Fra mandag økte busstrafikken med rundt 40 prosent i Trondheim, da bussene var tilbake i normal trafikk igjen etter sju uker med sommerruter.

Like før bussene gikk over til sommerruter ble antallet kjørefelt for busser og biler i Olav Tryggvasons gate redusert fra fire til to, og i løpet av sommeren er det også innført et helt nytt kjøremønster for biler i gata.

Mandag morgen hadde AtB folk ute for å følge med på trafikkflyten i gata.

Les også: Denne høsten kan det ta lengre tid å reise til jobb i Trondheim

- Ingen unormalt store forsinkelser

- Busstrafikken fløt greit igjennom Olav Tryggvasons gate mandag morgen, sier direktør for kommunikasjon og drift i AtB, Grethe Opsal.

Hun legger til:

- Det oppstod ingen unormalt store forsinkelser mandag morgen på bakgrunn av prøveprosjektet i Olav Tryggvasons gate, men vi vil følge med fremover for å se hvordan trafikken flyter.

- Hvordan tror du det blir neste uke når skoleferien er slutt?

- Når studentene er tilbake og de fleste er tilbake på jobb blir det mer folk i trafikken generelt. Da kan det være dager som er mer utfordrende enn andre før reisemønsteret har satt seg helt. Men det skal være nok kapasitet på bussene, og vi forventer at det skal gå bra, sier Opsal.

Les også: Her står bussene i kø i nystengte Olav Tryggvasons gate

Mer sårbar for forsinkelser etter kjørefeltkutt

Rundt klokken 9.00 mandag morgen stanset en søppelbil i østgående retning i Olav Tryggvasons gate, og ble stående delvis i bussenes kjørefelt.

Dermed måtte to busser på vei østover vente pent til en buss som kom motstatt vei stanset og slapp dem frem.

Siden antallet kjørefelt i gata nå er kuttet fra to til ett i hver retning, må nemlig bil- og busstrafikken over i motgående kjørefelt for å passere eventuelle hindringer som måtte oppstå i veibanen.

- Er busstrafikken mer sårbar for forsinkelser når man ikke lenger har mulighet til å passere kjøretøy som av ulike årsaker har stanset i veibanen, uten å måtte legge seg over i motgående kjørebane?

- Ja, det er er klart. Bussene har jo ett felt mindre. Da må man stoppe motgående trafikk for å komme seg forbi. Da vil det være mer sårbart, sier Opsal.

OVER I MOTSATT: Da en søppelbil stanset i bussens kjørefelt mandag morgen måtte bussene over i motgående kjørefelt for å passere. Foto: Martin Andersen

Les også: Sluppenbrua blir stengt en hel helg

- Følger stort sett ny skilting

En politipatrulje hadde mandag morgen tatt oppstillig i Kattveita, med utsikt til trafikken i Olav Tryggvasons gate.

Politiet var på plass for å følge med på trafikken med tanke på den nye skiltinga i gata, ifølge politiførstebetjent Erlend Schei.

FULGTE MED: En politipatrulje hadde mandag morgen tatt oppstilling i Kattveita for å følge med på trafikken i Olav Tryggvasons gate. Foto: Martin Andersen

Det nye kjøremønsteret for biler i Olav Tryggvasons gate, som ble innført i sommer, innebærer at strekningen fra Søndre gate til Kjøpmannsgata er stengt for gjennomkjøring for personbiler. Motsatt vei er det påbudt kjøreretning til venstre, opp Søndre gate.

- Stort sett følger personbilene den nye skiltingen, men noen kjører på gammel vane og GPS, sier Schei.

Politipatruljen skrev ikke ut forelegg mandag, men var på plass for å skaffe et overblikk, ifølge Schei. Han har inntrykk av at det var færre personbiler i gata denne morgenen enn tidligere.

- Vi har diskutert om folk har fått nye vaner eller om det fortsatt er feriemodus, sier Schei og peker på at det fortsatt er en uke igjen av skoleferien.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter