Krysset Innherredsveien/Mellomveien tirsdag morgen klokka 07.30: En jevn strøm av trondhjemmere suser forbi på sykkelveien som legger beslag på det som tidligere var et kjørefelt for bil.

Les mer om sju trondhjemmeres sykkelhverdag lenger ned i saken!

–Tendensen er klar. Flere og flere sykler, sier Ivar Arne Devik. Tellinger som Miljøpakken i Trondheim har gjort årlig siden 2010 viser at antallet syklister har økt med nærmere 52 prosent frem til siste måling i 2017. Tellingene er gjort manuelt to ukedager i september de siste sju årene. Tellekorpset har vært utplassert i bolker på to timer hver morgen og to timer om ettermiddagen i rushtida.

Nedgang

Tellingene gjøres manuelt ved Pirbrua, Verftsbrua, Bakke bru, Bybrua, Elgeseter bru, gangbrua fra Ila til Nidarø og ved Ilen kirke.

– Det er en liten nedgang fra 2016 til 2017. Men så små utslag er trolig tilfeldige og henger muligens sammen med været. Det viktigste er å se trenden fra 2010, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad i Miljøpakken.

Den nasjonale reisevaneundersøkelsen fra 2010–2014 viste en vekst i sykkelandelen fra sju til ni prosent. Dette gjelder personer over 13 år. Målet er å doble antallet sykkelreiser i Trondheim frem mot 2025. I 2010 var 7,5 prosent av alle reiser i Trondheim med sykkel. I 2025 er målet at det skal være 15 prosent.

– Det er litt mindre vekst de siste årene, sammenlignet med begynnelsen av prosjektet. Men vi ser også at interessen for elsykler er økende. Jeg ser det hjemme hos meg selv også. Kona har kjøpt elsykkel og har stor glede av å komme seg effektivt over større avstander, sier Devik.

Selv har han vanlig tråsykkel og tråkker daglig opp og ned Bjørndalen på vei mellom hjemmet på Heimdal og jobben i sentrum.

- Jeg er ikke topptrimmet, men det er litt frustrerende å se når de kommer, avslappet og høyreist på sykkelen, og bare drar forbi deg, sier han og ler.

Sju langs sykkelveien

Mens Signe Amdal fant bestemors gamle sykkel på låven, bladde Cecilie Salomonsen opp 60 000 kroner for en elsykkel som frakter både henne og barna. Vi spurte sju langs Innherredsveien om deres sykkelhverdag i Trondheim:

Ida Brattbakk (30), tråsykkel:

– Du har vanlig tråsykkel, ikke elsykkel?

– Ja, men jeg ønsker meg elsykkel! Jeg tenkte på det oppi svingen her, «å det hadde vært deilig med en elsykkel»!.

– Hvor lenge har du syklet til jobb eller skole?

– Vært syklist siden jeg var student. Da sykla jeg fra Lade opp til Dragvoll. Da var jeg ganske svett og klam.

– Hvor ofte sykler du?

– Hver dag om sommeren. Men jeg er litt sløvere på vinterstid. I år bestemte jeg meg for å prøve busskort, men jeg er så utålmodig på bussen. Jeg trives bedre på sykkel. Det er noe med å ha friheten til å svinge når du selv vil. Det er veldig deilig.

– Hvorfor sykler du?

– Hovedgrunnen er at tankene kan få svirre fritt, og man både kan koble seg av og på jobb, på vei til jobb. Det er noe med å få lufta seg, og å nullstille. Det er deilig rett og slett.

– Hvordan opplever du at forholdene er for sykling i Trondheim?

– Bedre og bedre. Den veien her er et eksempel på det. Jeg oppdaget den for en to-tre uker siden. Da slo det meg: «wow, jeg har jo autostrada inn til midtbyen og tenkte «dritkult». Det blir litt mer kronglete når du kommer inn i bykjernen, der er det egentlig ikke tenkt på syklister, mer fotgjengere og bil. Så gjerne mer sykkeltilrettelegging inni bykjernen! Og det hadde vært kult om det ble bilfritt etter hvert.

– Dusjer du og skifter på jobb?

– Jeg er heldig og har nedoverbakke til jobb. Så svettinga blir på vei hjem. Da er det egentlig bare å hoppe ut i hagen etterpå og sole seg. Også dusje før du legger deg.

– Men det er ikke alle dager som er så varme og gode som denne. Sykler du likevel?

– Jeg har jo regntøy. Når jeg bruker det prøver jeg å ikke å ha så mye varme klær under, sånn at jeg ikke blir så svett. Jeg har mulighet til å dusje på jobb, men jeg gidder aldri, jeg er litt lat. Men forholdehe ligger til rette for det.

– Hvor parkerer du?

– Vi har en kjellerbod tilgjengelig gjennom jobben. Men til vanlig står den langs gata. Så jeg kunne gjerne tenkt meg bedre sykkelparkering, med tak over, sånn at den ikke blir så blaut.

– Hvor mye penger har du brukt på sykkelen?

– Veldig lite. Denne kjøpte jeg da jeg studerte i Oslo. Jeg brukte 4-5000 kroner og den er snart ti år gammel. Så jeg har brukt alt for lite! Jeg må investere i en elsykkel snart.

– Hvordan gjør du det med vedlikeholdet, må du reparere noe på den?

– Jeg er gift med en sykkelmekaniker. Det er derfor denne står og går fortsatt. Han har «mekk og drekk»-lokale i garasjen, hvor han brygger øl og fikser sykler og biler.

– Wow, gode hobbyer!

– Ja, det er veldig bra for alle oss rundt.

Janne Moum (45), elsykkel:

– Hvor ofte sykler du til jobb?

– Vet du, jeg har syklet hver dag siden jeg begynte i jobben jeg har nå, 7. august i fjor. Absolutt hver dag.

– Oi! Men den sykkelen her er ikke brukt i vinter, eller? Den ser veldig fin ut.

–Jo, jeg føler egentlig at det er litt sånn som «mainnan» tar vare på bilen. Jeg har aldri tatt vare så veldig godt vare på bilen min før, selv om jeg vasker den litt. Men sykkelen passer jeg veldig godt på!

– Du legger om til piggdekk om vinteren?

– Ja, jeg har dekkhotell på butikken jeg kjøpte den på. Det beste med dette er at jeg slipper å vurdere noe. Da jeg hadde moped ble det plutselig vintersesong, da det ble kaldt begynte jeg å kjøpe månedskort på bussen. Nå er det ikke noe tema: «Jeg skal nå sykle da». Jeg tar på meg gamle skiklær. Dessuten er det lite trafikk på vinteren, det er ikke så mange som er ute og sykler.

Se vintersyklistenes kreative løsninger for å holde varmen

– Hvorfor sykler du?

– Jeg sykler ikke for å trene. Grunnen til at jeg investerte i denne er at jeg vil være uavhengig. Og jeg vil ikke være svett, verken når jeg kommer hjem eller på jobb.

– Hvordan opplever du at forholdene for sykling i Trondheim er?

– Jeg har prøvd å ta stilling til det, men jeg klarer ikke å ta stilling til noe annet enn der jeg sykler selv. Og her i Innherredsveien er det veldig godt tilrettelagt. Dette er jo fantastisk. Jeg ser jo at det sikkert er noen som er imot det.

– Hva betalte du for sykkelen?

– Jeg lurer på om jeg har fortrengt det, men jeg tror det var mellom 25–26 000 kroner. Det nytter ikke å regne i bussbilletter. Nå har jeg et fremkomstmiddel jeg kan bruke hele året.

– Hvor parkerer du?

– Jeg parkerer under Trondheim torg. Det er to parkeringskjellere. Den ene er med vann, hvor jeg spyler den hver dag om vinteren og får av saltet. Det er veldig fint.

– Hva har du i sykkelveskene?

– Jeg handler i byen til middag. I kveld skal jeg lage ratatouille til 15 stykk. Jeg har masse plass. Det blir nesten som en bil.

Signe Amdal (26), tråsykkel:

- Hvorfor sykler du?

- Jeg skal på jobb!

- Men hva med buss eller bil da?

- Nei, ikke nå når det er så fint vær og sommer. Det går like fort med sykkel.

- Enn om vinteren?

- Jeg har bare bodd her siden februar, og har syklet siden mars, så jeg vet ikke hvordan det blir neste vinter. Men jeg kommer vel til å se an været litt.

- Tenker du å bli vintersyklist?

- Ja, kan være aktuelt så lenge det ikke er slaps i veibanen.

– Hvordan opplever du at forholdene er for sykling i Trondheim?

- Det er kjempefint, spesielt her i Innherredsveien. Det er en trygg og god vei, veldig ålreit.

