- Vi er allerede på vei mot en betydelig redusering av biltrafikken i sentrum. For oss i De Grønne er det naturlig nå som vi har en ringvei rundt byen at Midtbyen innenfor elveslynga fra Elgeseter bru til Nordre avlastningsvei blir bilfri. I tillegg har flertallet i bystyret vedtatt at sentrumstrafikken som er igjen skal bli utslippsfri, sier varaordfører i Trondheim, Hilde Opoku (MDG).

Du kan lese alle Oppdragets saker på denne seksjonen

Ordføreren ikke enig

Det politiske flertallet i Trondheim har i sin plattform som mål at utslippene av klimagasser skal i 2030 være 70 til 90 prosent lavere enn i 1991. Varaordføreren mener at ikke bare private må redusere bilkjøringen for at utslippene skal gå ned, også godstransporten samt anleggsbransjen må ta ansvar.

- Anleggsmaskiner og godstrafikken står for en god del av utslippene i Trondheim. Vi må få til et godt samarbeid med dem. Godstransporten må over på fornybar energi. Det må også en større del av bilparken, sier Opoku.

Hun mener derimot at man ikke trenger å øke bomavgiftene med en gang.

- Vi må forsøke å redusere klimagassutslippene ved hjelp av gode kollektivtilbud og gode løsninger for gående og syklende, før vi øker avgiftene, sier Opoku.

Å skape enda bedre kollektivtilbud samt å legge bedre til rette for myke trafikanter, det vil også ordfører Rita Ottervik. Men Ap deler imidlertid ikke MDGs ønske om et bilfritt Trondheim sentrum.

- En generell målsetting om å gjøre det bilfritt innenfor elveslyngen, det har vi ikke. Vi vil ikke legge oss på en forbudslinje, men en utviklingslinje hvor vi gjør byen mer attraktiv for myke trafikanter, sier ordføreren, og legger til at hun blant annet ser for seg flere gågater i sentrum.

Dyrere bomavgift

Professor i bærekraftig byutvikling Tor Medalen ved NTNU mener det må tas flere grep for at Trondheim skal nå sine mål om å kutte klimagassutslippene.

- Det er en utfordring at Trondheim må kutte biltrafikken enda mer for å nå målene. For å redusere biltrafikken må det bli strengere parkeringsregulering i Midtbyen og enda dyrere bomavgift, sier Medalen.

Medalen viser til at biltrafikken i Trondheim har gått ned med omtrent ti prosent siden bomringen ble innført i 2008. Over bomringen er trafikken redusert med 19 prosent.

- Både rushtidsavgiften og fastavgiften man betaler bør bli dyrere hvis man skal nå målene om å kutte. Det vil være en grunn for flere trondhjemmere å sette igjen bilen hjemme, sier professoren.

I denne saken slår klimaforskere fast at klimaendringene alt er i gang

- Hardere virkemidler

Han mener at den tillatte parkeringstiden på parkeringsplassene også må settes ned slik at man heller velger kollektivtransport hvis man skal være lengre tid i byen.

- Langtidsutleie av parkeringsplasser i Midtbyen bør bli enda dyrere eller forbys hvis man skal redusere bilandelen. Det må hardere virkemidler til, sier Medalen.

Samtidig som det strammes inn for bilførerne, må det være en god grunn for reisende å velge alternative transportmidler.

- Det er viktig at billettprisene på kollektivtrafikken holdes lave slik at det lønner seg økonomisk å velge buss, sier Medalen.

Rita Ottervik minner om at kommunen gjennom miljøpakkene allerede har innført restriktive tiltak på parkering samt areal til parkering i Midtbyen.

- Vi har både innført restriktive og positive tiltak. Blant annet har busstilbudet blitt bedre, de går oftere og er billigere. Vi vil forsette med å gjennomføre restriktive tiltak for biler og positive tiltak for gående og syklende. Innskrenkninger når det gjelder arbeidsplassparkering har vært ganske store, men kanskje bør vi innskrenke mer og gjøre det dyrere? Samtidig ønsker vi handelsparkeringen, slik at folk drar til Midtbyen for å handle. Vi har ikke kommet i gang med diskusjonene om hva miljøpakke tre skal inneholde ennå, sier Ottervik, og legger til:

- Medalen og mange andre snakker kun om avgift, avgift, avgift. Men det kan ikke bare være pekefinger, vi må være på tilbudssiden også. Vår oppskrift er å finne en miks av tiltak som drar i samme retning.

Mer fortetting

Medalen viser at det ikke er klimavennlig å bygge i utkantstrøkene av kommunen fordi man bruker oftere bil som transportmiddel. Forskningen viser at det er større utslipp av CO2 i utkantene enn i sentrum av Trondheim. Medalen opplyser at 80 prosent av nybyggene blir bygd innenfor dagens bebygde områder.

- Det betyr at det må bygges tettere i Trondheim for at byen skal kunne fortsette å vokse. Vi vil se mer av at det blir satt opp større boligkomplekser, sier Medalen, som mener at det også er mulig å fortette boligstrøk utenfor bykjernen.

- På Kolstad, for eksempel, brukes det mye plass til parkeringsplasser. Dersom man la parkeringsplassene under bakken hadde man plass til å bygge nye boliger ved siden av blokkene, sier han.

Når nye bydeler bygges ut mener professoren at det er viktig at det bygges ut kollektivtransport i bydelene som fortettes.

- Vi ser i bydeler som fortettes, som for eksempel Ranheim, at det er nødvendig å bygge ut kollektivtransporten slik at det er mindre behov for bil, sier Medalen.

Redusere antallet parkeringsplasser

Opoku er enig med professoren i at det er mulig å bygge tettere i byen. Hun sier at man må bosette folk og arbeidsplasser rundt sentrum av Trondheim for å beholde særpreget i Midtbyen.

- Det er naturlig å se på hvordan vi kan utvikle bydelene med egne bydelssentrum. Og så må det være god kollektivtransport til disse bydelene slik at man reduserer bilbruken, sier varaordføreren.

Vil ikke øke bomavgiften

Bystyrerepresentant Morten Ellefsen (Frp) sier at de ønsker å kutte bomringen og vil ikke øke bomavgiftene. Ellefsen mener at man også må legge til rette for at det er nok parkeringsplasser i sentrum.

- Vi må legge til rette for kollektivtrafikken, men må ha nok parkeringsplasser i Midtbyen. Bussene må gå så ofte, være presise og billige nok til folk ønsker å bruke kollektivtransport i stedet for bil, sier han.

Han tror utslippene fra trafikken uansett vil bli redusert på grunn av den teknologiske utviklingen.

- Mange av bilene i Trondheim vil være elbiler eller hydrogenbiler. Det vil redusere utslippene av klimagass. Batteriene i disse bilene kan senere bli et avfalls- og miljøproblem fordi man ikke vet hvordan mans kal kvitte seg med dem. Når man ser på byutviklingen i et lengre perspektiv mener jeg uansett at det vil være behov for å bruke privatbilen, sier Ellefsen.

Må tas flere grep: Strengere parkeringsregler og dyrere bomring må til for at Trondheim kommune skal nå klimamålene, mener professor Tor Medalen ved NTNU. Foto: VEGARD EGGEN