24. mai 2017 ble ei jente funnet livløs i Husebybadet. Hun ble funnet på 3,4 meters dyp og ble gjenopplivet.

Ulykken skjedde i forbindelse med svømmeopplæring i ungdomsskolen.

Fylkesmannen har ført tilsyn med om skolen hun er elev ved, har gjennomført forsvarlig svømmeopplæring.

I sin tilsynsrapport konkluderer Fylkesmannen med at Trondheim kommune som skoleeier ikke har overholdt regelverket i opplæringsloven når det kom til svømmeopplæringen i skolen denne dagen.

LES OGSÅ: Kritisk tilstand for jenta

Her sviktet det

De konkluderer med at kommunen må sikre:

* At den som er ansvarlig for svømmeundervisningen oppfyller opplæringslovens minstekrav til hvor mange elever en voksen skal ha ansvar for. Lovkravet er én voksen per 15 elever og de ansvarlige «må vere flinke til å symje og dykke, og må kunne livredning», som det står i loven.

* At den ansvarlige må ha kontinuerlig tilsyn med elevene samt bassengets bunn og overflater når svømmeundervisningen gjennomføres.

* At tilsynet må økes utover det kvantitative minstekravet (15 elever per voksen) når hensynet til trygghet gjør dette nødvendig.

På disse punktene har Trondheim kommune brutt med opplæringsloven og kommuneloven. De har fått pålegg om å rette opp.

Ingen erfaring med svømmeopplæring

Skolen hadde én person til stede som hadde tilsyn med 14 elever, da ulykken skjedde. Fordi om lovkravet til antall elever per voksen var oppfylt, var det flere omstendigheter som tilsier at voksentettheten burde styrkes, står det i rapporten.

Personen som var til stede hadde ikke erfaring med svømmeopplæring. Vedkommende hadde ikke kurs i livredning eller førstehjelp. Rapporten avdekker ikke informasjon om personens ferdigheter i vann. Derfor konkluderer Fylkesmannen med at de kvalitative kravene ikke er oppfylt.

På ett tidspunkt gikk tilsynspersonen vekk fra bassenget for å jage vekk andre elever som forstyrret undervisningen, dermed er ikke kravet om kontinuerlig tilsyn med elevene og bassenget oppfylt. Det er ingen opplysninger i rapporten som tilsier at hendelsen skjedde i dette tidsrommet.

Dessuten mener Fylkesmannen at det er flere skjønnsmessige forhold som tilsier at det skulle vært økt tilsyn med gruppen som fikk svømmeundervisning denne dagen. Flerparten av elevene kunne ikke svømme. Det var flere klasser som hadde undervisning samtidig og til tross for oversiktlig svømmehall konkluderes det med at mange folk i badet virker forstyrrende. Elevene var i idrettsbassenget, som har en dyp del, dermed utgjør det en potensiell fare når ferdighetene i vann var dårlige. Rapporten peker også på at både elever og den voksne var uerfaren med bassenget de benyttet, da de i utgangspunktet hadde bestilt det grunnere terapibassenget.

Samlet sett konkluderes det med at det var nødvendig med økt tilsyn for å sikre tryggheten til elevene og at svømmeopplæringen som ble gjennomført denne dagen ikke var forsvarlig.

Skolen strammer inn

Skolen har i ettertid selv utarbeidet en instruks for svømmeundervisningen som er strengere enn lovkravet.

- Vi har i dag krav om at den som er med elevene i svømmehallen ikke bare bør, men skal kunne svømme godt, samt mestre både livredning og hjerte- og lungeredning, forteller rektor ved den gjeldende skolen.

Rektor håper at skolens forbedrede instrukser også vil kunne gjelde for hele kommunen på sikt, eller danne grunnlaget for ny kommunal instruks.

- På vår skole er det nå slik at dersom den som har tilsynet med elevene mener at situasjonen ikke er trygg og ikke oppfyller lovkravet om forsvarlighet, har han eller hun myndighet til å avbryte eller utsette svømmeopplæringa til dette er ordnet.

Rektor har tillit til sine lærere på stedet, som skal vurdere situasjonen fra gang til gang.