Ingen av bydelene klarer å behandle sakene i løpet av tre måneder, som er Utdanningsdirektoratets anbefaling.

Det viser en tilsynsrapport fra Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

- Vi er bekymret for barna. Når de blir henvist til PPT, så er ofte årsaken at de ikke kan få utbytte av ordinær opplæring, og er aktuell for spesialundervisning. Hvis det tar veldig lang tid å fullføre den sakkyndige vurderingen, så er ikke det positivt for barnas læring og utvikling, sier Lasse Arntsen, utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

Tilsyn

Fylkesmannen har over lengre tid vært bekymret for behandlingstiden hos PPT (Pedagogisk psykologisk tjeneste) i Trondheim. På bakgrunn av dette har Fylkesmannen gjennomført et tilsyn med tjenesten. I tilsynsrapporten som nylig ble lagt frem, konkluderer Fylkesmannen med at kommunen har brutt Opplæringsloven fordi saksbehandlingstiden har vært for lang.

Ifølge rapporten går det frem at Midtbyen har lengst ventetid på sakkyndig vurdering, og her må elever vente i nærmere fem måneder før de får svar. I bydelene Heimdal, Lerkendal og Østbyen er ventetiden over tre måneder.

Midtbyen er verstingen også når det gjelder behandlingstid for saker som omhandler førskolebarn. Her er gjennomsnittlig saksbehandlingstid fem måneder og 23 dager. I Lerkendal er ventetiden nærmere fire måneder, mens Heimdal og Østbyen har en ventetid på rundt tre måneder.

Maks tre måneder

PPT (Pedagogisk psykologisk tjeneste) i kommunen er de som utreder både barnehagebarn, elever og voksne som kan ha behov for spesialundervisning eller spesialpedagogisk hjelp. Uten en slik sakkyndig vurdering kan det heller ikke fattes vedtak om slik hjelp.

- Betydningen av å få avklart om det er behov for spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp er viktig for den enkelte og for fagmiljøene som skal tilrettelegge for opplæringen. Manglende eller forsinket sakkyndig vurdering vil kunne ha direkte betydning for mulighet for læringsutbytte, skriver Fylkesmannen.

Ifølge Utdanningsdirektoratets veileder bør den totale saksbehandlingstiden, fra en skole starter sin vurdering til enkeltvedtak er fattet, ikke være lenger enn tre måneder.

- Elevens rett til spesialundervisning skal ikke treneres på grunn av lang saksbehandlingstid hos PP-tjenesten, påpeker Utdanningsdirektoratet.

Ikke venteliste

- Det er viktig at Trondheim kommune forholder seg til regelverket, og at de ikke opererer med ventelister, påpeker Arntsen. Han mener at forskjellene i ventetid mellom de ulike bydelene, tilsier at lang saksbehandlingstid ikke nødvendigvis kun skyldes knappe ressurser.

- Dette er noe Trondheim kommune må finne ut. Det kan være at det enkelte skoler har en lavere terskel for å henvise barn til vurdering, eller at PPT ikke jobber systematisk nok. Det er aldri lurt å ukritisk tilføre flere ressurser hvis en ikke er sikker på at en jobber riktig, sier Arntsen.

Han har god tro på at kommunen nå vil rydde opp.

- Vi er trygg på at de følger opp dette, sier han.

Lav bemanning

Jan Roger Wevang, rådgiver i Trondheim kommune, sier at kommunen over tid har hatt utfordringer med saksbehandlingstiden innenfor PPT. Dette gjelder spesielt i perioder, som på slutten av et skoleår, hvor henvendelsene fra skoler og barnehager øker.

Han sier at det er flere årsaker til at saksbehandlingstiden har vært for lang, men at en av grunnene er at PPT sliter med kapasiteten.

- I perioden 2012-14 økte vi med seks årsverk. Men sammenlignet med andre kommuner, har vi færre ansatte i PPT, sier han som samtidig legger til at det er utfordrende å sammenligne kommuner på en slik måte.

Kommunen har over tid tatt grep for å kutte saksbehandlingstiden, blant annet med nye rutiner og økt fokus på at barnehager og skoler prøver ut tiltak før de ber om bistand fra PPT. Ved påsketider hadde kommunen sikret at saksbehandlingstiden for sakkyndige vurderinger var under tre måneder.

- Vi må jobbe for å motvirke at saksbehandlingstiden ikke blir mer enn tre måneder. Vi ser at dette kan bli krevende fremover, men målet er at vi skal ha en total saksbehandlingstid på under tre måneder, sier Wevang.

Bekymret: Lasse Arntsen, utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag, er bekymret for at barn må vente for lenge på sakkyndig vurdering i Trondheim. Foto: Kim Nygård