Fullt truck hele veien

Ove Alstad har knapt parkert trucken før han er i gang med å planlegge neste års stunt: Lindesnes - Nordkapp med jekktralle!

Saken oppdateres.

- Hvis jeg bare får tak i noen skikkelige dekk, så tror jeg samme etappe kan gjennomføres med en jekktralle. Men det må først godkjennes av kona, sier 32-åringen. Klokken 11.15 i går var 2400 kilometer tilbakelagt i nettopp en gaffeltruck.

- Jeg sitter her med en vemodig og rar følelse i kroppen. Det var godt å sette beina på Nordkapp med over 20 grader i lufta og blå himmel, men likevel litt trist, sier Ove.

Nakenbading

Det er 16 dager siden han vred om nøkkelen på Lindesnes og la ut på sin lange ferd med Norge på tvers som mål. Siden da har han sett og hørt mye rart langs asfaltkantene.



- Jeg så noen antydninger til nakenbading et sted midt i landet, men kunne ikke stoppe for å dobbeltsjekke. Det er ikke akkurat vanskelig å kjenne igjen en gaffeltruck som kjører Norge på langs. Kan liksom ikke bli stemplet som en «griskaill» heller, ler Ove.

Han skulle egentlig ta flyet hjem fra Honningsvåg, men problemer på flyplassen gjør at både han og følgeteamet må kjøre leiebil til Hammerfest. Her har Ove sikret seg plass i baksetet, og førsterett ved skalpering av champagneflasken.

- Det kommer til å gå rett i fletta på meg. Jeg har jo holdt meg unna alkohol under denne lange reisen. Men nå skal det jaggu meg feires.

Kjørte "fort"

Før turen hadde Ove og resten av teamet belaget seg på rolige etapper på rundt 15 mil om dagen. Selve turen var beregnet til å ta rundt tre uker, men stjørdalingen viste seg å være hard på gassen. Dermed ble det gjort unna hele 20 mil om dagen.



I en laserkontroll ved Majavatn fikk han også sjekket toppfarten, som ble målt til 20 kilometer i timen. Likevel rullet Toyota-trucken bare tre mil i går.

- Det må vel kalles en sjarmøretappe. Allerede etter en mil så jeg Nordkapp-platået, og da var det bare én tanke som sto i hodet mitt: Dit skal jeg!

Kronglete vei Bilistene langs Norges veier har vært tålmodige med Ove, og hans truck med 2,5 tonns løfteevne, og 60-hesters dieselmotor.

- Den er ganske smal, så det er ikke noe stort problem å kjøre forbi. De fleste tuter eller vinker når de ser meg. Men det var ei dame i går som bare ristet på hodet. Hun mener vel jeg er gal, sier Ove, som ikke ønsker å ta stilling til den påstanden selv.

Men han forteller at også hans egen tålmodighet viste seg å bli kranglevoren mot slutten av ferden mot 71 grader nord.

- Det var mild sagt en lang og kronglete vei. Men så plutselig var jeg her, og da var alt glemt.

Neste sommer

En del av tanken bak den lille kjøreturen er å samle inn penger til «Prosjekt Kaliningrad», som driver hjelpearbeid blant barn og nødstedte. Ove håper at flest mulig folk setter inn penger på kontoen han har opprettet.



Til daglig jobber Ove Alstad i Malvik fryselager. Da kom han på at moderne gaffeltrucker er så gode at de kan kjøre Norge på langs. Nå er det bevist! Foto: BJARNE VESTMO 

Til daglig jobber Ove Alstad i Malvik fryselager. Da kom han på at moderne gaffeltrucker er så gode at de kan kjøre Norge på langs. Nå er det bevist! Foto: BJARNE VESTMO 

Endelig! Ove Alstad har lagt tilbake 20 mil hver dag i trucken sin. Mandag nådde han endelig målet - Nordkapp! 

Endelig! Ove Alstad har lagt tilbake 20 mil hver dag i trucken sin. Mandag nådde han endelig målet - Nordkapp! 

På forsiden nå