Oljeselskapene som er organisert i Norsk olje og gass har bedt Sintef gjennomføre en ny studie av helikoptersikkerheten.

Arbeidet kom i gang i februar og skal være ferdig i oktober. Sikkerhetsforsker Tony Kråkenes i Sintef sier at det er for tidlig å si om helikopterulykken ved Turøy vil påvirke studien. Rapporten skal gi et oppdatert bilde av sikkerheten. En del av rapporten er å analysere helikopterulykker som har skjedd internasjonalt de siste årene for å se om det er noe å lære.

Ser til Storbritannia

- Vi sammenligner oss først og fremst med Storbritannia, sier Tony Kråkenes.

Britene har omtrent like mye offshore helikoptertrafikk som Norge, og bruker stort sett de samme typene helikopter.

Britene har hatt flere alvorlige ulykker de siste årene. I 2009 havarerte et helikopter og 16 personer omkom, i 2012 skjedde to ulykker og i 2013 én ulykke. Britiske myndigheter har gjennomført granskninger og kommet med anbefalinger. Til sammenligning har ikke Norge hatt offshore helikopeterulykker siden 2002.

- Vi skal studere disse anbefalingene for å se om noen tiltak bør innføres i Norge. Ulykkene skjedde på britisk sektor, men det vil være dumt å ikke ta lærdom av ulykkene, sier Kråkenes.

Sintef skal lage et grunnlag slik at man kan prioritere hvilke tiltak som gir mest effekt for pengene.

Seks ulykker på syv år

Inkludert ulykken på Turøy har det siden 2009 skjedd seks ulykker med Super Puma helikopter på britisk og norsk sektor i Nordsjøen. To av ulykkene var med den eldre typen (AS 332 L2), og fire med den nye EC 225. To av ulykkene skyldes primært menneskelig feil. Tony Kråkenes mener det ikke er statistisk grunnlag for å si at de to helikoptermodellene er spesielt ulykkesutsatt.

Katastrofalt å miste rotor

Tap av rotoren er en katastrofal hendelse for et helikopter.

- Disse ulykkene er ofte relatert til girboksen. Girboksen kobler motoren med rotoren og er en svært komplisert del av helikopteret med mye avansert mekanikk. Begge ulykkene på britisk sektor i 2012 skyldtes at oljetrykket forsvant i girboksen, og helikopteret måtte foreta en kontrollert landing på sjøen.

Sikkerhetsstudien ble påbegynt i februar og skal være ferdig i oktober. Det er 16 oljeselskaper i Norsk olje og gass, Petroleumstilsynet, og fagforeningene Safe og Industri Energi som har bestilt den. Den første store studien av helikoptersikkerheten på norsk sokkel dekket perioden 1966-1990, den neste tok for seg tiden 1990–1998 og den tredje 1999–2009. Den nye omfatter perioden 2009–2015.

- Oljeprisen er lav, er det bekymring for at det vil påvirke prioriteringen av sikkerheten?

- Vi forskere er naturligvis opptatt av det, men har ikke belegg for å si at det har fått følger, sier Tony Kråkenes.

Sikkerhetsforsker Tony Kråkenes leder Sintefs arbeid med en ny rapport for å styrke helikoptersikkerheten på norsk sokkel.