Under denne runden av Oppdraget fikk teamet en superbruker med på laget. Nå lurer du sikkert på hva en superbruker er.

- Sjur Bakka, hva er en superbruker?

- Det er en som dekker gapet mellom journalistene i redaksjonen og de tekniske utviklerne på medielaben. Jeg hjelper journalistene med tekniske utfordringer, og sammen prøver vi nye digitale løsninger for å presentere journalistikk, forklarer Bakka.

Kule snakkebobler

Noe av hensikten med Oppdraget er å opprette kontakt med leserne våre, og å engasjere dem i temaet som vi jobber med.

Oppdraget er denne gangen som følger:

- Utbyggingen av St. Olavs Hospital er nå helt ferdig. Hvordan har det blitt?

Både på nett, mobil og papir kan du følge «Oppdraget»

For å få til en spennende måte å presentere lesernes tilbakemeldinger på, måtte vi ty til vår egen superbruker.

- Vi ønsket en frisk måte å presentere tilbakemeldingene på. Ideen var å bruke snakkebobler i stedet for å liste dem opp som vanlige kommentarer. Etter å ha laget et nytt design, med hjelp av våre dyktige webdesignere, var utfordringen å få stablet snakkeboblene på en ryddig og kul måte. Det visste seg å være relativt enkelt når man fant det riktige verktøyet. «Åpen kildekode», lenge leve, utropstegn, smilefjes, sier Bakka.

Hva «Åpen kildekode» er, lurer resten av gruppa fortsatt litt på. Men vi liker det.

Vi vil gjerne høre fra deg om din opplevelse av St. Olavs Hospital. Tips «Oppdraget» på epost: oppdraget@adresseavisen.no . Eller gi oss et innblikk i din hverdag på sykehuset via Instagram og Twitter ved å bruke #AdressaOppdraget.

Hva skjer på medielaben?

Bakka jobber i utgangspunktet som konsulent for flere avdelinger i Adresseavisen. Både for redaksjonen, markedsavdelingen og for medielaben.

Der skjer det mange spennende ting forresten. Nå lurer du sikkert på hva medialaben gjør.

- Bjørn-Are Lyngstad , hva skjer i medialaben?

- Medielaben er en del av Adresseavisen og har ansvaret for utviklingen av de digitale publiseringsplattformene hos alle mediebedriftene i Polaris-konsernet. Alt som skal ut på nett og mobil av utvikling, gjør vi, sier utviklingsleder Lyngstad.

Fremtidens journalistikk

De tretten personene som er tilknyttet Medialaben, jobber hver dag med å utvikle nye digitale løsninger.

- Flere og flere nettaviser tar i bruk interaktive løsninger for å fortelle en historie. Vi har digitale verktøy som kan brukes til å fortelle en historie interaktivt, og til å berike innholdet i en reportasje.

To gode eksempler på interaktive løsninger som er skapt på medielaben er:

Dialektquizen der leserne kunne gå inn og teste om de kjente igjen forskjellige trønderdialekter.

«Livet med kreft»-serien der leserne kunne sende inn sine egne opplevelser etter å ha fått en kreftdiagnose.

Brukerskapt innhold

Det er slike løsninger, som dialekt-serien og kreft-serien, medielaben fortsatt jobber med.

- Det viktigste som vi jobber med nå er brukerskapt innhold. Vi vil få til en løsning som forenkler og forbedrer måten leserne bidrar til å skape innhold på adressa.no. Som blant annet å etterlyse katten sin, legge ut hilsener, beskjeder og bilder.

- Som på Facebook?

- Ja, nesten som på Facebook. En bruker vil kunne lage seg en profil på «Adresseavisens community», og det som legges inn kan vi utnytte redaksjonelt, bruke til å skape debatt og å komme brukerne i møte. Mulighetene er mange, understreker Lyngstad.

For å få til en spennende måte å presentere lesernes tilbakemeldinger på, måtte vi ty til oppdragets egen superbruker, Sjur.
- Alt som skal ut på nett og mobil av utvikling, gjør vi, sier utviklingsleder Bjørn-Are Lyngstad på medielaben.
Ideer som gruppa kommer opp med, skrives ned på ei tavle i grupperommet.
Oppdragets morgenmøte. Fine folk, kaffe, sjokolade, litt frukt og idemyldring i godt samspill.