Arild Herigstad og kona Toril Kvernvik flyttet utenlands for rundt ett år siden, og er nå bosatt i Spania. I begynnelsen av juli dro de hjem til Orkanger for å besøke barn og barnebarn. De kjørte den lange turen fra Spania til Trøndelag med sin norskregistrerte bil.

Hadde sjekket på forhånd

Paret var på vei hjem til Orkanger etter en svipptur i Trondheim. Ved Sandmoen ble de stoppet i en kontroll av Statens vegvesen ca. 18.15, og bilen de satt i ble avskiltet på stedet som følge av manglende EU-kontroll.

- Vi var klar over at den gikk ut i februar, det hadde vi sjekket ut på forhånd, forteller Herigstad.

I visshet om at de ikke kom til Norge før rundt sommeren, ringte han derfor Statens vegvesen og Tolldirektoratet for å høre hvordan de skulle gjøre med kontrollen.

- Vi fikk til svar at det eneste vi kunne gjøre hvis vi skulle til Norge med bilen, var å bestille norsk EU-kontroll så fort som mulig etter at vi ankom Norge, og at vi måtte ha skriftlig bekreftelse på dette i bilen i tilfelle vi ble stoppet. Dette gjorde vi, men på grunn av ferieavvikling var det ikke mulig å få bilen på kontroll på vårt lokale verksted før 11. juli, forteller han.

Bilen måtte avskiltes

Da han og kona ble stoppet i kontroll ved Sandmoen i Trondheim var de derfor relativt trygge på at dette skulle gå greit.

- Kontrolløren hørte på oss, fikk dokumentasjonen både på bestilt EU-kontroll og kvitteringer på bompasseringer og drivstoff som bekrefter at vi nettopp hadde kommet til Norge på sommerferie, sier han.

Dokumentasjon: Paret hadde med seg dokumentasjon i bilen som viste både bestilt kontroll og at de nettopp hadde kjørt fra Spania til Norge. De hadde sjekket på forhånd, og blitt fortalt at dette skulle holde.

Herigstad forteller videre at kontrolløren skjønte problemstillingen og måtte diskuterte saken med ansvarshavende.

- Han kom tilbake og fortalte at «det er likt for alle som ikke har tatt EU-kontroll», og at bilen måtte avskiltes. Vi synes det er veldig urettferdig i og med at vi først har kommet til Norge de siste dagene, og så har vi ordnet oss time på verksted i ferietid, og det var det kjappeste vi kunne få ta kontrollen på, forteller Herigstad.

- Vi kokte litt innvendig da, sier Tone.

Bør søke om utsettelse av frist

Jan Ivar Moen, fagleder i Utekontrollen i Sør-Trøndelag, forteller at han ikke kjenner til akkurat dette tilfellet, men at det på generell basis ikke er nok å vise frem dokumentasjon ved utelatt EU-kontroll.

- Alle har rett til å søke om utsettelse av fristen. Uten å ha kjennskap til den konkrete saken er det vanlig å gjøre hvis man av ulike årsaker ikke får vist bilen på kontroll. Det kan være lurt å undersøke dette hvis man skal ut på lengre reise til utlandet. Det er også mulighet til å levere inn skiltene hvis man skal være i utlandet på ubestemt tid, forteller han.

Hvorfor fikk de da dette rådet av Statens vegvesen?

- Jeg synes det høres litt rart ut, men så lenge jeg ikke var involvert i saken er det umulig å svare på hvorfor de fikk det svaret, sier Moen som også påpeker at det er sjeldent de møter på problemstillingen av denne typen.

- Er beklagelig

Lisbeth Holan Hustad, faggruppeleder merkantil i Statens vegvesen Nord-Trøndelag, forteller at det svaret paret fikk fra vegvesenet var beklagelig.

- Det var ukjent for meg, og er beklagelig at de har fått beskjed om at det var nok med dokumentasjon. Da må de ha fått feil opplysninger, sier hun.

Hun forklarer at dersom et kjøretøy har gått over fristen for EU-kontroll vil man få et purrebrev der en får to måneder på seg til å fikse forholdene.

- Det står også i brevet at hvis Statens vegvesen ikke mottar godkjenningen innen utgangen av de to månedene, blir det lagt inn begjæring om avskilting automatisk, forteller Holan Hustad.

I likhet med Moen anbefaler hun folk generelt om å søke utsettelse hvis de av ulike grunner ikke kan komme på oppsatt kontroll.

- Det er mange grunner du kan ha for å søke om utsettelse. Det skal vurderes i hvert enkelt tilfelle, men alle har rett til å søke om det. Det må selvfølgelig gjøres i god tid, og som bileier skal man være orientert om når fristen for godkjenning er.

- Håpløs praksis

Paret fortviler også over at det er vanskelig å få utenlandske kontroller godkjent i Norge.

- Vi synes det er håpløst at Norge har en sånn praksis angående biler i utlandet. Vi har prøvd å gjøre slik vi ble anbefalt, men det er tydeligvis ikke godt nok. Hvorfor kalle kontrollen for EU-kontroll når dette er en særnorsk greie som ikke har noe med EU å gjøre? spør Herigstad.

Han forteller at de uansett må foreta en ITV, som er den spanske versjonen av EU-kontroll, når de kommer tilbake til Spania i høst i forbindelse med omregistrering til spanske skilt.

- Uansett så gjelder jo ikke den her i Norge. Det er ufattelig at vi ikke har et regelverk her som er i mer harmoni med resten av Europa.

Holan Hustad forteller at det er mulig å ta kontrollen i andre land, men at man må søke om å få det godkjent.

- Det er en veldig smal åpning for å få godkjent kontroller gjort i utlandet fordi det per i dag ikke finnes noen samlet oversikt over hvilke verksted i EØS-områdene som følger de samme kravene som oss. Vi har ikke noe felles register for å se hvilke verksted som er godkjent i Spania, forteller hun.