Ølkrig gir prisfest

For ni kroner blank får du en flaske Tuborg-øl på Rema og Obs. Frykten for lavpriskjeden Lidl ligger bak priskrigen, til glede for forbrukere - mens bryggerier og butikker blir taperne.

Saken oppdateres.

De andre butikkjedene ligger ikke langt over Rema og Obs. Bunnpris, Spar og Joker selger også Tuborg til under ti kroner - mens Rimi og de andre Hakon-butikkene ligger på 10,50. Årsaken er først og fremst at Ringnes har satt inn Tuborg som sitt billigøl.

Kommunikasjonsdirektør i Ringnes Anne Marit Schiong understreker at Ringnes - som er den desiderte markedslederen i Norge - ikke startet priskrigen, men at de har sett seg nødt til å redusere prisene dramatisk fordi andre aktører senket sine priser.

- Vi var rett og slett ikke konkurransedyktige på pris når det gjelder det billigste segmentet, fastslår hun.

Beintøff konkurranse

Fra 15. august i år overtok Ringnes - som E.C Dahls i Trondheim er en del av - retten til å tappe og selge Tuborg. Det godt etablerte merkenavnet skal ta opp konkurransen med Hansa i Bergen, kjedenes egne ølmerker - og ikke minst den tyske lavpriskjeden Lidls øl. Erfaringer fra Finland viser at Lidl - som satser stort på drikkevarer - henter sitt øl fra Tyskland.



Ringnes selger Tuborg så billig til kjedene at butikkene nå ligger på mellom 9 og 10,50 for en flaske av det kjente danske ølet. Når bare avgiftene på én flaske ligger på over syv kroner, sier det seg selv at det blir lite igjen til bryggeri og butikker.

- Dette er en tøff situasjon - men vi må være konkurransedyktige for å overleve. Taper vi en markedsandel på 10 prosent, måtte vi lukke ett bryggeri til. Det er en beintøff konkurransesituasjon i det norske markedet nå, sier Schiong.

- Dette kan umulig være god butikk for dere?

- Jeg vil ikke kommentere våre marginer, men i en totalvurdering mener vi det er et riktig valg. Vi kan ikke tape volum. Så får vi se hvor lenge dette varer, sier Schiong.

Stjeler fra andre

På Obs på City Syd selger de Tuborg for ni kroner flaska.



- Dette er det ikke mye butikk i, nei. Men vi selger ikke med tap, det gjør vi ikke, understreker salgssjef dagligvare ved Obs på City Syd, Helge Jacobsen.

Det er ikke lov å kjøre tilbud på øl, men det er tillatt med såkalt fast lavpris med en minimumstid på tre måneder. Jacobsen er helt klar på at det som skjer med ølet er posisjonering i forhold til Lidl.

- Det er klart det vil skje en viss forskyvning fra andre merker til Tuborg med en slik pris. Det har vi merket allerede, sier Jacobsen.

Billige sigaretter

Driftsdirektør i Bunnpriskjeden, Jonny Sørå, bekrefter at alle ledd fram til forbruker kalkulerer med lave marginer.



- Vi vet at Lidl og kanskje Alvi kommer. Dette er en del av forberedelsene. Ikke bare skal vi ha billig øl, men også billigsigaretter, sier Sørå.

Bunnpriskjeden er allerede på markedet med billigmerket Level, som ligger nesten en tier under en vanlig pakke sigaretter.

- Også de andre kjedene vil komme på markedet med billigsigaretter, spår Sørå.

Bunnpris selger ca. 2000 pakker i uka av de billige sigarettene - og tallet øker fra uke til uke.

- Så nå blir det mer øl og mer røyk?

- Alt som er usunt blir det mer av - på godt og ondt, fastslår Sørå.

Vil ikke priskrig

Rema-sjef innkjøp, Harald Kalvøy, sier de aldri har solgt Tuborg før, men at tilbudet fra Ringnes var så godt at de tok inn ølet. Også Remas eget øl har de satt ned til ni kroner. Per i dag har ikke Rema inne billigsigaretter, men også de vurderer å ta inn Level-merket.



Hakon Gruppen sier de ikke ønsker å «være en pådriver i en priskrig på alkohol». Informasjonskonsulent Terje Gulbrandsen, sier at Hakon ikke har konkrete planer om å sette prisen på ølet ned. Tuborg koster eksempelvis 10,50 på Rimi. Gulbrandsen sier kjeden heller ikke har planer om å ta inn billigsigaretter.
På forsiden nå