- Vi aksepterer i utgangspunktet ingen av sanksjonene og vil sammen med Statens vegvesen ta en grundig gjennomgang av hver enkelt. Etter vårt syn er de samlede bøtene altfor høye, sier administrerende direktør Kurt Opseth i Mesta.

Mesta fikk i vinter 34 bøter (sanksjoner) på totalt over 3,0 millioner kroner etter nærmere 130 avvik for mangelfullt vintervedlikehold i områdene Trondheim Ytre (hele Trondheim minus sentrum) og Malvik, Selbu og Klæbu.

- Avvik og bøtenivå innen veivedlikehold er regulert i detaljerte forskrifter som Statens vegvesen er pålagt å følge. Hvordan grunngir Mesta at bøtene er altfor høye?

- I enhver sammenheng hvor det er to parter, er det min erfaring at det sjelden er slik at den ene parten har 100 prosent rett, mens den andre parten har 100 prosent feil. Vi er innstilt på å ta en diskusjon om sanksjonene på en grundig og ryddig måte. Vi har en god dialog med Statens vegvesen, sier Opseth.

- Best i landet på veivedlikehold

Mestas nye administrerende direktør, som tiltrådte ved årsskiftet, peker på selskapets sterke posisjon innen veivedlikehold.

- Mesta har 45 driftskontrakter over hele landet. Bare i vinter har vi sikret oss ti nye vedlikeholdskontrakter. Vi er best i landet på veivedlikehold, poengterer topplederen.

- Det er vel ikke akkurat vinterens millionbøter i Sør-Trøndelag et bevis på?

- Selv om vi mener vi er best på veivedlikehold, betyr ikke det at vi aldri gjør feil. Jeg ønsker ikke å gå i detaljer om sanksjonene, men vi er enige med Statens vegvesen om at det har vært episoder i vinter som ikke var ok. Vi har både evne og vilje til å endre kurs om det er nødvendig.

Les også: I verste fall kan det ta 15 timer før brøytebilen kommer

Ønsker å ta lærdom

- Men ikke så enige at dere godtar bøtene?

- At vi ikke har vært feilfrie, betyr ikke at vi aksepterer alle sanksjonene. Vi og Statens vegvesen har noe ulik tolkning av innholdet i kontraktene. I den pågående prosessen legger vi rette for et bedre samspill neste vinter uavhengig av hva som blir sluttresultatet av samtalene om sanksjonene.

- Vanlig prosedyre er at alle uklare forhold i kontraktene blir drøfter i forkant før vintersesongen for å unngå uenighet i ettertid?

- Det hender likevel at det det dukker opp diskusjoner i ettertid om hvordan innholdet skal tolkes. Vi ønsker å ta lærdom av det som skjedde i vinter og unngå at det skjer igjen.

Det er et viktig moment i samtalene at det er Statens vegvesen som er ansvarlig for å fastsette syklustidene, det vil si hvor ofte en strekning skal brøytes. Vi dimensjonerer brøytekapasiteten i tråd med dette. Slik var det også i forrige femårsperiode da vi hadde vinterkontrakten for de samme områdene.

- I forrige kontraktsperiode hadde Mesta bare ubetydelige avvik fra kontraktene i områdene Trondheim Ytre og Malvik, Selbu og Klæbu. I vinter er dere ilagt millionbøter i de samme kontraktsområdene. Hvordan kan brøytingen endre seg så dramatisk fra det ene året til det andre?

- Det er et godt spørsmål jeg også har stilt meg. Jeg vil ikke gi meg i kast med å spekulere i hva som kan være forklaringen. Det må vi finnes svaret på sammen med Statens vegvesen.

- Hvor mye skader millionbøtene Mestas omdømme?

- Det som har skjedd er verken heldig eller ønsket, men episodene sist vinter kan vi ikke gjøre noe med.

Gir ingen garantier

- Kan du garantere at trafikantene i Sør-Trøndelag slipper å oppleve det samme snøkaoset på nytt neste vinter?

- Jeg vil ikke gi noen garantier. Dialogen vi har med Statens vegvesen skal imidlertid bidra til at det blir færre episoder neste vinter.

- Og hvis Mesta likevel får flere bøter for mangelfullt veivedlikehold?

- Jeg har ingen grunn til å tro at vi skal få det, men dersom vi likevel gjør det får vi ta det der og da, sier Kurt Opseth.

Les også: - Tung jobb for renovatørene

Foto: Olav Reiakvam