Fredag deles Liv Ullmann-prisen ut under Adresseavisen og Trondheim Symfoniorkesters nyttårskonsert i Olavshallen. Lørdag er det urpremiere på Ingmar Bergmans «Fortrolige samtaler» på Nationaltheatret/Riksteatret, med Liv Ullmann som regissør, slik hun var det i filmversjonen fra 1996.

Linn Ullmann er dessuten fortsatt aktuell med den kritikerroste romanen «De Urolige», som skildrer hennes berømte foreldre Liv Ullmann og Ingmar Bergman. Derfor er det mange gode grunner til å trekke fram dette bildet, som sto på trykk i Adresseavisen 23. januar 1970. Et flott situasjonsglimt av journalist Martin Nordviks møte med en internasjonal filmstjerne som var innom hjembyen, etter filming i Sverige.

Reportasjen sier at bildet er tatt på konditori i Trondheim, uten å nærmere angi hvilket. På den tiden var det langt flere konditori i byen enn i dag. Sammen med Liv Ullmann i stilig vinterlue ser vi «fra venstre Janna Kathrine Øien, Livs søster Bitten Øien og Linn Ullmann», som det het i bildeteksten den gang.

Tittel på saken var «Liv Ullmann skal spille stor rolle i krimfilm», med den nesten like interessevekkende undertittelen «Lille Linn «debuterte» i Trøndelag Teater». Filmstjernen fortalte hun var i byen for å slappe av etter filming i Sverige av Vilhelm Mobergs «Utvandrarna» og «Innvandrarna». Dessuten sa hun at: «Min datter Linn har godt av å møte sine jevnaldrende kusiner».

Ullmann fortalte om filmplaner som nylig var falt i grus, som en film av Hollywood-profilen Fred Zinnemann, og om filmplaner som var på gang, som en italiensk film med Jean-Louis Trintignant. Dessuten røpet hun det hun omtalte som «min første krimfilm», med «en av de store stjernene» som motspiller, men sa at hun hadde lovet å ikke røpe hvem.

Derimot røpet Ullmann at hun hadde vært på teater i løpet av oppholdet i Trondheim for 46 år siden. «Vi var på barneforestilling og så «Reisen til julestjernen i går. Det var Linns «debut» i teatret! Hun ble helt ellevill av begeistring, og tilsvarende stor var fortvilelsen da det var slutt og vi måtte gå».

Et knapt år etter bildet ble tatt, i desember 1970, intervjuet Adresseavisen Liv Ullmann igjen i Trondheim, i anledning av at hun for første gang som voksen skulle stå på scenen på Trøndelag Teater, i Nationalteatrets gjesteforestilling «Britannicus» av Racine. På spørsmål om hun kunne tenke seg å melde overgang til Trøndelag Teater, svarte hun: «Jeg tok det ikke så tungt at jeg ikke ble tatt inn som elev ved Trøndelag Teater for lenge siden. Årsaken den gang var forståelig. Men at man heller ikke ville ha meg som en trøndersk Ann-Magritt for noen år siden – det såret. I dag kan jeg si det», sa hun på tampen av 1970.

Av filmene hun snakket om på konditoriet, står Jan Troells «Utvandrerne»(1971) og «Nybyggerne»(1972) som hennes sterkeste prestasjoner på film uten Ingmar Bergman. Den mystiske krimfilmen hun nevnte var «Cold Sweat»(1970) mot Charles Bronson. På norsk kino het den «De kom om natten». Adresseavisens anmelder Gerd Isern kalte den en «Tam thriller», men mente det var ingenting å si på Liv Ullmann som skiftevis «forskremt, redselslagen og modig». Anmelderen syntes å spore:

«et lettelsens drag i ansiktet hennes i filmens sluttscene»