Det tror Arnljot Holten, som i om lag ett år har ventet på sin nye elbil.

Onsdag fikk han overlevert den nye Opel Ampera-e hos Opel-forhandleren Maskinagentur, som den aller første kunden i Trondheim.

Knapt noen elbil har vært møtt med så stor interesse som Ampera-e siden debuten på Parisutstillingen i oktober 2016. Per i dag er det skrevet rundt 4500 kontrakter i Norge, hvorav 200 hos Maskinagentur i Trondheim.

- Jeg bestemte meg allerede da jeg så de første bildene og omtalen at denne bilen skulle jeg ha. Frem til nå har jeg kjørt en Volvo dieselbil. Selv jobber jeg i databransjen, der det skjer store forandringer hele tiden, sier Holten.

Han har aldri eid en elektrisk bil før nå. Elbilen kjøpte han usett, uprøvd og uten at han helt visste prisen.

Økonomi og miljø

- Er det det økonomiske aspektet eller hensynet til miljøet som var avgjørende for valg av elbil?

- En kombinasjon. På dieselbilen koster full tank tusenlappen. Full lading på elbilen kommer seg på en tjuekroning, og den har null utslipp. El er fremtiden. Om fem år er de fleste nybilene elektriske.

- Rekkevidden spiller vel også en rolle i valget av nybil?

- Rekkevidden er viktig. Familien har hytte på Oppdal, og vi er der nesten hver helg. Nå kan jeg kjøre frem og tilbake uten å lade, sier Holten.

Nettopp det at nordmenn er et hyttefolk, har gjort at mange har kviet seg for å kjøpe elbil. Fortsatt er det slik at ikke alle har strøm på hytta. Men med stadig lengre rekkevidde på elbilene, faller argumentet om ikke å kunne kjør elektrisk bort.

Rekkevidde på 52 mil

Den voldsomme etterspørselen etter Opel Ampera-e skyldes nettopp rekkevidden. Den er teoretisk på 52 mil, men i praksis minst 40 mil. Bilen har samme rekkevidde som en Tesla Model S, som koster det tredobbelte og som ikke har stort mer utstyr.

Prisen på Ampera-e starter på 299 000 kroner. Arnljot Holten la på litt ekstra utstyr, og betalte rundt 330 000 kroner, inkludert vinterhjul.

Daglig leder Knut Brandrud ved Maskinagentur har god grunn til å gni seg i hendene om dagen. Frem til august er de garantert å få levert vel 40 biler. Etter den tid er leveringssituasjonen mer usikker. Utfordringen består i å skaffe nok biler. De som skriver kontrakt i dag, må betale 15 000 kroner ekstra (produksjon fra desember 2017) og får ikke bilen levert før tidligst august 2018, i verste fall på nyåret 2019.

For Maskinagentur og merket Opel er den nye elbilen av stor betydning. Den er med på å gi omsetningen et ekstra løft. – Ampera-e blir bestselgeren vår i år, sier Brandrud med et bredt smil. Men elbiler trenger ikke så omfattende service som fossildrevne biler, og det rammer verkstedvirksomheten.

Mindre omfattende service

De fleste elbiler bør på service én gang i året eller etter 30 000 km. Veldig få slitedeler må byttes. Batteriet har åtte års garanti eller inntil 160 000 km

Maskinagentur overtar fra 1. juni delesalg og reparasjon/service på SAAB når Coop Midt-Norge avvikler bilfirmaet Din Bil. To mekanikere blir med på flyttelasset. Salget av Citroën overtas av Bertel O. Steen på Østre Rosten.

Etter den såkalte NEDC-syklusen er rekkevidden på Ampera-e 520 km, mer enn 100 km lenger enn nærmeste konkurrent. Etter den nye standarden WLTP, som trer i kraft 1. september, er rekkevidden 380 km. Forhold som temperatur, kjørestil og veier vil påvirke rekkevidden.

