Sp vil isteden bruke penger fra fjorårets overskudd til å bevare kollektivtilbudet. Totalt mangler i dag 13,5 millioner kroner bare for 2018.

Flere har vært svært kritiske til at utkantene, særlig i norddelen av fylket rammes av omfattende kutt i kollektivtilbudet. Blant annet har flere ordførere gått ut med kritikk av fylkeskommunen.

- Vi aksepterer ikke kutt i rutetilbudet i norddelen av fylket, fastslår Gunn Iversen Stokke.

Senterpartiets forslag står dermed mot samarbeidspartner Aps forslag når saken skal behandles i Hovedutvalg for transport torsdag.

Uenige om løsning

Mens Arbeiderpartiet og flere andre partier har gått sammen om en løsning som utsetter kutt i kollektivtilbudet ved å bruke midler som er avsatt til bygging av kai i Namsos og oppstart av elektrifisering av Trønderbanen, sier Sp blankt nei til dette.

Stokkes partikollega Randi Dille viser til at Sp jobbet for å få i stand fondene til kai og elektrifisering, som det er snakk om. Hun fastslår at det heller ikke er akseptabelt å bruke fondsmidler.

- Det er også et spørsmål om hovedutvalg i det hele tatt kan vedta å bruke fondsmidler, som er avsatt av fylkestinget, uten videre, sier Gunn Iversen Stokke.

Vil sikre finansiering

Senterpartiet foreslår isteden at hovedutvalget anmoder fylkestinget om å tilfører transportfeltet penger når de skal behandle disponeringen av årsresultatet fra fjoråret. Fylket hadde i fjor et stort mindreforbruk. Hva som skjer med disse pengene behandles under fylkestingsmøtet i april.

Videre foreslår Senterpartiet en videre diskusjon om kollektivtilbudet i forbindelse med budsjett- og økonomiplanarbeidet for 2019. De åpner forå  kompensere økte driftskostnader på samferdselsfeltet for årene fremover.

Omfattende kutt

Adresseavisen har flere ganger omtalt de omfattende kuttene som var planlagt i norddelen av Trøndelag. Kuttlisten som nå er presentert fra rådmannens side kommer som en følge av anstrengt økonomi, og politikernes vedtak om at kostnadsvekst måtte tas innenfor rammene som  ble vedtatt i desember da budsjettet ble vedtatt.

Kostnadsveksten skyldes i all hovedsak en forventet utgiftsøkning knyttet til drivstoff.

Opprinnelig så det ut til at det måtte spares inn hele 32 millioner kroner. Imidlertid ble det under hovedutvalgsmøtet 13. februar klart at det fantes 18,5 millioner kroner fra fjorårets budsjett for samme felt, som ikke var benyttet siden utgiftene da var lavere enn forventet. Dermed er behovet for innsparinger i 2018 på 13,5 millioner kroner.

- 13,5 millioner kroner for hele 2018 er "peanuts". Dette løser vi frem til april, sier Gunn Iversen Stokke.