Det mener Trygve Bragstad, næringspolitisk leder i Næringsforeningen er de største manglene ved miljøpakken i Trondheim.

–Hele det politiske arbeidet med denne miljøpakken er kommet inn i en spiral som går ifeil retning. De har valgt en løsning som gir lite konflikt på kort sikt, men som kommer til å skape store konflikter om noen år. Hele prosjektet er underfinansiert fordi man har gått bort fra drivstoffavgiften, man skal sette opp bommene før en eneste meter vei er bygget og det vil garantert komme flere bomstasjoner etter hvert.Når folk må betale bompenger for å stå i kø på gamle Sluppen bru, da blir det ikke lett å skape forståelse for at du skal betale for det. Dessuten skal altfor få være med på å spytte inn penger i prosjektet, sier Trygve Bragstad.

Mye bra i pakken

Den næringspolitiske lederen i Næringsforeningen i Trondheim har i en årrekke jobbet med spørsmål om veiutbygging og samferdsel i byen. Han mener miljøpakken inneholder mange bra prosjekter som skaper en bedre transportsituasjon for byens innbyggere og næringsliv når den er gjennomført om 15 år. I prinsippet liker han ikke bompenger, men mener den politiske virkeligheten tilsier at også næringslivet er villig til å akseptere brukerbetaling dersom nye veier og bedre kollektivtransport skal bli en virkelighet i overskuelig fremtid.

–Problemene med dette politiske forliket som nå er vedtatt, er mange. Men særlig er jeg bekymret for at man ikke vil klare å skape en aksept blant byens innbyggere for at man skal betale fra 31. mars – før en eneste veistump er igangsatt og at bare én avtre bilister skal være med på å betale. Å sette opp en rekke bomstasjoner ett år før kommunevalget i 2011, uten at noen kan kjøre på de nye veiene, er å starte i feil ende. Næringsforeningen i Trondheim var villig til å samle inn tolv millioner kroner for å bygge det nye krysset på Tiller. Hadde flertallet i kommunen sagt ja til det, ville vi allerede vært i gang med byggingen, sier Bragstad.

–Vi er også villige til å stå for byggingen av Sluppen bru, ved hjelp av lånefinansiering. Hadde politikerne sagt ja til dette, ville vi bygget ferdig disse to prosjektene og deretter satt opp bomstasjonene. Nå må man betale i mange år før man ser resultater. De som styrer Trondheim vil hevde noe annet, men i folks øyne vildet bli oppfattet som om man må betale for å sitte i kø på Sluppen for at det skal bli bedre buss på Ranheim. Det er ikke lett å selge et slikt argument i en kommende valgkamp, sier Bragstad, som frykter det vedtatte bompengesystemet vil føre til at partiene som står bak det blir straffet ved neste kommunevalg.

Flere veier må med

Bragstad mener forliket mellom alle partiene i rådhuset, bortsett fra Høyre, Frp, Rødt og Pensjonistpartiet, vil bryte ned tilliten til prosjektet, og at de blir nødt til å utvide antall bomstasjoner om kort tid. Siden man la bort tanken på en lokal drivstoffavgift, som skulle tilføre prosjektet 60 millioner kroner i året, er pakken fortsatt ikke finansiert fullt ut. Drivstoffavgiften skulle på 15 år gi 900 millioner kroner i inntekt, i tillegg ligger det inne ikke bevilgede statlige midler for 550 millioner kroner, til sammen halvannen milliard det ikke finnes dekning for i dag.

–Jeg tror de undervurderer folks evne til å anerkjenne politikere som leverer resultater. Det er derfor de gjør for lite. De skulle gjort mye mer, og de skulle levert resultater i form av nye veier samtidig som de krever inn pengene, mener Bragstad.

Han mener at en rekke viktigere veier ikke er medi prosjektet. Ferdigstillelsen av E6 over Heimdalsmyra mener han kommer for sent. I prosjektet skal ikke den midterste delen av nye E6 bygges før i 2018,mens man skal gjøre ferdig veien både sør og nord for Heimdal lenge før. Veistrekningen Ila-Flakk og Sluppen-Fossegrenda er andre veiprosjekter Bragstad hadde sett kom med i planen for de neste 15 årene.

Mye mer til buss

–Dessuten burde det vært brukt mye mer penger til et bedre kollektivtilbud. Det kunne sikret oss superbuss-traseer fra der folk bor og inn til Midtbyen. I dag lager politikerne kollektivfelt i Midtbyen, der det er billig å gjøre det. Men slike tiltakrammer bare næringslivet i Midtbyen og løser ikke problemene. Med én milliard kunne vi fått egne veier der bare bussene kunne sust inn til Midtbyen. Men her tenkesdet ikke ambisiøst nok.

Mer penger til busstraseer, bompenger først etter at prosjektene er bygget og flere veier med i planen koster penger, mange penger. Trygve Bragstad mener kan løses gjennom en annen form for bompengeinnkreving enn det «miljøkameratene» i Rådhuset harvedtatt. Bragstad mener dagens modell med sju såkalte «innkrevingspunkter» er urettferdig fordi bare en liten del av byens bilister er med på å betale.

–Vi burde hatt et innkrevingssystem som ikke er urettferdig, som er mulig å få gjennomi Stortinget, som ikke rammer Midtbyen mer enn andre deler av byen, som ikke lager handelslekkasje og som tar inn nok penger til å finansiere hele prosjektet. Det er bare én metode som oppfyller alle disse kriteriene, og det er et system med veiprising. Det kan gjøres på flere måter. Den mest realistiske måten i dag er et nettverk av bomstasjoner, hvor man betaler en liten sum per passering. Kjører du langt, passerer du flere slike bomstasjoner. Altså et system der alle betaler etter hvor mye de kjører, sier Trygve Bragstad.

Mer til buss: Trygve Bragstad i Næringsforeningen i Trondheim mener den vedtatte miljøpakken legger opp til et urettferdig bompengesystem. Han vil at alle skal være med å betale, og at det sikrer mer penger til buss og flere nye veier. Foto: IVAR MØLSKNES

De som styrer Trondheim vil hevde noe annet, men i folks øyne vil det bli oppfattet som om man må betale for å sitte i kø på Sluppen for at det skal bli bedre buss på Ranheim.