Nok en gang skaper trikken politisk bråk i Trondheim. Det har lenge pågått forhandlinger mellom AtB og Boreal Transport Bane (BTB) om hvor ofte trikken mellom Lian og Midtbyen skal gå. AtB og BTB er rykende uenige om frekvensen på avgangene. Nå griper politikerne i Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag inn i saken.

- Det er fullstendig uakseptabelt at AtB krever slike kutt i en av byens mest trafikkerte rutenett. Dette skal vi arbeide for at strykes av planene, sier Jan Bojer Vindheim i Miljøpartiet De Grønne (MDG).

Behov for å spare penger

AtB, som administrerer kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag, mener Gråkallbanens avgangstider må reduserer til halvtimes avganger på hverdager mellom klokka 10.15 og 14.00 der det i dag kjøres med avganger hvert kvarter. På lørdager foreslår AtB at det kjøres trikk hver halvtime hele lørdag, mens det i dag kjøres med et kvarters mellomrom mellom klokka 10.00 og 18.45. Kuttene begrunnes i behov for å spare penger og redusere trikketilbudet med samme nivå som bussrutene.

Gråkallbanen har reagert kraftig på forslaget og mener dette vil føre til at de mister mange passasjerer og store inntekter. Trikkeselskapet mener dette vil snu den positive utviklingen de har i antall passasjerer og at Gråkallbanens foreslåtte reduksjon er langt større enn foreslåtte reduksjoner på andre kollektivlinjer i Trondheim. Selskapet frykter videre at dette vil få flere til å bruke bilen, og at ansatte ved Gråkallbanen må sies opp.

Behandles om 14 dager

Fylkesutvalget (FU) i Sør-Trøndelag fikk en kort orientering om striden mellom AtB og BTB tirsdag, og skal komme tilbake til en politisk behandling om 14 dager. Fylkesrådmannen har laget et notat til FU om saken der det konkluderes med blant annet at AtB ikke har mandat fra politikerne til å gjennomføre slike reduksjoner i rutetilbudet som de nå foreslår overfor Gråkallbanen.

- Pålegget om kutt på Gråkallbanen er noe AtB har vurdert behovet for på egen hånd, heter det.

- Kuttene foretatt på Gråkallbanen frem til 2017 må anses som «mindre» og derfor innenfor AtBs handlingsrom. Men med pålegget om nye kutt i 2017 vil det samlede kuttet bli så stort at det må anses som mer enn «mindre» kutt innenfor rutetilbud, heter det i notatet.

Fylkesrådmannen skriver at kuttene AtB vil pålegge trikken dreier seg om et kutt i rutetilbudet på 12,3 prosent på hverdager og 32 prosent på lørdager.

Politikerne er for trikk

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) er forsiktig med å kommentere saken før Fylkesutvalget får den til behandling. Men han sier likevel at det er stor politisk vilje, både i Trondheim kommune og i fylkeskommunen, for trikken.

- Dessuten har vi gjennom Miljøpakken investert 90 millioner kroner på Gråkallbanen de siste årene. Noen må sørge for å følge opp de investeringene, sier Sandvik.

Helt uakseptabelt

MDGs Jan Bojer Vindheim er ikke like forsiktig med å kommentere AtBs holdning til trikken i Trondheim.

- Dette er helt uakseptabelt, og jeg er sikker på at det politiske flertallet vil sørge for at trikken ikke skal bli nødt til å gjennomfør disse kuttene i rutetilbudet. AtB har ikke foreslått tilsvarende kutt for andre ruter, og det tyder på at er det i virkeligheten snakk om en nedbygging av sporveistilbudet som ikke kan begrunnes i økonomiske hensyn, siden AtB har gode økonomiske resultater, sier han og leger til.

- I en situasjon der de skinnegående transporttilbudene står i fokus, er det oppsiktsvekkende at AtB velger å gå til angrep på sporveien. Gråkallbanen en av de tyngst trafikkerte kollektivrutene i fylket, og antall reisende som velger dette transportmidlet er økende. En reduksjon i rutetilbudet kan reverse denne positive utviklinga. AtBs kuttforslag blir da et brutalt angrep på et transportmiddel som også har en viktig ikon-funksjon i bybildet. Det foreligger ingen tilfredsstillende begrunnelse for dette, sier Vindheim.

- Glem det

Aps kommunalråd i Trondheim, Geir Waage, kaster seg også inn i debatten.

- Jeg har lest notatet fra Fylkesrådmannen og på vegne av Trondheim kommune kan jeg si følgende: Glem det, AtB. Trondheim har lagt inn så mange penger i trikken gjennom Miljøpakken at det er helt utenkelig å gå med på dette kuttet. AtB foreslår langt større kutt for Gråkallbanen enn for bussene, og det er uaktuelt. De innsparingene som trikken måtte ta i 2016 får holde, sier Waage.

Miljøpartiets Jan Bojer Vindheim kan ikke forstå hvorfor AtB ønsker å redusere antall trikkeavganger i Trondheim, og vil nå jobbe for at politikerne skrinlegger ruteselskapets planer om kutt i Gråkallbanen. Foto: Morten Antonsen