- Sykkelen din er ikke ny. Hvor mye penger har du brukt på den?

- Det er oldemors gamle sykkel (av merket Svithun, journ.anm.). Jeg fant den på låven.

- Hvor parkerer du sykkelen?

- Utenfor jobb. Men det er også tilrettelagt med parkering i kjelleren hvor jeg jobber.

– Dusjer og skifter du når du kommer på jobb?

– Nei, det er en lett sykkeltur. Jeg trenger ikke det.

Cecilie Salomonsen (33), elsykkel:

- Du har en flott sykkel med god plass. Har du fraktet noen tidligere i dag?

- Nei, men jeg skal hente datteren min i barnehagen på tur hjem. Det var mannen som leverte, vi bytter på det. Sykkelen har gått langt – 360 mil på to år, sier Salomonsen og peker på skjermen på styret.

- Hvorfor sykler du?

- Fordi jeg bruker ti minutt på sykkel per strekning mellom hjem og jobb og barnehagen, istedenfor tre kvarter med buss på hver strekning. Med henting i barnehagen ville buss tatt altfor lang tid. Det er parkeringsplass i kjelleren på jobb, men det koster noen hundre kroner dagen. Det er ikke aktuelt.

- Hvor mange barn har du?

- To, på ett og tre år. Nå skal minstemann bli vant til å sitte oppi her. Han begynner i barnehage til høsten. Det blir helt suverent.

- Hva synes eldstejenta om sitte på foran her?

- Hun koser seg. Hun sitter og synger, forteller hva hun ser og roper «pass deg for bilen!». Vi har kontakt hele tida. Det er fordelen, at vi kan snakke sammen underveis

- Hvordan er forholdene for sykling i Trondheim?

- Om sommeren er det kjempefint, og på hovedsykkelveiene er det bra. Så er det strekninger som ikke har sykkelveier, for eksempel på Tyholt, som er helt pyton om vinteren. Men, det går det og.

- Hvor mye penger har du lagt i sykkelen?

- Denne koster 60000 kroner, så det er som en bil. Det koster mye, men jeg tror vi har spart det inn på det vi ville fått i parkeringsutgifter på jobb. Og det er godt å få litt luft om morran.

- Hvordan har den vært driftsmessig?

- Baklykta sluttet å fungere, men det var enkelt å fikse. Og vi fikk byttet drivverk i fjor. Vi kjørte så mye det første året, at det ble utslitt.

- Hvor parkerer du?

- Utenfor jobben og under tak hjemme. Men jeg håper det kommer på plass en god parkeringsløsning på jobb også.

- Dusjer og skifter du når du kommer frem?

- Nei, du trenger ikke det med elsykkel. Men det er muligheter for det på jobb.

Wanjohi Thomas (63), tråsykkel:

– Hvor ofte sykler du?

– Jeg sykler hver dag om sommeren, men ikke vinteren. Da tar jeg buss og går litt.

– Hvorfor sykler du?

– Først og fremst fordi det gir meg bedre helse. Det er godt å få frisk luft med en sykkeltur før og etter jobb. Du blir mer våken om morgenen. Jeg synes også at bussbilletten er dyr, så jeg sparer penger på å sykle.

– Hva synes du om forholdene for sykling i Trondheim?

-Det er litt bedre når det er merkede sykkelfelt. Men det har ikke vært bra før her i Innherredsveien. Vi måtte sykle på fortauet, mellom fotgjengerne. Det var ikke bra.

- Så det er en liten revolusjon med disse sykkelfeltene?

- Det er ok, men jeg synes det er overdrevet, sier han og ler.

- Du trenger ikke så mye plass?

- Nei, nei, nei. De har tatt veldig mye av veien. Jeg ser at bilene som kommer her blir forvirret.

- Hvor mye betalte du for sykkelen din?

- Den er 20 år gammel og jeg betalte 5000. Det er en DBS Finse, en klassiker. Jeg syntes 5000 kroner var mye for 20 år siden. Men den har holdt bra.

- Dusjer du og skifter på jobb?

- Nei, jeg unngår å svette så mye. Men det er dusjmuligheter på jobb.

Knut Grønvik (53), tråsykkel:

– Du har en skikkelig tur til jobb. Hvor lang tid bruker du ned?

– Rundt 30 minutt.

- Og hjem igjen da?

– Da legger vi på sju minutter.

– Du er en sommersyklist, eller?

