En elev ved en barneskole i Trondheim truet tidligere denne uken medelever, rektor og ansatte med kniv og en knust vase.

Situasjonen ble såpass skremmende og vanskelig å håndtere at rektor ringte politi og barnevernsvakta for å roe ned situasjonen.

- Både denne eleven, medelevene og de ansatte var tilbake på skolen dagen etter. Rektor har ikke ønsket å politianmelde og jeg har støttet det, sier Nereid.

Politiet har opprettet sak

- Vi rykket ut med patruljebil til skolen etter telefon fra rektor. Her møtte også en representant fra barnevernet, sier politioverbetjent Arve Vagnild ved Sentrum politistasjon i Trondheim.

- Vi har opprettet sak på forholdet, som involverte både vold og alvorlige trusler. Siden eleven er under kriminell lavalder blir det trolig ikke gjort noe mer fra vår side, sier han.

Tilkalt: Politioverbetjent Arve Vagnild bekrefter at politiet har opprettet sak på forholdet hvor en elev opptrådte truende og voldelig mot medelever og ansatte ved skolen tidligere denne uken.

Alle foreldre på trinnet er orientert

- Politi og helsesøster hadde umiddelbart etter hendelsen en debrifing med alle elever og ansatte på trinnet. Deretter fikk de involverte barna snakke med folk fra barne- og familietjenesten (BFT). Disse vil vi være oppmerksomme på fremover og de får videre oppfølging ved behov. Arbeidsmiljøenheten er også orientert, og ansatte har tilbud om debrifing med psykolog. I tillegg er alle foreldre og foresatte på trinnet orientert om hendelsen via Meldeboka. Det er også sammenkalt til foreldremøte, sier Camilla Nereid.

- Det er ingenting ved denne skolen som tilsier at dette skulle skje her. Hele skolen har et inkluderende elevsyn og et svært godt foreldresamarbeid. Det er heller ikke et typisk trondheimsfenomen. Voldsutviklingen i skolen er et nasjonalt problem. Og det er, uten tvil, en stor bekymring for meg, sier kommunaldirektøren for oppvekst og utdanning.

En stor bekymring at volden øker

Kommunens tall viser at registrerte trusler, voldsepisoder og trakassering har økt fra 48 hendelser fra 1. januar til 30. mai i fjor, til 77 hendelser fra nyttår frem til nå i år.

Registrerte skader og nestenulykker har økt fra 290 hendelser i 2017, til 371 hendelser i samme tidsperiode i år.

Registrerte voldssaker har økt med én, fra 35 til 36.

Og registrerte slag, spark og skalling har gått opp fra 193 hendelser fra 1. januar til 30. mai i fjor, og er oppe i 235 hendelser til nå i år.

- Jeg tror det er en reell økning av vold i skolen. Noe av stigningen i tallene kan skyldes enklere registrering og mer fokus i mediene og hos oss, men jeg mener at det ikke forklarer alt, sier Camilla Nereid.

Trenger mer enn lærere i skolen

Kommunaldirektøren har flere ganger tatt til orde for å få inn mer av annen fagkompetanse enn lærere i skolen og spør seg om skolen har nok kompetanse til å møte voldsomme atferdsuttrykk.

- Skolen kan ikke være et enfaglig fellesskap, det er nødvendig med flere typer kompetanse for å ivareta alle elevene i et felles, godt læringsmiljø. Jeg er redd lærernormen vil fortrenge andre viktige profesjoner som har større kompetanse om hvordan vi skal avverge og håndtere vanskelig atferd hos elever, sier Nereid.

Hun forteller at de jobber bredt med denne problemstillingen.

Dette gjøres nå

- Vi er i dialog med Kunnskapsdepartementet om å være pilotkommune i et prosjekt for å teste måter å bedre kunne avverge og håndtere trusler og vold mot ansatte i skolen, sier Nereid.

Siden voldshendelsene Adresseavisen skrev om i fjor høst har Trondheim kommune satt ned en gruppe for å se på rutinene de har ved alvorlige hendelser. De gjeldende rutinene er utarbeidet i 2013 og er ennå ikke formelt endret siden den gang.

Kommunen har også igangsatt en utredning for å finne ut hvordan man kan bygge et ressurssenter for å møte disse utfordringene i skolen.

- Vi ønsker å bistå skolene med å ivareta elever som har med seg en «skolesekk» full av sårbarhet og som i gitte situasjoner har et utfordrende atferdsuttrykk. Vi har ikke konkludert med hvordan de skal jobbe, men Lianvatnet skole er en inspirasjon. Her jobber de med elever både innenfor og utenfor skolesituasjonen, sier Nereid.

I tillegg står Trondheim sammen med Malvik kommune og Utdanningsforbundet bak Sintef sin søknad om regionale forskningsmidler for å utrede strategier for avverging og håndtering av vold og trusler i skolen.