Fredag gikk Nye Veier ut med en såkalt forhåndskunngjøring for utbygging av den nye motorveien på E6 mellom Ranheim og Værnes.

Det innebærer at entreprenører som kan være interessert i å bygge ut motorveien nå får mulighet til å melde sin interesse for veiselskapet.

4 milliarders kontrakt

- Vi starter tilbudskonkurransen for første del av vår veiutbygging i Trøndelag. Vi skal inngå avtale med en entreprenør som skal bygge 23 kilometer med firefelts motorvei mellom Ranheim og Værnes, mesteparten for fartsgrense 110 kilometer i timen, sier Nye Veiers Trøndelagssjef Johan Arnt Vatnan.

Verdien på kontrakten er på hele 4 milliarder kroner ekslusiv mva, noe som gjør dette til den største veikontrakten i norgeshistorien, ifølge Vatnan.

Han trekker frem antallet meter med tunnel, to store nye bruer, samt antallet av- og påkjøringskryss som grunner til at prosjektet blir stort.

- Dette er dessuten snakk om en lang strekning som skal bygges ut innenfor en enkel kontrakt, sier Vatnan.

Fristen for å melde seg i forbindelse med forhåndskunngjøringen er 11. desember. Nye Veier regner med å kunne inngå avtale med en entreprenør etter sommerferien 2018.

Veiselskapet tar sikte på byggestart for prosjektet i 2019. Etter planen skal første del av nyveien åpne for trafikk i 2021, og mens hele strekningen mellom Ranheim og Værnes skal stå ferdig sommeren 2024, ifølge nyeveier.no.

NYE VEIER: Prosjektdirektør for Nye Veier i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan. Foto: Martin Andersen

110 km/t nord for Væretunnelen

Den nye motorveien mellom Ranheim og Værnes var opprinnelig planlagt for fartsgrense 90 km/t. Etter at Nye Veier overtok ansvaret for prosjektet fra Statens vegvesen i 2016 har de imidlertid arbeidet for å kunne øke standarden for veien, slik at man heller skal kunne bygge for 110 km/t.

Nå lover Vatnan at det blir høyere fart på den nye motorveien.

- Vi kommer sannsynligvis til å gå opp i hastighet til 100 km/t på Ranheim. Så blir det 110 km/t fra enten rett før eller rett etter Væretunnelen. Videre blir det 110 km/t til og med Helltunnelen, kanskje med et unntak av et parti i Hommelvik. På et strekk nord for Helltunnelen blir det 80 km/t, sier Vatnan.

Kanskje 90 km/t i Hommelvik

Adresseavisen har tidligere fortalt at Nye Veier vurderer å bygge en helt ny E6-tunnel i Hommelvik, mellom Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen, for å kunne sikre fartsgrense 110 km/t på den nye motorveien. Svingene på stedet per i dag er nemlig for krappe til at man kan skilte for 110 km/t.

Om man bygger tunnelen blir det imidlertid vanskelig å få plass til påkjøringsrampe for trafikk som skal fra Hommelvik og nordover. Denne må da nemlig skvises inn mellom den nye tunnelen og Helltunnelen.

- Vi ser nå på om vi kan få til en bedre utforming av dette krysset, eller om vi skal droppe påkjøringsrampe for nordgående E6-trafikk i Hommelvik. Alternativt må vi droppe å bygge ny tunnel i Hommelvik, og beholde dagens løsning. Da ender vi i så fall opp med et lite parti med 90 km/t der, med 110 km/t på begge sider. Dette vil ikke være noen god løsning, og det er ikke ønskelig, sier Vatnan.

- Statens vegvesen slo fra seg en løsning med fragmenterte fartsgrenser da de hadde ansvaret for prosjektet. De fryktet folk ville kjøre i samme hastighet hele veien, uavhengig av om farten ble satt ned på enkelte partier. Hva er din kommentar til det?

- Det er et poeng, men vår primære løsning er altså å få til 110 km/t også i Hommelvik, sier Vatnan.

Ifølge Vatnan er Nye Veier nå i dialog med Vegdirektoratet om hva slags løsning man kan få for E6 i Hommelvik.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.