Finans- og næringskomiteen i Trondheim kommune vedtok sist uke å slutte seg til rådmannens innstilling, om å innføre lik parkeringsavgift for elbiler og «konvensjonelle motorvogner» på offentlige gate- og boligsoneparkeringsplasser.

Som den første kommunen i landet Trondheim bystyre i neste uke sluttbehandle de nye endringene i parkeringsforskriften.

Endringene gir kommunene en mulighet til å innføre «betalingsfritak for parkeringsavgift for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn, og en plikt til å tilby lademulighet for strøm».

- Å innføre p-avgift er et grovt løftebrudd. Trondheim kommune har en ambisiøs målsetting om at 15 prosent av alle kjøretøyer skal være elektriske innen utgangen av 2017. Med vedtaket om p-avgift for elbiler sørger kommunen for at det blir umulig å oppfylle målsettingen, sier leder Ståle Langolf i Trøndelag elbilforening.

Ordet Fritt: Subsidier til elbiler er feilslått klimapolitikk

Elbilboom gir økning i biltrafikken i Trondheim

Frykter nedgang i elbilsalget

Han viser til at salget av elbiler i Trondheim allerede har sunket med 20 prosent.

- P-avgift for elbiler vil føre til ytterligere nedgang i salget, sier Langolf, som mener Trondheim kommune motarbeider egne lokale utslippsmål.

- Det nytter ikke å kjempe for nedgang i klimagassutslippene og samtidig ramme nullutslippsbiler. Kommunen risikerer nå at bilkjøpere heller velger diesel – og bensinbiler fremfor elbiler, sier en provosert Langolf.

- Men selv med p-avgift beholder elbileiere en rekke økonomiske fordeler som fritak fra moms og engangsavgift og gratis passering i bomringen?

- Alle elbileiere vet at de økonomiske fordelene vil forsvinne før eller siden, men å innføre restriksjoner allerede neste år er altfor tidlig, sier Langolf.

En spørreundersøkelse i regi av elbilforeningen viser at 18 prosent av elbileierne i Sør-Trøndelag ikke ville ha kjøpt elbil uten gratis parkering på kommunale p-plasser.

Lav elbilandel

Tall fra juli 2015 viser at det er 3301 registrerte elbiler i Trondheim. Elbilene utgjør 4,7 prosent av bilparken i Trondheim. Ifølge Norsk elbilforening har Sør-Trøndelag den laveste andelen elbiler av storbyfylkene med 3,9 prosent.

Bare Miljøpartiet de grønne (MDG) stemte imot i finans- og næringskomiteen. – Trondheim trenger effektfulle tiltak for å hindre vekst i biltrafikken, men å ramme elbilene er ikke riktig løsning, sier Line Ingebrigtsen Fjørstad.

Hun stemte imot med forbehold om partimessig behandling før bystyrets behandling.

- Er det ikke paradoksalt at en grønn foregangsby som Trondheim ikke vil fortsette å frita elbiler for p-avgift?

- Biltrafikken i bomringen øker, noe som er et brudd på bymiljøavtalen. Vi er nødt til å stramme inn på fordelene for elbilene for å få ned totaltrafikken, sier leder Berit Tiller i finans- og næringskomiteen.

Leder: Nye tiltak trengs for å bremse biltrafikken

Rådmannen vil ramme arbeidstidsparkeringen

I Søndre gate vises elbilboomen tydelig. Innenfor en omkrets på noen titalls meter teller Langolf og Tiller 15 elbiler. Det samme bildet gjentar seg i andre gater.

Endringen i maksimal parkeringstid fra fem til tre timer ser ut til å ha hatt minimal virkning.

I sin innstilling skriver rådmannen at «det er grunn til å anta at betalingsfritak for parkering av elektrisk og hydrogendrevet motorvogn øker andelen arbeidsreiser med elektrisk og hydrogendrevet motorvogn og dermed gir økt arbeidsplassparkering, i stedet for at kollektivtransport, sykkel eller gange blir benyttet til arbeidsreiser».

Rådmannen vil derfor ilegge p-avgift for elbiler for å «redusere andelen arbeidsreiseparkering på offentlige gateparkeringsplasser» og dermed «frigjøre plassene» for handels- og besøksparkering samt parkering for forflytningshemmede.

Også Trøndelag elbilforening misliker at elbiler bruker p-plasser i sentrum til arbeidstidsparkering, men mener denne praksisen kan hindres på en annen måte enn p-avgift for elbiler.

- Vi foreslår at alle elbiler må benytte en parkeringsapp. De første tre timene er gratis, deretter er det full p-avgift. En slik praksis vil garantert få slutt på arbeidstidsparkeringen, sier Langolf.

Fra 1. januar må også elbiler betale p-avgift i Trondheim, konstaterer Berit Tiller og Ståle Langolf . Foto: Jens Søraa
Endringen fra fem til tre timers maksimaltid i gateparkering har hatt liten virkning på elbilparkeringen i Trondheim. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen