Nattarbeid: På grunn av stor trafikk på dagtid, må anleggsarbeidet i rundkjøringen gjøres nattetid. Nye opphøyde gangfelt skal gjøre det sikrere for de myke trafikantene. Foto: Hilde I. Skjesol

- Dette har vært et område som har virket utrygt for fotgjengere. Nå ønsker vi å få ned farten i området, og vi ønsker å bedre sikten slik at fotgjengerne blir mer synlig, sier Jo Andersen, byggeleder i Statens vegvesen.

Det er når kveldsmørket har senket seg at anleggsarbeiderne myldrer frem rundt rundkjøringen i enden av Torbjørn Bratts vei på Lerkendal i Trondheim.

Ifølge Vegvesenet er dette en av rundkjøringene i Trondheim som har størst trafikkmengde. Derfor har det ikke vært mulig å jobbe på dagtid.

- Dette er et høytrafikkert knutepunkt med sprengt kapasitet. Det vi gjør nå er sikkerhetstiltak av midlertidig karakter, i påvente av en mer omfattende ombygging av krysset. Men på grunn av at vi bare kan jobbe om natta, tar det noe lengre tid, sier Andersen.

Arbeidet startet i begynnelsen av september, og skal være fullført i løpet av denne uka.

Nye gangfelt

Det er spesielt gangfeltet i Torbjørn Bratts vei som har vært ulykkesbelastet. Her har det tidligere vært to felt ut av rundkjøringen, men etter ombyggingene vil det bare bli én utkjøring fra rundkjøringen. Etter gangfeltet vil det imidlertid bli et kollektivfelt slik som tidligere.

I tillegg bygges det opphøyde gangfelt i alle fire armene av rundkjøringen, Strindveien, Dybdahls vei og Torbjørn Bratts vei. Målet er at dette skal redusere farten i området, og at bilistene lettere skal se fotgjengerne.

Les også: Syklist påkjørt ved Lerkendal

Les også. Fotgjenger påkjørt i fotgjengerfelt

Les også: Fotgjenger påkjørt - blødde fra hodet

Les også: To fotgjengere påkjørt på to dager

Les også: Mopedist overkjørt

Landets første rundkjøring

Ifølge Andersen er rundkjøringen på Lerkendal landets eldste:

- På begynnelsen av 1980-tallet ble det bygd tre-fire rundkjøringer i landet. Målet var å teste ut rundkjøring med vikeplikt. Når en ser utbredelsen disse rundkjøringene har fått i ettertid, så kan en vel trygt si at forsøket ble en suksess, sier Andersen.

Sikringstiltakene rundt rundkjøringen er en del av Miljøpakken. I samme prosjektet ligger det også inne en oppgradering av 11 bussholdeplasser i området Nardo og Risvollan.

- Dette handler blant annet om å oppgradere til universell utforming, belysning og nye busskur. Busstoppene med størst trafikk, vil også få sanntidstavle som forteller når bussen går, sier Andersen.

Stor trafikk: I morgentimene og på ettermiddagene er det kø for å komme gjennom rundkjøringen på Lerkendal. Foto: Hilde I. Skjesol