Ny bru raskt: Sektorsjef Tor Skjevdal i Åfjord kommune berømmer Vegvesenet for rask innsats etter at Arneviknrua ble tatt av flommen i 2006. Foto: Dan Ågren

–Vi tar høyde for de varslede klimaendringene i planleggingen vår, og i utbyggingen av ny infrastruktur. Internt i kommunen har klima fått økt fokus etter det som skjedde i 2006. Vi prøver å ta med oss erfaringene videre for å dra nytte av dem i fremtiden. Klimaforskerne spår at ekstremvær vil komme oftere, sier sektorsjef Tor Skjevdal i Åfjord.

Voldsomme krefter var i sving da en frådende elv rev med seg Arnevikbrua sent om kvelden 30. januar i 2006. En farlig kombinasjon av ekstrem nedbør og snøsmelting i høyden skapte enorme vannmengder.

143 millimeter nedbør på 24 timer og 231 millimeter på to døgn skapte tidenes verste flom på Fosen.

Mange veier i kommunen ble oversvømt, og det gikk ras.

Den 20 år gamle Karol Ciecka oppdaget ikke at Arnevikbrua var borte, og omkom da han kjørte ut i vannmassene. Det betegnes som et hell at ikke flere liv gikk tapt. Til overmål hadde Åfjord knapt to måneder tidligere opplevd en periode med kraftig nedbør og snøsmelting som førte til betydelige oversvømmelser og skader på bygninger.

Vanligere

Ekstremvær av den typen som herjet i Åfjord, kan bli vanligere i fremtiden. Klimaforskerne spår at antall døgn med ekstremnedbør på Fosen og rundt indre deler av Trondheimsfjorden vil øke med opp til 30 prosent frem mot 2050. Det blir flere flommer om vinteren på grunn av store nedbørsmengder og snøsmelting. Flommen og uværet, som også rammet mange andre steder i Midt-Norge, viste hvor sårbare lokalsamfunn kan være i en slik krisesituasjon. Da Arnevikbrua kollapset ble Fosen delt i to, og mobilnettet brøt sammen på grunn av stor trafikk. Samtidig ble det brudd på en kommunal vannledning.

Hundreårsflom

Også Mælan bru, som krysser Stordalselva, fikk smake naturkreftene. Brua sto mot kreftene, men fundamentene måtte forsterkes etter flommen. Senere er det også bygd elveforbygninger nedenfor brua. Vegvesenet var ferdig med den nye Arnevikbrua i 2007, etter en periode med midlertidig bruløsning.

–En flom av dette kaliber skal ikke skje oftere enn en gang hvert 50. eller 100. år. Nå sier klimaforskerne at slike hendelser kan komme oftere. Det tar vi alvorlig. Likevel er vi i en gunstig situasjon i Åfjord fordi vi har to elver som renner gjennom sentrum, og som kan ta unna store vannmengder, sier Skjevdal.

Havnivå

For å forebygge skader, stiller den nye plan- og bygningsloven krav om at kommunene skal vurdere risiko for ras, flom og lignende hendelser når det planlegges nye boligfelt og utbyggingsområder. Fylkesmennene passer også på at kommunene foretar risiko- og sårbarhetsvurderinger.

–En klimaeffekt som får stadig større oppmerksomhet, er at havnivået stiger. Det snakkes nå om at nivået vil heve seg 40-50 centimeter de neste hundre årene. Vi har tenkt gjennom om dette kan få konsekvenser for kystkommunen Åfjord, men ser ingen store problemer i forhold til bebyggelse. Men det kan være aktuelt å vurdere om nye kaianlegg og andre utbygginger skal flyttes opp for å gå klar av den forventede havnivåstigningen, sier Skjevdal.

Flommen herje. Sektorsjef Tor Skjevdal i Åfjord berømmer Vegvesenet for rask innsats med bygging av ny bru, etter at Arnevikbrua ble revet bort av de frådende vannmassene i .