Kristian Reinertsen var i Oslo da han så på nyhetene at Rotvollhaugen bru hadde kollapset over en trafikkert vei for snart tre år siden. Han stålsatte seg for ulykkesomfanget da han tok flyet til Trondheim.

- Tapet av to menneskeliv og ulykken slo veldig sterkt inn og preget hele organisasjonen. Inntrykket fra den gangen slipper ikke taket, sier Kristian Reinertsen.

Da brua på raste sammen 8. mai i 2013 hadde han vært sjef for Reinertsens entreprenørselskap i syv måneder. Etter to uker i sjefsstolen i konsulentselskapet ÅF Reinertsen, brøt veibrua ved Sjoa sammen under tyngden av en tømmerbil 16. februar i år.

- Er du forfulgt av ulykker?

- At søkelyset rettes mot oss når noe sånt skjer, må vi regne med. Vår oppgave er å vise at vi kan gjøre noe med det. Konsulentjobben for Sjoa-brua har jeg ikke selv jobbet med. Det arbeidet ble gjort for noen år tilbake, da jeg jobbet i entreprenørvirksomheten. Jeg tror at mine erfaringer fra ulykken med Rotvollhaugen bru gjør at jeg har noe å bidra med når vi skal videreutvikle oss med hensyn til sikkerhet og kvalitet i ÅF Reinertsen.

Denne uka deltok Kristian Reinertsen på en HMS-konferanse i Trondheim der han fortalte om brukollapsen i 2013.

- Vi ønsker å være åpne, dele erfaringer, formidle hva vi har lært og hva vi gjør med systemer og arbeidsmetoder for å forebygge ulykker.

- Vi hadde ansvaret

Innimellom å organisere oppryddingen, ta vare egne ansatte og sette i gang undersøkelser for å finne årsaker, skulle Reinertsen håndtere media.

- Alle så at jeg ikke var medietrent. Jeg er ingen politikertype som kan finne gode svar når man ikke har konkret informasjon. Vi ville ikke gå ut med noe vi trodde, vi ville vite. Da granskningsrapporten var klar, publiserte vi den for å unngå å bli drevet fra skanse til skanse med spekulasjoner. Innad i bedriften ville mange at vi skulle rykke ut og imøtegå påstander som verserte, men det gjorde vi ikke. Som totalentreprenør var det vi som hadde ansvaret for byggeplassen. Jeg har også respekt for medienes samfunnsoppdrag, de skal lete etter feil og påpeke det som er kritikkverdig, selv om det oppleves ubehagelig.

Fokus på det farligste

Rotvollhaugen bru var ikke den eneste tragedien for entreprenørselskapet. Året før hadde en polsk anleggsarbeider mistet livet da deler av et nybygg på Brattørkaia falt ned.

- Etter den ulykken ble det arbeidet intenst med HMS-tiltak og vi fikk veldig gode resultater. Så kom Rotvollhaugen bru. Vi spurte oss hva vi gjorde feil. Konklusjonen var at vi måtte ha en annen tilnærming.

Reinertsen innledet et samarbeid med Sintef.

- Vi fant at de eksisterende systemene er gode, men at man må jobbe knallhardt med å sikre at de etterleves. Store ulykker har ofte sammensatte årsaker. Det er systemet som svikter, ikke enkeltpersoner. Vi innførte begrepet «særskilt risikofylt arbeidsoperasjon» og kartla 15 slike operasjoner som går igjen i byggeprosjekter.

Solgte entreprenørdelen

- Kan oversikten og sikkerheten være tilfredsstillende når så mye av arbeidet utføres av underentreprenører?

- Ja, men det er mer krevende. Mange underentreprenører er dyktige. Det gjelder å stille krav til kompetanse og HMS-arbeidet og involvere dem både i planleggingen og i driften. Det er nyttig å utvikle et samarbeid over tid slik at man lærer hverandre å kjenne.

- Var bruulykken en direkte årsak til at dere solgte entreprenørdelen av selskapet til Veidekke i 2015?

- Nei. Prosjektene i bygg- og anleggsbransjen har utviklet seg til å bli store milliardprosjekter. Vi var ikke store nok, og valgte å satse på konsultvirksomheten da vi slo den landbaserte virksomheten sammen med konsultselskapet ÅF.

- Vær strenge

I forbindelse med Rotvollulykken ble Reinertsen og byggherren Statens vegvesen ilagt bøter på syv millioner kroner, siden redusert til fem. Kristian Reinertsen oppfordrer byggherren til å involvere seg sterkt i byggeprosjektene.

- De absolutt beste prosjektene er de som har krevende byggherrer som holder bransjen i ørene. I et prosjekt for Marine Harvest krevde de at det skulle være forbud mot mobiltelefoner på byggeplassen. Selskapets prosjektleder var selv på byggeplass og håndhevet forbudet. Det er bra. Vær krevende, etterspør informasjon, still krav til informasjonen, vær synlig på byggeplassen og bidra til felles front for sikkerhet, sier Kristian Reinertsen.

Foto: foto Kristin Svorte