– Ja, jeg har prøvd en vinter, men jeg er for redd for å falle.

– Nå er det optimale forhold. Men sykler du selv om det er dårlig vær?

– Jeg har gjort det før, så får vi se om det skjer i år. Det vet jeg ikke helt.

– Hvor ofte planlegger du å sykle i år?

– Hvis jeg har normale dager på kontoret, tenker jeg å sykle hver dag. Men er det et møte jeg skal på utenfor sentrum, må jeg ta bil.

– Har du mulighet til å parkere bil på jobb?

– Nei, da må jeg parkere på jernbanen, og det koster et par hundre kroner dagen.

– Hvorfor sykler du?

– Det er godt. Du våkner om morran. Om du er stressa når du drar hjem fra jobb om ettermiddagen, så får du tid til å koble ut.

– Hvordan opplever du forholdene for sykling i Trondheim?

– For min del, fra Vikåsen og ned til sentrum, er det helt topp.

– Hvor mye penger har du brukt på sykkelen din?

– Jeg kjøpte den brukt for 10000 kroner for rundt ti år siden og har byttet en del deler siden det. Alt kan byttes!

– Dusjer og skifter du på jobb?

– Ja, jeg skifter i hvert fall.

– Hvor parkerer du?

– Ute. Jeg har berget, men en kollega av meg har mistet tre sykler. Men min er så gammel at ingen vil ha den. Og et godt råd: Ikke vask sykkelen! Da ser den ikke så attraktiv ut.

Mange engasjerer seg i debatten rundt hvorvidt man bør kutte ett av de to kjørefeltene oppover Byåsveien for å gjøre plass til sykkelfelt.

Marie Barstad (28), tråsykkel:

- Hvor ofte sykler du?

-Nå i sommerhalvåret sykler jeg stort sett hver dag til jobb.

- Om vinteren da?

- Da synes jeg ikke det er så hyggelig. Da blir det fort buss.

- Hvorfor sykler du?

- Ja, hvorfor ikke? Det er miljøvennlig og jeg får lite grann trim. Jeg har så kort arbeidsvei, så det er veldig greit å ta sykkelen.

- Hvordan synes du forholdene er for sykling i Trondheim?

- På denne veien er det veldig fint.

- Hvor mye penger har du brukt på sykkelen din?

- Jeg har en gammel, veldig typisk damesykkel, tre gir og pedalbrems. Det funker veldig fint. Jeg kjøpte den for fem-seks år siden. Jeg er ikke så opptatt av utstyr.

- Må du dusje når du kommer frem på jobb?

- Nei, jeg tar ikke så hardt i. Men jeg kunne gjort det, det er muligheter for det.

- Hvor parkerer du sykkelen?

- Rett utenfor hovedinngangen på skolen. Det gjør jeg hjemme også.

Permanent løsning

Prøveprosjektet med miljøgate i Innherredsveien, som nå skal bli en permanent løsning, gjorde at syklingen doblet seg i gata gjennom prøveperioden. Det viste tellinger Statens vegvesen gjorde i fjor høst. Nå planlegger de nye tellinger for å se om økningen fortsetter.

- Inntrykket er at tallene har økt i vårsesongen. Også langs Klæbuveien og over Elgeseter bru ser det ut til at syklingen øker. Mange skal til Gløshaugen og St. Olavs hospital, sier Kristin Gjærevoll, kommunikasjonskoordinator i Miljøpakken.

foto
Kristin Gjærevoll

Statens vegvesen har flere tellepunkter rundt om i byen, blant annet ved Elgeseter bru, i Mellomila og ved Rettsmuseet i Ila, ved brua over E6 på Moholt, i Granåsen, Trikkestallen, bak Teknobygget, ved Svingbrua, Pirbrua, i Bjørndalen, nær Sluppen og Rotvollekra. Trondheim kommune drifter telleren på Verftsbrua.

– Dessverre har stabiliteten vært litt opp og ned, så det mangler data fra flere av dem.

Men vinterens målinger viser at det ikke har vært vekst i vintersykling i år. Ifølge Statens vegvesen var det økning i november 2017 og noenlunde likt foregående år i desember og januar.

– Men det var nedgang i februar og mars. Det handler nok om at det har vært en svært lang, kald og snørik vinter. Jeg har ennå ikke fått tallene for april, sier Gjærevoll.

DEBATT: Make Midtbyen great again

Les alle sakene i serien Sykkelbyen Trondheim her