Gjør-alt-selv-passasjerer

Bjørn Kjos og Norwegian vil spare penger på å la passasjerene gjøre alt selv.

Saken oppdateres.

Nå er flyselskapets første selvbetjente innsjekkingsskranker er på plass på Værnes.

Det skal bli mange flere. I løpet av kort tid er målet at så mange som 80 prosent av passasjerene skal gjøre hele jobben selv, sier Oddbjørn Hansen, som har jobbet med prosjektet for Norwegian.

– Uvant, men helt greit, er dommen fra litauiske Birute Dagiene. Sammen med sønnen Martynas Dagus (10) og Greta Petrauskaite sjekket hun selv inn bagasjen for å fly til Litauen.

Tjener på at du gjør alt

Informasjonssjef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen sier målet er å gjøre det enklest mulig og mest mulig sømløst for folk å reise. Han legger ikke skjul på at det handler om lønnsomhet for selskapet gjennom å redusere kostnader.

– Er det et poeng å eliminere skrankebetjening for å få ned kostnader?

– Det er selvsagt et viktig aspekt ved dette. Men det koster også å ha folk ute på gulvet for å hjelpe til. Det vil alltid være noen som trenger assistanse, sier Sandaker-Nielsen.

Først i verden

I løpet av denne uken er selvbetjent innsjekkingsløsninger i gang på Værnes, Gardermoen, Bergen, Stavanger, Bodø, Tromsø og Molde. I løpet av kort tid kommer også Haugesund og Kristiansand etter. Ifølge Josè Guillen fra leverandøren, BB Computerteknikk AS, som har levert den selvbetjente innsjekkingsløsningen på Værnes, er pilotprosjektet i Trøndelag likevel unikt, fordi dette er det første stedet i verden der de tradisjonelle innsjekkingsskrankene erstattes med rene automatiske selvbetjenningsskranker. Løsningen de har levert er smalere og gir derfor plass til to selvbetjente bånd på plassen som normalt gir en innsjekkingsskranke. Dermed øker kapasiteten i bagasjeinnsjekkingen.

Gjennombrudd

Guillen kaller Værnes et gjennombrudd for Lier-firmaet, som nå kjemper om kontrakter i hele verden. Ifølge Oddbjørn Hansen i Norwegian har de også opplevd stor internasjonal interesse for løsningen som nå er på plass ved flyplassen. Blant annet er det kommet henvendelser fra Canada og New Zealand.

Ifølge de to er Avinor og de norske flyselskapene langt fremme når det gjelder tekniske løsninger og mange andre land ser til Norge for å hente inspirasjon.

Hos Røros Ground Service tror stasjonssjef Trond Kopreitan ikke nyvinningen vil gjøre dem arbeidsledige med det første.

– Det vil være behov for folk. Dette er selvsagt en effektivisering, men vi ser at det er stort behov for å lære opp folk. Mange nøler fortsatt med å benytte de vanlige innsjekkinsautomatene, sier han.

Vi bli Europas mest moderne

Lufthavndriver Avinor ser likevel store muligheter i de selvbetjente skrankene som tar mindre plass. Selskapet har tidligere presentert storstilte planer om å gjøre Trondheim Lufthavn Værnes til Europas mest moderne og automatiserte flyplass. I det ligger også planer om å erstatte dagens tradisjonelle innsjekkingsskranker og bagdrop med nye automatiserte skranker.

– Vi søker hele tiden etter noe nytt. I 2013-prosjektet vårt ligger det at vi skal automatisere. Dette er jo en pilot på den funksjonaliteten, sier Hans Hogstad, som er sjef for teknikk og kundeservice hos Avinor på Værnes. Sammen med Morten Asbjørnsen fra Avinor sentralt var han i går formiddag på plass for å se hvordan løsningen fungerte.

– Vi forbereder et stort anbud på bagasjeskranker for hele Avinor. Vi håper å ha det klart i løpet av første kvartal i år, sier Asbjørnsen.

 
 
På forsiden nå