Sier ja: Kommunal- og moderniseringsdepartementet har godkjent planene om bygging av et p-anlegg under Olav Tryggvasons gate. Jan Tore Sanner (H) er statsråden som har sagt OK. Her sammen med partikollega Yngve Brox (til venstre) i Olav Trygvassons gt. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN

Flere av politikerne har regnet med at Riksantikvarens motstand mot planene ville avgjøre saken. En megling førte ikke frem. Nå har Kommunal- og moderniseringsministeren vurdert behovet for parkering i Midtbyen opp mot faren for å ødelegge historiske og nasjonale kulturlag og kulturhistoriske bygninger.

Sanner sier han godkjenner deler av planforslaget, nærmere bestemt på strekningen fra Prinsens gate i vest til østre side av Nordre gate i øst. Han er i tillegg åpen for å forlenge anlegget østover mot Søndre gate, dersom kommunen og Riksantikvaren blir enige om at dette er forsvarlig.

Middelalderbyen

– Trondheim driver god byutvikling og ønsker parkering under bakken for å få bilene vekk fra sentrumsgatene. Det er konfliktfylt i et område med nasjonale verdier som må tas vare på. Jeg mener den løsningen vi har godkjent ivaretar verdiene i middelalderbyen Trondheim, sier Sanner som også peker på Trondheims raske vekst og nødvendigheten av å planlegge på lang sikt.

Det er en problemstilling knyttet til grunnvannsnivået i området. Sanner tar for gitt at det tas hensyn til dette når anlegget skal bygges.

En liten bombe

På Høyres kommunalråd Yngve Brox kom kommunaldepartementets avgjørelse som en liten bombe. I tillegg til Riksantikvarens negative holdning, var et kostnadsoverslag fra mai i fjor av slike dimensjoner at det fortonte seg temmelig umulig å realisere planene. Full arkeologisk undersøkelse var beregnet å koste 189 millioner kroner. Det brakte de samlede investeringene opp i 620 millioner, eller ca. 1,4 millioner for hver enkelt av de 450 parkeringsplassene som da inngikk i planene. Trondheim Parkering så for seg ekstern finansiering på 300 millioner som bidrag fra forretningsdrivende og andre som ville få verdivekst på sine eiendommer langs gaten og anlegget.

Trondheim Parkering så imidlertid for et drøyt år siden p-kjeller under Olav Tryggvasons gate som så lite realistisk, at prosjektet burde legges på is inntil videre, kanskje til etter 2025. I mellomtiden ble tanken om et større parkeringsanlegg under Torvet sett på som en raskere og mer gjennomførbar løsning, med byggestart i 2015 og ferdigstillelse i 2017. Deretter kunne man vende seg mot Leüthenhaven og nytt p-anlegg under kommunens planlagte administrasjonsbygg.

Kostnadene

Nå er Nye Leüthenhaven skutt ut i det blå, og p-anlegget under Torvet i beste fall usikkert. I en slik situasjon kan p-kjeller under Olav Tryggvasons gate igjen bli et tema, særlig fordi anlegget nå er godkjent. Men Brox er usikker, først og fremst på grunn av kostnadene.

– Det er flott at kommunalministeren er løsningsorientert. Men kostnadene gjør prosjektet komplisert å gjennomføre. Anlegget blir mindre enn det vi planla. Kanskje blir det plass til 300 biler. Følgelig er inntektspotensialet redusert. Men vi må se på dette i samarbeid med Trondheim Parkering.

Han peker på målsettingen i Miljøpakken om å opprettholde antallet p-plasser i sentrum og få så mange biler som mulig bort fra gateplan og inn i hus.

– Dette har vi ikke klart. Resultatet så langt er en dramatisk reduksjon i antall plasser. Et nytt anlegg i Olav Tryggvasons gate ville hjulpet på situasjonen. Det er behov for flere parkeringsmuligheter i denne delen av Midtbyen, sier Yngve Brox.