Finans- og næringskomiteen i Trondheim kommune vedtok sist uke å slutte seg til rådmannens innstilling, om å innføre lik parkeringsavgift for elbiler og «konvensjonelle motorvogner» på offentlige gate- og boligsoneparkeringsplasser.
Som den første kommunen i landet Trondheim bystyre i neste uke sluttbehandle de nye endringene i parkeringsforskriften.
Endringene gir kommunene en mulighet til å innføre «betalingsfritak for parkeringsavgift for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn, og en plikt til å tilby lademulighet for strøm».
- Å innføre p-avgift er et grovt løftebrudd. Trondheim kommune har en ambisiøs målsetting om at 15 prosent av alle kjøretøyer skal være elektriske innen utgangen av 2017. Med vedtaket om p-avgift for elbiler sørger kommunen for at det blir umulig å oppfylle målsettingen, sier leder Ståle Langolf i Trøndelag elbilforening.
Ordet Fritt: Subsidier til elbiler er feilslått klimapolitikk
Elbilboom gir økning i biltrafikken i Trondheim
- Økt biltrafikk må ikke ramme elbilene
Frykter nedgang i elbilsalget
Han viser til at salget av elbiler i Trondheim allerede har sunket med 20 prosent.
- P-avgift for elbiler vil føre til ytterligere nedgang i salget, sier Langolf, som mener Trondheim kommune motarbeider egne lokale utslippsmål.
- Det nytter ikke å kjempe for nedgang i klimagassutslippene og samtidig ramme nullutslippsbiler. Kommunen risikerer nå at bilkjøpere heller velger diesel – og bensinbiler fremfor elbiler, sier en provosert Langolf.
- Men selv med p-avgift beholder elbileiere en rekke økonomiske fordeler som fritak fra moms og engangsavgift og gratis passering i bomringen?
- Alle elbileiere vet at de økonomiske fordelene vil forsvinne før eller siden, men å innføre restriksjoner allerede neste år er altfor tidlig, sier Langolf.
En spørreundersøkelse i regi av elbilforeningen viser at 18 prosent av elbileierne i Sør-Trøndelag ikke ville ha kjøpt elbil uten gratis parkering på kommunale p-plasser.
Lav elbilandel
Tall fra juli 2015 viser at det er 3301 registrerte elbiler i Trondheim. Elbilene utgjør 4,7 prosent av bilparken i Trondheim. Ifølge Norsk elbilforening har Sør-Trøndelag den laveste andelen elbiler av storbyfylkene med 3,9 prosent.
Bare Miljøpartiet de grønne (MDG) stemte imot i finans- og næringskomiteen. – Trondheim trenger effektfulle tiltak for å hindre vekst i biltrafikken, men å ramme elbilene er ikke riktig løsning, sier Line Ingebrigtsen Fjørstad.
Hun stemte imot med forbehold om partimessig behandling før bystyrets behandling.
- Er det ikke paradoksalt at en grønn foregangsby som Trondheim ikke vil fortsette å frita elbiler for p-avgift?
- Biltrafikken i bomringen øker, noe som er et brudd på bymiljøavtalen. Vi er nødt til å stramme inn på fordelene for elbilene for å få ned totaltrafikken, sier leder Berit Tiller i finans- og næringskomiteen.
- Det blir dyrere å parkere
Forskere anbefaler kraftig takstøkning i bomringen
Leder: Nye tiltak trengs for å bremse biltrafikken
Rådmannen vil ramme arbeidstidsparkeringen
I Søndre gate vises elbilboomen tydelig. Innenfor en omkrets på noen titalls meter teller Langolf og Tiller 15 elbiler. Det samme bildet gjentar seg i andre gater.
Endringen i maksimal parkeringstid fra fem til tre timer ser ut til å ha hatt minimal virkning.
I sin innstilling skriver rådmannen at «det er grunn til å anta at betalingsfritak for parkering av elektrisk og hydrogendrevet motorvogn øker andelen arbeidsreiser med elektrisk og hydrogendrevet motorvogn og dermed gir økt arbeidsplassparkering, i stedet for at kollektivtransport, sykkel eller gange blir benyttet til arbeidsreiser».
Rådmannen vil derfor ilegge p-avgift for elbiler for å «redusere andelen arbeidsreiseparkering på offentlige gateparkeringsplasser» og dermed «frigjøre plassene» for handels- og besøksparkering samt parkering for forflytningshemmede.
Også Trøndelag elbilforening misliker at elbiler bruker p-plasser i sentrum til arbeidstidsparkering, men mener denne praksisen kan hindres på en annen måte enn p-avgift for elbiler.
- Vi foreslår at alle elbiler må benytte en parkeringsapp. De første tre timene er gratis, deretter er det full p-avgift. En slik praksis vil garantert få slutt på arbeidstidsparkeringen, sier Langolf.