- Vi kjørte en Ampera-e fra Oslo. Sjåføren stoppet på Espa for å kjøpe boller og hurtigladet bilen i ti minutter. Neste stopp var på Hanestad i Rendalen. Der ble den ladet i 50 minutter. Fremme i Trondheim viste tripptelleren 489 km, og batteriet hadde fortsatt 30 prosent kapasitet, forteller Brandrud.

Ampera-e er 417 cm lang, registrert for fem personer, og med et bagasjerom på 381 liter. Batteriet ligger under baksetet og under gulvet som en del av bunnplata. Med et dreiemoment på 360 Newtonmeter og 240 hk (150 kW) sparker bilen unna fra 0 – 100 km/t på 7,3 sekunder. Lades bilen med en 50 kW DC-hurtiglader, får man 150 km rekkevidde på en halvtime.

En konfigurerbar 8-tommers skjerm erstatter alle analoge instrumenter, mens en 10,2-tommers skjerm i midtkonsollen gir all informasjon om kjøringen. Den støtter full integrasjon mot smarttelefon gjennom Apple CarPlay og Android Auto.

Knallhard konkurranse

Kampen om elbil-kundene er knallhard. Nå kommer Volkswagen Golf-e med en oppdatert versjon med en rekkevidde på 30 mil. Også Nissan Leaf lanserer en ny bil, med foreløpig ukjent rekkevidde. Det ruller nå mer enn 110 000 elbiler på norske skilter. Stortinget har sagt at i 2025 skal det selges bare nullutslippsbiler.

Med en økning på nærmere 114 prosent er BMW i3 elbil-vinneren så langt i år. Nissan Leaf havner tett bak, mens VW Golf inntar tredjeplassen. i3 er for øvrig den nest mest kjøpte bilmodellen uansett drivstoff. For et halvår siden ledet Golf foran Leaf og i3.

Endringen kan skyldes at i3 har fått nytt batteri med lengre rekkevidde, og kundene slipper å vente lenge på nybilen. Golf-kundene har valgt å vente på den nye Golfen med økt rekkevidde, mens Leaf har kunnet levere direkte fra lager. Nummer fire på registreringsstatistikken er Renault Zoe, med en salgsøkning på nærmere 14 prosent.

Zoe med rekkevidde på 240 km finnes på lager, mens utgaven med en rekkevidde på 400 km har tre ukers leveringstid. Så langt i år viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at det er registrert om lag 10 000 elbiler, en økning på fem prosent fra i fjor.

Går i sjuårssykluser

Ifølge Knut Brandrud skjer utviklingen innen bilbransjen så vidt fort at  ingen klarer å se mange år fremover. En fersk forskningsanalyse av bilbransjen i Skandinavia siden 1895 viser at uviklingen går i sjuårssykluser. Alle har bommet på spådommene.

- Noen sier at utviklingen innen elektrifisering vil akselerere og at el vil finnes innen alle spekter.  Hvem ville i 2010 ha sagt at i 2017 ville halvparten av alle nye personbiler være el og hybrid?

Brandrud tror begrepet mobilitet vil endre seg. Den dagen man trenger en kraftig bil med hengerfeste, kan man leie, f.eks. gjennom Nabobil.no.

Måtte vente: Arnljot Holten har ventet på nybilen i ett år. Nå er den endelig hans. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Spent: For aller første gang bak rattet. Arnljot Holten gleder seg til å starte opp. Knut Brandrud, daglig leder ved Maskinagentur, gir de siste instruksjoner. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
El er fremtiden: Daglig leder ved Maskinagentur Knut Brandrud sier at hvem hadde trodd i 2010 at i 2017 ville halvparten av nybilsalget bestått av el og hybrid? Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
God plass: Kunde Arnljot Holten konstaterer at bagasjerommet er på 381 liter. Batteripakken ligger under baksetet og under gulvet som en del av bunnplata. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Ettertraktet: Det er skrevet 4500 kontrakter på den nye Opel Ampera-e. Mange får ikke bilen før i 2018/2019. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
I Trondheim: Onsdag ble den første Opel Ampera-e levert til kunde i Trondheim. Han hadde ventet i ett år. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen