- Det er jo en blikkboks. Den tåler ingenting.

Naturoppsyn Ole Morten Sand fra Statens naturoppsyn (SNO) peker på helikopteret. Og kommer med noen betryggende ord før turen i lufta. Sammen med politibetjent Morten Mørkved i Trøndelag politidistrikt skal han de neste fire timene kartlegge ulovlig snøskuterkjøring og eventuelt kontrollere snøskutersjåfører dersom noen er ute og leker seg.

Se stort bildegalleri fra helikopterkontrollen

Adresseavisen har fått være med i helikopteret som styres av pilot Kenneth Hoflin.

Klokka 14.11: Take off fra Midtnorsk helikopterservice i Verdal. Sand er fagansvarlig for motorferdsel i Statens naturoppsyn, og er veldig glad i jobben sin. Helikopterflyving synes han derimot er grusomt.

- Vi må strekke på beina og lande i alle fall én gang i løpet av dagen. Jeg blir helt grønn, innrømmer han, og legger ekstra trykk på «må».

Han trekker pusten og setter seg i forsetet. Politibetjent Mørkved setter seg bak piloten, tar frem gps og begynner å stake ut kursen.

- Jajamen, da åker vi!

Pilot Hoflin er svensk, og er vant til en mer liberal snøskuter-praksis fra hjemlandet.

- Nordmennene har ødelagt alt. Før fikk man kjøre hvor man ville, men så begynte invasjonen av nordmenn, og nå er det i ferd med å bli strengere i Sverige også, sier han.

Klar for kontroll: Naturoppsyn Ole Morten Sand og politibetjent Morten Mørkved mener helikopter er et svært nyttig virkemiddel i jakten på skutersjåfører som bryter regelverket.

Voldsom vekst i skutersalg

Allerede etter fem minutter i lufta kommer de første sporene til syne ved Håkkåklumpen i Verdal.

- Det er ganske ferske spor, og de bruker skavler på baksida. Her er det flere som har lekt seg, sier Sand alvorlig.

- Dersom vi skulle komme over snøskutere som ikke ønsker å stanse, så gjør vi ingen lang forfølgelse. Det er snøskutere det er snakk om. Det er store krefter og høy fart, understreker Mørkved.

Det var nesten 27 prosent økning i antall førstegangsregistrerte snøskutere i Norge i januar 2018 sammenlignet med samme periode i fjor. Per 31. desember 2017 var det i Norge registrert nesten 88 000 snøskutere. For ti år siden var antallet litt over 61 000.

- Det kom en kar til meg som hadde hytte i Grønnningen i Snåsa. Han trodde de var de eneste som fremdeles kom seg på hytta ved å bruke ski. Resten i området hadde snøskuter. Det har vært en voldsom vekst, sier Sand.

God oversikt: Pilot Kenneth Hoflin peker ut spor til Ole Morten Sand i SNO. Den svenske piloten mener det har blitt mye mer snøskuter kjøring av nordmenn på svensk side.

Statens naturoppsyn og politiet har brukt helikopter i kampen mot ulovlig snøskuterkjøring i mange år, men dette er første vinteren de har gjennomført tre helikopterturer.

- De skulle fløyet hver uke spør du meg, men jeg er inhabil, sier Odd Arne Lyng, som er eier av Midtnorsk helikopterservice.

- Billigere å bruke helikopter

Han fnyser av debattanter som mener helikopter er sløsing med ressurser.

- To timer i helikopter koster 25 000 kroner. Skulle man undersøkt samme areal fra bakken, så hadde det krevd fire menn i ei uke – minst, sier han oppgitt.

- At det er bortkastede ressurser stemmer bare ikke, legger han til.

Etter en mannsalder bak helikopterspakene har Lyng med egne øyne blitt vitne til konsekvensene av ulovlig kjøring med snøskuter.

- Hvis ei reinsdyrsimle føder og blir forstyrret av snøsutere, så drar hun fra kalven. Det er dyrene det går utover, sier han.

Lekekjøring: Dette er et eksempel på det politiet og SNO ønsker å få luket vekk; ulovlig kjøring på utmark.

Stille før stormen

Klokka 14.23: Helikopteret retter snuten mot det nordvestlige området av Snåsavatnet.

- Det er veldig mye kjøring på innmark, sier Mørkved.

- I hytt og pine, svarer Sand. Å kjøre skuter på egen innmark er lov, mens idet du kommer på utmark, så bryter du loven.

Han forteller at SNO får stadig mer tips fra publikum.

- Den stille majoriteten er i ferd med å si fra. Det er stille før stormen, sier Sand optimistisk.

- Det er helt umulig å få samme oversikt fra bakken. Helikopter er et vanvittig hjelpemiddel, mener han.

Ekstremt mange spor: Nok et eksempel på det som bare er lekekjøring i ei skråning.

- Kan oppleves urettferdig

For mange kan regelverket virke ulogisk, og Sand og Mørkved tror det handler om at kommunene bruker skjønn når de gir dispensasjon.

- Den ene kommunen gir tillatelse til fem turer til hytta, den andre sier at det er fritt frem, mens den tredje stiller krav om bruk av slede, sier Sand, og bruker Steinkjer og Snåsa som eksempel.

- Det er veldig strengt i Steinkjer, mens det er friere i Snåsa. Jeg forstår at det oppleves urettferdig.

Klokka 14.43: Mørkved har sett noen spor som virker interessante.

- Jeg tror vi svinger til høyre her, sier Mørkved henvendt til piloten

Helikopteret gjør en forholdsvis rask sving.

- Den kjente du, Ole?

- Slutt å mobb!

Hater å fly: Ole Morten Sand i SNO speider etter ferske snøskuterspor fra helikopteret. Han synes det er pyton å fly helikopter, men mener likevel at det er et viktig hjelpemiddel i kampen mot ulovlig skuterkjøring.

Debattantene mener at politiet bør bruke ressursene annerledes

Suspekte spor i snøen

Klokka 15.12: Plutselig dukker det opp en snøskuter i alt det hvite. Kan det være at noen blir tatt på fersken?

- Han holder på å hugge ved, sier Mørkved.

- Nyttekjøring, det er lov, poengterer Sand.

- Det er et perfekt skalkeskjul da, men det er vel neppe bajaskjøring på han der, fastslår Mørkved.

Nye suspekte spor dukker opp, og en snøskuter med to personer kommer til syne.

- Jeg ble usikker, det er «your call», sier Sand til Mørkved.

- Vi får ta en runde på byen og se hva slags folk dette er. De har på seg hjelm og det ser ikke ut som noe lekekjøring. Jeg tror vi lar dem være i fred, sier Mørkved.

Nyttekjøring: Noen var ute med snøskuteren for å hente ved, men slik skuterkjøring er ikke det politiet og SNO er opptatt av.

Landet på 666 moh

Klokka 15.43: - Disse sporene er kjørt opp nettopp!

Sand blir ivrig og gestikulerer mot noen spor nede på bakken.

- Jeg tror vi nærmer oss, Morten.

Nei, falsk alarm igjen. Ferske spor, men vi ser ikke snurten av skuterføreren.

Klokka 16.00 En pause for å strekke på beina og samtidig gjøre sitt fornødne. Mørkved har bedt om pause med utsikt – og den er intet mindre enn spektakulær. Vi har landet på Haravassheia som ligger 666 meter over havet. Til tross for den symboltunge høyden, har det ikke skremt vekk skigåerne som har vært her noen timer før oss. På vei over de snøhvite fjellene er det stadig vekk aktivitet å spore. Å kaste bort denne dagen innendørs på hytta er det fåtallet som gjør.

Flott påskedag: Mange benyttet det herlige været til å ta seg en skitur.

- Kjørt over hele fjellet

Klokka 16.17: Helikopteret setter kursen mot Rakvåg.

- Det er vesentlig mindre snø enn forrige gang vi var her. Her har noen lekt seg oppover sidene, men alt er gammel moro, sier Sand

- Her er det kjørt overalt, det skulle vært artig å treffe på noen som står bak disse sporene.

- Ja, det er det som er så bittert, samtykker Sand, som forteller at det skal en del til å ta noen på fersken.

- Nå har vi fløyet over et helt fjell. Det er kjøring på kryss og tvers, og vi befinner oss i et naturreservat. Bøtene blir høyere hvis du blir oppdaget her, forklarer Sand.

Smekk på pungen: Dersom du blir tatt for å kjøre i Nordelva naturreservat på Fosen vil bøtenivået være høyere enn vanlig utmark.

Klokka 17.58: Vi setter siste kurs mot Håkkåklumpen. Stedet hvor vi startet for nesten fire timer siden. Dagens siste jaktmarker byr på mange skuterspor, men de fleste tilhører reinsdyreiere. Skutersporene går pent og pyntelig bortover i samspill med reinsdyrtråkket. Det er på tide å oppsummere.

- Det var en ganske oppløftende dag. Selvsagt kommer vi over områder hvor det er kjørt en del, men det var mindre nå enn sist, sier naturoppsyn Sand.

- Men det er ikke lenge mellom hver plass hvor vi finner spor, så det er mye kjøring i fjellet dessverre, sier Sand.

Ulogiske regler: Det er opp til kommunene å bestemme hvilken linje man skal legge seg på når det gjelder dispensasjon. Det kan også gjøre at regelverket oppfattes urettferdig siden det er ulikt fra kommune til kommune.

Kan ikke fly på måfå

Politibetjent Mørkved er opptatt av å ha en plan før de kommer i lufta, i stedet for å bare fly på måfå.

- Vi må bruke kartleggingen fra den forrige turen til å oppsøke konkrete steder, sier han.

Begge tror informasjon og medieoppmerksomhet virker preventivt.

- Det er mye snø i år, det åpnes flere rekreasjonsløyper og det kjøpes flere skutere. Da blir det naturlig nok mer kjøring. Hvis vi med kontrollvirksomhet kan begrense kjøringen som er ulovlig, så er det helt supert, sier Sand.

Det er like før helikopteret skal returnere til basen, og alle speider utover de vakre vinterkledde fjellene i Verdal.

- Det ser veldig bra ut. Men der står det en!

Mørkved kommer med et lite utrop, alle snur seg, men det er bare et enslig reinsdyr. Dagens jakt er over klokka 18.09.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.