- Også på ledelsesnivå må vi ha enda større oppmerksomhet på avvik, sier Røstad. I dag er det stor underrapportering. Les om avvik som er rapportert inn i Trondheims-skolen her: Plutselig får jeg en springskalle ut av det blå.

- Det er viktig for å få en bevisstgjøring om uheldige hendelser og sørge for at det jobbes mer systematisk med dette i de ulike enhetene. I dag er det ulik praksis på ulike steder i Trondheim kommune. Spesielt skole jobber lite med avvik. Derfor er dette nå fast tema på rektormøter.

Røstad understreker at selv om langt fra alt rapporteres betyr ikke det at sakene ikke følges opp på enheten.

- Jeg har stor tillit til våre ansatte og det er ikke slik at de ikke tar tak i ting. Men det er viktig at vi øker vår bevissthet slik at andre også kan lære av uheldige hendelser. Vi trenger en bedre systematikk, her har avlastningstjenesten har gått foran som et godt eksempel, sier Røstad og tror at forskjellene kan bunne i ulik tradisjon og kultur.

Eskalerer ikke

Vold og utagering er klart det største problemområdet som rapporteres inn fra skolen. Røstad sier at hun ikke har inntrykk av at dette er et problem som eskalerer. Like fullt er både ressurser og kompetanse er en utfordring i perioder, framholder hun.

- Er det slik at kommunen har gode nok systemer i de tilfeller hvor én elev utagerer verbalt og fysisk – og at dette skjer jevnlig?

- Det vi trenger i slike tilfeller er større variasjon når det gjelder å tilpasse læringsmiljøet. Eleven kan for eksempel i korte perioder få et tilbud utenfor klasserommet, for eksempel dagskolen, verksted, samarbeid med gårder og næringsliv og andre tilpassede tilbud i mindre grupper. På kort sikt må utageringen håndteres der og da av personalet som er der. På lang sikt må man finne ut av de mange forskjellige årsakene til at ungen har det vanskelig, og hvordan den enkelte kan få hjelp.

- Hva med miljøet rundt, skoleelever som blir utrygge og redde av dette?

- Vi har gode system for dette. Spesielt fagteamet som kommer inn med støtte i form av tverrfaglig kompetanse på spesialpedagogikk og psykiske vansker. Også skoleteamet er viktig for å diskutere og støtte skolene når det skjer urovekkende hendelser. De kan også bistå med å finne gode tilbud for den enkelte eleven, på kort og lang sikt.

- Er det et problem at skolen skal romme alle elever uansett diagnoser og problemer?

- Nei, det er ikke et problem. Vi har en inkluderende skole som skal være for alle. Lærerne står fritt til å variere undervisningen slik at den er tilpasset den enkelte.