Antallet offentlige betalingsplasser skal verken stige eller øke.
Politikerne har bestemt at parkeringskapasiteten skal holdes konstant. I dag, som da de vedtok gatebruksplanen for Midtbyen i 2007.
I tillegg til de 1313 lukene på gata er det 78 handikapplasser, og noen soneplasser knyttet til boliger.
Ikke fler, ikke færre
– Vi skal ha et nullregnskap. Tar man vekk noen plasser, så skal det tilføres nye andre steder. Forsvinner det plasser på gata, for eksempel på grunn av tilrettelegging for syklister eller kollektivtransport, lasteplasser eller sykkel- og motorsykkelparkering, så kan dette erstattes ved etablering av nye parkeringsplasser. Gjerne i hus, sier direktør i Trondheim parkering, Stein Løberg.
Tar feil om parkering
Og noen plasser har forsvunnet. Spesielt merkbart er det på gateplan.
– Hvor mange kommer litt an på hvordan du teller. Noen ganger har vi regnet med parkeringshusene i Sandgata, ved jernbanen og i Bakke P-hus, rett over brua. Regner du ikke disse inn i tallet, siden de, strengt tatt, befinner seg utenfor elveslyngen, har kapasiteten gått noe ned, sier Løberg.
Miljøpakkens tall viser en total nedgang på 68 plasser i Midtbyen (Sandgata p-hus iberegnet).
Elbilene okkuperer deler av sentrum
Tellinger fra mai viser at 17 prosent av plassene på gateplan til enhver tid var opptatte av elbiler.
Byen taper millioner på elbil-parkering
– Det er blant annet i den nordøstlige delen av sentrum, Søndre, Kjøpmannsgata og Fjordgata, at det er store utfordringer med å finne plass. Det er her vi ser flest elbiler. Den store andelen parkerte el-kjøretøy forsterker parkeringskapasiteten i området. Og det er her det er mest letekjøring. Vi trenger større omløpshastighet.
Parkeringsdirektøren mener det kunne vært løst med kortere maxtid, for å unngå at jobbparkering for el-bilister opptar for mye plass. I dag får man parkere på gata i Trondheim i fem timer. Mange andre byer har maxtid helt ned til to.
– Det er til enhver tid masse ledig kapasitet i husene, og det er meget lett å finne ut hvor det er plass. Både på nettsida og på Trondheim parkerings nye app, Ledig P.
Byen trenger flere plasser
Børge Beisvåg i Næringsforeningen mener at konsekvenser av kortere parkeringstid på gateplan bør utredes.
– Vi er opptatt av at det skal være tilgjengelig parkering til handlende i Midtbyen. Vi venter på at bortfalte p-plasser skal erstattes. For handelsstanden i Midtbyen er det viktig at det oppleves lett å finne egnet parkering nettopp her, sier Børge Beisvåg.
Næringsforeningen ønsker p-hus under Torvet for å dekke inn for de bortfalte offentlige parkeringsplassene og erstatning for dem som vil forsvinne ved utbygging av Leuthenhaven.
Utfordringen med kjeller under Olav Tryggvasons gate har vært byggekostnader knyttet til utgravning for å ivareta antikvariske verdier. Men saken er igjen aktuell etter at kommunal- og moderniseringsminister, Jan Tore Sanner, godkjenner deler av planforslaget, fra Prinsens gate i vest til Nordre gate i øst. Han er i tillegg åpen for å forlenge anlegget østover mot Søndre gate, dersom kommunen og Riksantikvaren blir enige om at dette er forsvarlig.