Alle de 32 faste sjåførene tilbys tariffavtale etter LO-overenskomsten.

Det gjør Nidaros Taxi for å skape en enda bedre og tryggere arbeidsplass for sjåførene og heve anseelsen til drosjeyrket. Eierne ønsker å skape stabile arbeidsforhold og betaler en prosentvis høyere lønn enn tariffen.

Drosjesentralen melder om en svært god mai måned, med en veldig god omsetning.

- I mai hadde vi en god del festkjøring på natt. Men vi har også inngått flere kontrakter med private og offentlige virksomheter om fastkjøring, sier Geir B. Lerdahl, administrativ leder i Nidaros Taxi.

Nidaros Taxi startet virksomheten 1. august i fjor og er én av Trondheims fire drosjesentraler. De fire sentralene er TrønderTaxi, Norgestaxi, Nidaros Taxi og Christiania Taxi. Fylkespolitikerne har bestemt at det skal være fritt frem å etablere drosjesentral i Trondheim, men ingen sentral kan ha mer enn maksimalt 250 løyver (hoved- og reserveløyver) i én sentral.

TrønderTaxi er nå nede i 250 løyver, etter at ledige løyver er gitt til konkurrentene.

Har mistet løyver

Norgestaxi hadde om lag 110 løyver på det meste, men er nå nede i 73 løyver. Norgestaxi opplevde en betydelig nedgang i tallet på løyver etter at TrønderTaxi vant anbudet om pasientkjøring i Trondheim, som Norgestaxi hadde hatt tidligere.

Da Nidaros Taxi ble etablert, kom alle ti løyvene fra Norgestaxi. I dag har sentralen 15 løyver. 1. august kommer to løyvehavere over fra Norgestaxi.

- I tillegg har vi søkt om fem ledige løyver. Får vi dem, kan vi ha 22 løyver i løpet av høsten. Men for å være konkurransedyktig i Trondheim, bør vi ha minst 30 løyver. Og for å vinne større kontrakter, bør man ha minst 50–60 løyver, sier Bjørn Blomsø, styreleder i Nidaros Taxi.

- At vi har færre løyver i dag skyldes mindre uttak av reserveløyver. Vi ønsker konkurranse, men i Trondheim er det få løyver i markedet, sier Erlend Eidsvoll, daglig leder i Norgestaxi.

Han legger til at Stjørdal Taxis monopol på Trondheim lufthavn Værnes, gjør konkurranseforholdene noe spesielle.

Små forhold

- Det er små forhold i Trondheim. TrønderTaxi ble ytterligere styrket da vi mistet pasientkjøringen i Trondheim. TrønderTaxi er dominerende. Vi må bygge stein på stein, men har på ingen måte gitt opp Trondheim. Vi føler vi har et ryddig forhold til de øvrige sentralene, sier Eidsvoll.

Administrerende direktør i TrønderTaxi, Hege Dahle, sier de ikke har merket så mye til konkurransen fra verken Nidaros Taxi eller Christiania Taxi, og heller ikke Norgestaxi.

- Skal man vinne større anbud, må man ha minst like mange løyver som Norgestaxi har i dag, sier Dahle.

Når det gjelder skolekjøring, er byen delt inn i flere områder, slik at en mindre drosjesentral kan klare å konkurrere om én eller flere områder. Men ikke når det gjelder pasientkjøring. Den omfatter hele Trondheim.

- Frykter du å miste flere løyver til de andre sentralene?

- Nei, vi kommer nok til å beholde de 250 løyvene i har i dag. Siden januar 2016 har vi mistet om lag 25. Når løyvene er blitt ledige, er de tildelt andre sentraler, i tråd med fylkestingets vedtak. Men ingen av drosjeeierne har tatt med seg løyvet og meldt overgang til en konkurrent. Det vil neppe heller skje i fremtiden, sier Dahle.

Faste inntekter

Hun legger til at i kommuner utenfor Trondheim utgjør skolekjøring og pasientkjøring 80–90 prosent av inntektene for drosjesentralene, mens i Trondheim utgjør slik kjøring bare 30–40 prosent av de totale inntektene. I en storby som Trondheim er det naturlig nok langt flere spotturer.

I samferdselsadministrasjonen i Sør-Trøndelag fylkeskommune får Adresseavisen opplyst at ledige løyver lyses ut to ganger i året, 15. mars og 15. september. Fem ledige løyver vil bli tildelt før sommerferien.

- Tildeling av ledige løyver tar tid, men vi føler at vi har medvind. Utfordringene er imidlertid store for en liten drosjesentral, sier Lerdahl.

Fredag hadde alle drosjesentralene møte med samferdselsadministrasjonen. Lerdahl sier han er godt fornøyd med at fylkeskommunen ønsker taxi som en del av kollektivtilbudet. Han er også veldig fornøyd med at fylket ønsker å overta sensorrollen for kjentmannsprøven for Trondheim.

- Vi ytret også ønske om at det innføres språkkrav for sjåførene og at samferdselsadministrasjonen blir sensor, fremholder Lerdahl. I likhet med Blomsø hadde han med seg løyve fra Norgestaxi da Nidaros Taxi ble stiftet. Lerdahl var dessuten leder for Norgestaxi i Trondheim i 11 år.

Christiania Taxi har i dag åtte løyver, et godt stykke unna målsettingen.

Alarm til Nokas

Nidaros Taxi har inngått avtale med Nokas om at de skal drifte callsenteret. Samtidig er det inngått avtale om at rans- og voldsalarmen i samtlige drosjer skal gå direkte til Nokas og ikke til sentralen.

- Nokas vil kunne lytte til hva som skjer i drosjen. Nokas vil vurdere om det trengs vekter eller politi. Dersom politiet ikke har mulighet til å komme raskt nok frem, kan vekter dra til stedet, sier Lerdahl.

Han understreker at så langt har ingen av sjåførene trengt å utløse alarmen.

- Samtidig ønsker vi å sikre våre faste sjåfører gode lønns- og arbeidsvilkår. Gjennom tariffavtalen betales sjåførene mer enn minstelønnstariff, sier Blomsø.

Alarm: Nidaros Taxi har inngått avtale med Nokas om at rans- og voldsalarmen i alle drosjene går direkte til Nokas. Denne knappen monteres på skjult sted i drosjen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Utfordrer: Styreleder Bjørn Blomsø (t.v.) og administrativ leder Geir B. Lerdahl i Nidaros Taxi tar opp kampen med Trøndertaxi og Norgestaxi om drosjekundene. Mwn det tar tid å få så mange løyver at man kan konkurrere om de større kontraktene. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen