Onsdag kveld ble regionens nye ambulansehelikopter, et Airbus H145 T2, satt i drift fra basen på Tiller.

- Det er helt fantastisk at vi har sånt utstyr. Jeg har jobbet 12 år i USA og har sett den andre siden av saken, sier pilot Liss Amdal.

- Og så er det jo som å få et nytt leketøy, smiler hun før hun setter seg bak spakene på det splitter nye helikopteret til om lag 70 millioner kroner som erstatter det om lag ti år gamle og mindre ambulansehelikopteret, et Airbus H135. Det skal nå selges til utlandet.

- Det var absolutt godt det også. Dette en enda bedre, større, kan løfte tyngre, fly lengre og har større gjennomføringsevne i dårlig vær, sier Amdal.

Les også: Trondheim får større ambulansehelikopter

1,2 mrd kroner årlig

Maskinen som nå hører hjemme på luftambulansebasen i Trondheim, er det femte av i alt 15 nye helikoptre som i løpet av våren og sommeren settes inn i den offentlige ambulansetjenesten i Norge. I alt bruker staten 1,2 milliarder kroner årlig i luftambulansetjenesten på både fly og helikoptre. Det er 100 millioner kroner mer nå som de nye helikoptrene tas i bruk.

- Den tjenesten vi leverer, er betalt av staten. For å kunne finansiere helikopterparken til tjenesten, så er vi tilført egenkapital fra eieren vår, stiftelsen Norsk Luftambulanse, som videre er finansiert av 300 000 givere. En helt fantastisk dugnad fra folk som støtter opp om stiftelsen Norsk Luftambulanse, sier Midtgaard.

Adm.dir. i Norsk Luftambulanse, Rune Midtgaard, har signert ny seksårskontrakt med Lufthelsetjenesten HF. 300 000 givere har gjort det mulig for Norsk Luftambulanse å levere denne tjenesten. Foto: Rune Petter Ness

- Verdt pengene

Per Magne Tveitane, fagleder i Luftambulansetjenesten HF, beskriver kontrakten med Norsk Luftambulanse som et nasjonalt kjempeløft for beredskap og sikkerhet i luftambulansetjenesten.

- Den koster helsevesenet hundre millioner kroner ekstra hvert år sammenlignet med dagens kostnad, men det vil redde liv, og det vil være verd pengene, sier han.

- I Norge har den offentlige Luftambulansetjeneste utviklet seg svært positivt over mange år, og tjenesten regnes nå som en av verdens beste. Det har alle som jobber i og rundt tjenesten grunn til å være stolte av, sier Tveitane.

Han understreker også at helikoptermannskapets sikkerhet også blir bedre ivaretatt med denne mer avanserte maskinen.

- Store deler av året er det mørkt, det er ofte dårlig vær og oppdragene preget av hast. Rundt omkring i landet er det mange høye fjell, trange fjorder og mange kraftspenn. Dette skaper utfordringer for dere som er piloter, redningsmenn og leger året rundt. Vi håper og tror, at det nye helikopter vil bidra til å øke sikkerheten, men vi er avhengig av dere, sa han til mannskapene da helikpoteret ble presentert på basen på Tiller onsdag ettermiddag.

Les også: Staten må betale – også for idiotene

- Betydelig bedre

Av landets 12 baser, får Arendal, Bergen og Trondheim helikoptre enn de andre ni basene. Trondheims nye Airbus H145 T2 har plass til to pasienter på båre og bedre plass til pasientbehandling ombord.

Ganske enkelt bedre arbeidsforhold for trioen som opererer ambulansehelikopteret: Pilot, lege og redningsmann i svært tett samarbeid. De to første ansatt hos Norsk Luftambulanse, legen ansatt ved St. Olavs hospital som har det medisinske ansvaret for tjenesten.

- Dette er en flyvende intensivstue. I det nye helikopteret har vi betydelig bedre plass å jobbe på: Full takhøyde hele veien og bedre utstyr, både i cockpit og for oss baki. Det betyr enda bedre akuttmessig spisskompetanse ut til pasienten, sier anestesilege og medisinsk ansvarlig ved basen i Trondheim, Eivinn Årdal Skjærseth.

- En flyvende intensivstue, mye mer avansert utrustet enn en ambulansebil, forteller overlege Eivinn Årdal Skjærseth. Foto: Rune Petter Ness

På en turen Adresseavisen får bli med over Trondheim, beskriver han noen av endringene:

- En stor forskjell er at det gamle helikopteret har en vegg midt i som gjør at vi egentlig bare har tilgang til pasientens overkropp. I den nye, får vi full bårelengde og stoler som kan snus rundt slik at vi lettere kan arbeide.

Et par oppdrag hver dagen

Trondheim har et av landets travleste baser med tre-fire helikopterhenvendelser daglig, totalt 1350 i 2017, som resulterer i et par oppdrag hver eneste dag.

At luftambulansen spiller en avgjørende rolle for landets redningstjenester. Noe som de siste ukene er bekreftet i den alvorlige situasjonen i ambulanseflysaken i Nord-Norge, der en rekke ambulansefly den siste tiden har stått på bakken med pilotmangel etter at dagens operatør Lufttransport tapte anbudet fra sommeren 2019.

Også i Midt-Norge har tjenesten vært ute på anbud. Her byr ikke ny anbudsperiode på problemer ettersom det er dagens driver, Norsk Luftambulanse AS som får forlenget kontrakten med Luftambulansetjenesten HF for seks nye år.

Les også: Alvorlig for brødre som ble reddet opp av Nidelva