– Hvis dette skal være et forsøk på å stimulere handelen i sentrum, er det mye som tyder på at de tar feil. For flere parkeringsplasser gir ikke automatisk større omsetning.

611 plasser siden 1990

Fra 1990 til 2014 økte antall plasser i Midtbyen med 611.

Midtbyens markedsandel sank i samme periode fra 32 prosent til 15 prosent, mer enn en halvering. Å knytte omsetningen direkte til antall parkeringsplasser er derfor i beste fall tvilsomt. Påstanden holder ikke, hevder KrF-politikeren.

Han mener det er andre årsaker til nedgangen i sentrumshandelen.

– Dette gjelder naturligvis den omfattende utbyggingen av kjøpesenter utenfor Midtbyen. Her har både Høyre og Fremskrittspartiet tillatt stadig mer handelsareal. Nå kommer 20.000-25.000 nye kvadratmeter i Tillerbyen. Også City Syd har ønsker om en betydelig utvidelse. Rådmannen ba politikerne om å vente med det. Men det ville ikke Høyre, Frp og Venstre være med på. I en merknad hevder de tre partiene at «det vil være tilnærmet umulig å redusere konkurransen fra Tiller-området gjennom å regulere området slik at det blir mindre attraktivt og effektivt handelsområde».

Dette skjedde i den innledende behandlingen av en kommunedelplan for Tiller. Planen har senere vært ute på høring og fremmes for endelig politisk behandling senere i høst.

Tenk nytt!

– Jeg vil utfordre dem til å tenke nytt når vi får saken til behandling, sier Lykke.

Selv er han ikke fremmed for å være restriktiv på områdene rundt sentrum, for å gi et bidrag til Midtbyen og handelen der.

– Veksten i omsetning har kommet i kjøpesentrene, ikke i Midtbyen der utviklingen har vært negativ. Ønsker vi mer omsetning i Midtbyen må vi legge til rette for det.

Dagens begrensninger på veiene inn mot Midtbyen må beholdes, mener Lykke. Uten disse ville sentrum ha druknet i trafikk.

– Vi må finne andre måter. En foreslått plassering av bomstasjonene rundt City Lade og City Syd fikk KrFs støtte, men ikke flertall. Vi må bli langt mer restriktive når det kommer søknader om utvidelse av handelsareal.

Av andre tiltak nevner Lykke de langtidsutleide parkeringsplassene i p-hus i sentrum. Her finnes det ingen god oversikt, men Lykke antar – trolig med rette – at dette er arbeidsparkering, ikke primært for folk som skal handle.

Kortere p-tid

– Vi må også vurdere kortere makstid på gateparkeringen i Midtbyen. Det vil frigi plasser til de som kommer med bil for å handle. Jeg forstår ikke hvorfor Høyre og Frp er imot dette. For meg virker det som det er mangel på mot for å sikre Midtbyen som handelssentrum.

For å tilpasse seg situasjonen, kan kjøpmennene være mer kreative. En av byens forretninger har startet hjemkjøring av varer. Flere kunne gjøre dette, eventuelt i et samarbeid.

Lykke tror ikke på Høyres og Frps tall for hvor mange parkeringsplasser som er forsvunnet fra Midtbyen ikke er blitt erstattet, slik forutsetningen var i gatebruksplanen. De mener svinnet er 295 plasser. Lykke opererer med tallet 192, hvorav 104 på gateplan og 88 i p-huset under Torvet. Disse arealene er omgjort til lager for Trondheim Torg.

Under Torvet

– Kritikken fra Høyre og Frp retter seg mot Trondheim Parkering og Trondheim kommune. Trondheim Torg slipper unna. Hvorfor?

Lykke understreker at han støtter planen om en stor parkeringskjeller under Torvet. De 400-500 nye plassene vil erstatte de som er forsvunnet.

Fra 1990 til 2014 økte antall plasser i Midtbyen med 611. Midtbyens markedsandel sank i samme periode fra 32 prosent til 15 prosent, mer enn en halvering. Foto: Vegard Eggen