Allerede i fjor sommer vedtok et flertall i bystyret i Trondheim at det skulle etableres en miljøgate i Innherredsveien. Men veien eies av fylkeskommunen, og dersom en miljøgate skal realiseres forutsetter det likelydende vedtak i formannskapet i Trondheim og i fylkesutvalget i Sør-Trøndelag. I forrige uke skulle formannskapet behandle et forslag fra rådmannen om hvordan et ettårig prøveprosjekt med to felt, fra rundkjøringen ved Solsiden til Rosendal, skulle gjennomføres.

- Status quo

Rådmannen innstilte på at to alternativer skulle prøves ut: Det første halvåret skal veien innsnevres fra fire til to felter, med trafikk for både buss og personbiler. Det andre halvåret skal det fortsatt være to felt, men der kun bussen kan kjøre i rushtiden. Saken i formannskapet ble imidlertid utsatt. Ifølge ordfører Rita Ottervik (Ap) skyldtes det at kommunen hadde behov for å snakke med fylkeskommunen for å forsøke å komme til enighet om hvordan forsøket kan gjennomføres. Men etter et møte mandag, og et nytt forsøk tirsdag, har ikke politikerne kommet til enighet.

For den styrende posisjonen på fylket har det vært avgjørende at halvåret der begge feltene skal forbeholdes kollektivtrafikken i rushtiden skal gjennomføres. Dette har flertallet av trondheimspolitikerne ikke gått med på, og hovedinnvendingen har vært at dette vil føre til økt biltrafikk i boligområdene rundt Innherredsveien.

- Vi klarte ikke å bli enige om et godt kompromiss som både politikerne i fylket og de i kommunen kunne bli enige om. Dermed blir det status quo i Innherredsveien, med fire felt slik det er i dag. Det synes jeg er synd, sier KrFs Karin Bjørkhaug.

Det var et samarbeid mellom alle partiene i bystyret, bortsett fra Ap, Sp og deler av Frp, som sikret vedtaket om miljøgate i juni i fjor.

Har ikke gitt opp

- For oss på fylket har det vært viktig å sikre kollektivtrafikken fortsatt god framkommelighet. Vi mente derfor at det todelte forslaget, som innebar at kun kollektivtrafikken kan kjøre strekningen i rushtiden, var et godt kompromiss. Dette forsøket skulle gi oss verdifull kunnskap i det videre arbeidet, der vi står overfor en stor utbygging på østsiden av byen – med nærmere 40 000 nye boliger under planlegging. Da kunne vi ikke gå med på å gå fra fire til to felter, uten at bussens framkommelighet var sikret. Vi foreslo et kompromiss der man i stedet for en fysisk stengning av veien med bom kunne sette opp «gjennomkjøring forbudt»-skilt, men heller ikke dette ble det enighet om, konstaterer Karin Bjørkhaug.

Aps gruppeleder i Trondheim, Geir Waage, har imidlertid ikke gitt opp å få med seg fylkespolitikerne.

- Jeg håper de kan gå en runde til på denne saken. Vi er alle enige om at både buss og bil skal tillates de første seks månedene. Så har KrF og Ap nå foreslått at vi kan sette opp lyssignal som prioriterer bussen der sidegatene kommer inn på Innherredsveien. Dette vil sikre at bussen kommer seg raskt nok fram, og det vil samtidig gjøre det mulig å etablere en miljøgate. For oss har det vært avgjørende at vi ikke kan innføre et tiltak som fører til økt biltrafikk i boligområdene, sier Waage.

Ap var ikke en del av flertallet som vedtok miljøgate i bystyret i fjor. Vedtaket ble fattet av partien

Aps fylkesordfører Tore O. Sandvik ønsker ikke å kommentere saken overfor Adresseavisen, men skriver i en SMS at han er enig med KrFs Karin Bjørkhaug.

LES ADRESSEAVISENS LEDER: - Si ja til prøveprosjektet i Innherredsveien

Forundret over Ap

Høyres gruppeleder i fylkestinget, Henrik Kierulf, reagerer sterkt på at Ap og resten av posisjonen på fylket ikke har gitt seg i saken.

- Ap har stått hardt på at veien skal stenges for biltrafikk. Her forsøker de å gape over for mye, og resultatet blir at vi ikke får gjennomført bystyrets vedtak om miljøgate i Innherredsveien. Vi er alle i utgangspunktet enige om at det bør være to felter her, men dette får vi altså ikke gjennomført nå. Å stenge veien for biltrafikk i rushtiden var heller aldri en del av vedtaket i bystyret, og dette var noe vi rett og slett ikke kunne bli med på. Vi ønsker ikke å både gå fra fire til to felt – samtidig som vi stenger veien for biltrafikk i rushtiden, framholder Kierulf, og legger til:

- Jeg er også svært forundret over Aps manglende enighet seg imellom i denne saken. Ap på fylket og Ap i kommunen burde snakket sammen, slik at vi slapp å oppleve at vi ikke får gjennomført bystyrets vedtak i en så viktig sak for byen og befolkningen.

- Stor pedagogisk utfordring

Lademoen vel hadde håpet på gjennomslag.

- Dette er bare politikk, altså. Jeg synes hele greia bare er oppkonstruert og smaker politisk prestisje, sier styreleder Jan Olav Straume i Lademoen velforening.

Han mener det blir en «stor pedagogisk utfordring» for bypolitikerne å forklare hvordan de klarte «å velte lasset».

- Jeg synes bystyret og fylkespolitikerne er like gode: De spiller mot hverandre. Det er ikke lang vei mellom fylket og kommunen, de må klare å bli enige. Dette blir bare dumt. Vi kommer ikke til å godta dette utfallet, sier Straume.

Stein Ellinggard er sogneprest i Lademoen menighet:

- Nei, nei, nei, det var dette vi fryktet, sier han.

- Vi hadde håpet på endelig gjennomslag, det så lyst ut. Miljøgate vil føre til mer folkeliv og flere forretninger. Nå er det ingen som tør å satse, sier sognepresten.