- Vi setter oss ikke imot en fortetting og bygging av boliger, men vi ønsker å påvirke Trondheim kommune og Heimdal Eiendom slik at det blir tatt mest mulig hensyn til våre innvendinger mot reguleringsplanen, sier Willy Larsen.

Sammen med Dag Ottesen og Svein Krangnes, to andre beboere som har engasjert seg aktivt i utbyggingsprosessen, står han i nederste del av Lade Allè.

Den største bekymringen er de usikre grunnforholdene.

To omkom i leirskred i 1944

11. april 1944 raste 20 mål av terrenget ut ned mot Ladedalen. Mange hus ble tatt av leirmassene og to mennesker omkom.

Nå er naboene engstelige for at byggevirksomhet kan utløse et nytt ras.

- Grunnen virker ustabil. Det rister i huset vårt når det kjører tunge kjøretøy forbi, forteller Larsen.

Til venstre for allèen går terrenget over i et bratt skråning ned mot et industriområde ved Ladebekken.

- Der går raskanten fra raset i 1944, forklarer Dag Ottesen og peker.

Han mener erfaring fra tidligere graving i terrenget beviser at selv små inngrep kan gi bevegelser i grunnen.

Mindre utgraving laget setninger i jorden

- I forbindelse med bygging av parkeringsplasser gravde en av bedriftene i Ladedalen i 1997 ut masser fem meter inn i bakken på baksiden av industrilokalet.

Selv om uttaket av masser var forholdsvis lite, men forårsaket det bevegelser i grunnen og laget setninger i jorden flere steder.

Det har vært setninger i kjelleren til et av husene i Sigmunds vei, sier Ottesen

Beboerne, som har dannet Facebook-gruppen "Vi som vil påvirke utbygginga i Lade Allè", mener utbyggeren må sørge for at det blir tatt bilder av alle eiendommer i nabolaget før grunnarbeidene begynner, slik at nye setninger i grunnen kan påvises.

- Tar bekymringene på alvor

Beboerne har de siste månedene, senest på et møte torsdag i denne uken, videreformidlet sin bekymring om grunnforholdene til Trondheim kommune og til utbygger.

- Det vil ikke bli godkjent noen reguleringsplan Nyhavna Øvre før all dokumentasjon om skredsikkerheten og øvrige tema er ferdig utredet.

At vi tar oss tid til å møte beboerne for å lytte til dem, viser at vi tar bekymringene deres på alvor, sier Tone Furuberg, avdelingsleder Geoteknikk i Kommunalteknikk, som var til stede på møtet.

Det kom fram under møtet at også skredsikkerhet i anleggsfasen er vurdert.

- Stoler på Trondheim kommune

- Vi stoler på at Trondheim kommune, som har ansvaret for at rassikkerheten blir ivaretatt, gjør det som er riktig. Vi har ingen annen mulighet, sier Ottesen.

Også prosjektleder Kjell Ivar Kjølhamar i Heimdal Eiendom var til stede på torsdagens møte en gruppe beboere.

- Mitt inntrykk av møtet var at de ble beroliget av de svarene de fikk, sier Kjølhamar.

Både rådgivings- og prosjekteringsselskapet Multiconsult og bygge – og anleggsfirmaet Rambøll har vurdert grunnforholdene. Et tredje uavhengig selskap skal også gi en vurdering av grunnforholdene.

Fordi boligprosjektet ligger i et rasfarlig område, skal også NVE godkjenne risiko-og sårbarhetsanalysen.

Protesterer mot kollektivtrasé

Det andre store hovedankepunktet fra beboerne mot utbyggingsprosjektet er Trondheim kommunes planer om å bygge ut Lade allé, som i dag er en blindvei, til en kollektivtrasé.

- Trondheim kommune ønsker å utvide Lade allé til 18 meters bredde for å benytte veien som kollektivtrasé fra Lade kirke og mot Dora. Traseen skal erstatte deler av den nåværende rute 3- traseen.

Konsekvensen blir opp til 24 busser i timen i en gate som blir fast skolevei for alle barn i de nye blokkene. Vi frykter også at den store busstrafikken vil gi mye ekstra støy, påpeker Svein Krangnes.

En omlegging av traseen betyr at beboerne på Ladehammeren mister det nåværende busstilbudet.

- Vi har ikke fått noen god begrunnelse fra kommunen for hvorfor de vil bygge ut Lade allé til en kollektivvei, sier Krangnes.

To mennesker omkom og en rekke bygninger ble knust av leirmassene under skredet i 1944.