konkurrenten som ufin.

- Dette er i alle fall ikke måten jeg ønsker å drive forretninger på, sier Larsen.

Mangler redaktør

Byavisa Stjørdal kommer med første utgave 6. desember. Fra starten av januar er planen å komme ut hver tirsdag. Dagen før gratisaviskonkurrenten kommer med sin avis.

Administrerende direktør Stig Erlid, i Norsk Avisdrift, selskapet bak gratisavisen, sier målet er å lage en frisk og annerledes gratisavis. Han vil imidlertid ikke kommentere hvem som vil bli det første offeret i aviskrigen på Stjørdal.

De siste ukene har Adresseavisen har flere ganger vært i kontakt med ham og ansvarlig redaktør Paul J. Aune, i samme selskap, for å få vite hvem som blir redaktør i den nye avisen. I går viste Aune til at det fortsatt ikke er avklart.

- Vi har finsiktet kandidater. Det er viktig for oss å finne riktig person, fordi vedkommende skal være med å prege det endelige produktet, sier Aune.

Byavisa sto også bak gratisavisen Trøndersk Næringsliv. Det prosjektet ble lagt ned etter bare fire nummer. Redaktøren viser til at den var et forsøk som bekreftet at det finnes et interessert avismarked.

- Hvordan vurderer du aviskonkurransen dere nå starter?

- Det vil bli et tøft annonsemarked, men den delen får markedsfolkene våre ta seg av. Klarer vi å lage en god avis vil den også bli sunn økonomisk, sier Aune.

Ruster til kamp

Daglig leder og ansvarlig redaktør for Stjørdalens Blad, Geir Olav Flåan, vil heller ikke spekulere i om det er plass til så mange konkurrerende lokalaviser i byen Stjørdal.

- Jeg er ikke i tvil om at vi er den avisen som skriver mest om Stjørdal i dag. Det skal vi fortsette med. Men vi er ydmyke for konkurransen og må bli flinkere til å gå tettere på Stjørdal, sier han.

Da Adresseavisen i 1997 lanserte LokalAdressa i Stjørdalsområdet svarte Stjørdalens Blad med å øke fra tre til fire utgivelser i uken. Ekstrautgaven ble distribuert som gratisavis. Nå vil ikke Flåan svare på hvilke planer avisen har.

Ansvarlig redaktør Arve Løberg i Trønder-Avisa betegner stjørdalsmarkedet som viktig, men innrømmer at Trønder-Avisa her slitt med å etablere seg i Stjørdal, blant annet fordi folk i Stjørdal er sørvendte.

Samtidig får han mange henvendelser fra Stjørdal om at avisa burde bruke større ressurser her. Derfor vil han følge konkurransesituasjonen tett i tiden fremover.

Sjefredaktør Gunnar Flikke i Adresseavisen betegner stjørdalsområdet som et kampområde for Adresseavisen:

- Først og fremst er dette flott for leserne. Dette er et sted hvor det skjer mye som opptar hele regionen. Og jeg er sikker på at det finnes mange nyheter i Stjørdal som ikke blir omtalt i dag. Derfor har vi også rustet opp vårt stjørdalskontor med to medarbeidere, som arbeider med lokalt stoff, sier Flikke.

Han viser til at nyetableringen vil skjerpe konkurransen både om nyheter og annonsekroner i et spennende område.

- Den nye avisen er en annonseavis. De er helt avhengige av å sikre seg store annonseinntekter. For vår del har vi to bein å stå på. Både annonser og abonnenter, sier Flikke.

 
        
            (Foto: FRANK CADAMARTERI)

  Foto: FRANK CADAMARTERI

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå