Den tillitsvalgte opplever at problemene for alvor kom til syne i fjor sommer.

- Vi opplever at vi ikke får tillit fra ledelsen. Når man ikke får støtte i de avgjørelsene man gjør som lærer, og gang på gang føler seg motarbeidet, blir man utrygg i de avgjørelsene man fatter. Når man opplever å ikke bli hørt av sin leder, fører det til utrygghet. Det har vært tøft for oss.

- Situasjonen ved skolen har vært vanskelig over lengre tid. Mange har hatt en tøff arbeidshverdag. Det gjelder både ansatte og rektor. I tillegg har det hatt konsekvenser for elever og foreldre, svarer kommunaldirektør Camilla T. Nereid.

LES BAKGRUNN: Full krise ved skole i Trondheim

LES KOMMENTAR: Karakter: Ikke bestått

Lærerne har ikke sett tiltakene

En tredjedel av lærerne har sluttet og fagforeningslederen bekrefter at dette skyldes problemene de står i.

- Jeg og andre tenker: «Blir jeg den neste som må gi opp?», sier klubblederen.

Adresseavisen, 14.12.2017

- Kommunaldirektør Camilla T. Nereid sier at de har satt alle ressurser, personer og tiltak de kan på saken. Videre sier hun at dette skal få tid til å virke. Fra vårt ståsted er det vanskelig å se hvilke tiltak som er blitt satt i gang, da vi knapt har merket noe til dette siden i vår. To personer var innom skolen i august og siden har vi ikke sett dem, hevder lederen.

- Vi har hatt flere enn 20 møter med skolen i forbindelse med denne saken. Vi har også hatt samtaler med hovedtillittsvalgt, bistått skolens arbeidsmiljøutvalg, ledergruppen og rektor. I tillegg er skoleteamet inne på flere enkelttrinn i hele 2017. Vår gjennomgang i november viser at forankringen til lokale tillitsvalgte har vært for dårlig. Samarbeidet med de hovedtillittsvalgte har vært utmerket og jeg synes det er leit at vi ikke har fått til det samme lokalt, svarer Camilla T. Nereid.

Mange av lærerne ved skolen har ventet på at saken skulle bli bredere belyst.

- Etter avisskriveriene håper og forventer vi at noe endelig skjer. Det har vært etterspurt i ett og et halvt år.

Nå avventer klubben hva kommunens ledelse vil gjøre videre i saken. De ønsker ikke å foreslå løsninger i avisen.

- Har ikke lyktes med å løse problemene

- Vi støtter kommunalsjef Eva Elisabeth Belboe på at det ikke er en rask og enkel løsning på dette sammensatte og komplekse problemet, sier leder for Utdanningsforbundet i Trondheim, Geir Røsvoll.

Han understreker at kommuneledelsen ikke har lyktes med å løse problemene, til tross for at de forteller at de har forsøkt.

Det er, slik Adresseavisen skrev i den første saken på torsdag, satt inn en ny mellomledelse bestående av tre avdelingsledere ved skolen. I tillegg er det forsterket med tre personer fra fagenheten i kommunen som jobber med å sette dem i stand til å takle problemene. Samt at barne- og familietjenesten og skoleteamet er inne på enkelttrinn.

- Her må man tungt inn med ytterligere tiltak så raskt som mulig. Og man må legge en ny plan med korte frister, sier Røsvoll.

Men hva er løsningen når dagens tiltak ikke ser ut til å fungere?

- Man må involvere alle parter i dette arbeidet. Elevene og deres foreldre, lærere og øvrige ansatte. Uten disse klarer man ikke å forankre prosessen. Og prosessen vil fungere bedre, enn om skolen blir styrt fra toppen hvor ideene tres ned over hodene på de involverte.

I tillegg er Utdanningsforbundet opptatt av at tiltakene må synes, også for de ansatte.

- Det er viktig å sikre tilstrekkelig bemanning på skolen når slitasjen på dem som er der er så stor som det beskrives. Setter man inn ekstra ressurser i en periode vil man få overskudd til å kunne klare å ta tak for å endre det som må endres. Og når man starter på nytt så må alle dra i samme retning, sier Røsvoll.

Foreldrene er samstemte

Mens lærerne formulerer seg forsiktig utad, er foreldregruppen tydeligere. Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) har diskutert problemene i mer enn halvannet år.

- Det er vanskelig for FAU å trekke i samme retning som skolens ledelse, når man ikke er sikker på at den retningen er riktig.

FAU-lederen opplever foreldregruppa som samstemt, men medgir at folk har ulike analyser og meninger rundt problemene.

- Vi får mange henvendelser fra foreldre som vitner om at det ikke er tillit mellom dem og ledelsen på skolen. Disse bringer vi til torgs i FAU-møtene, hvor også ledelsen deltar. Skoleledelsen svarer gjerne at: «Det jobbes med dette», «Dette er komplekst» og «Dette kan vi ikke si noe om», så opplever foreldre at det ikke skjer noen ting. Det er utfordrende.

Det er åpenbare problemer på enkelttrinn, men uroen preger hele skolen.

- Det er nå innsendt formelle klager til Fylkesmannen på flere trinn hvor man opplever særlige utfordringer. Jeg ønsker ikke å gå i detaljer om innholdet. Men jeg kan si at de tar opp store utfordringer knyttet til læremiljøet for elevene og at foreldre opplever å verken bli møtt eller tatt på alvor, sier FAU-lederen.

Det er, ifølge kommunalsjef for skole Eva Elisabeth Belboe, sju klagesaker inne hos Fylkesmannen nå.

- Da mener jeg at politikerne har grunn til å mene at de burde vært informert. Det er godt at fylkesmanns-embetet nå får anledning til å grave i disse sakene. Det er på tide med en skikkelig gjennomgang og foreldrepresentantene kan bidra med mer informasjon, derfor ønsker vi å bli tatt med på råd, sier FAU-lederen.