Saken om Innherredsveien skal opp til behandling, og Arbeiderpartiet kan påføres et uvanlig nederlag.

Vanligvis har Ap og samarbeidspartnerne SV, Sp, MDG og KrF full kontroll på flertallet i bystyresalen. Men i denne saken har posisjonen ikke klart å bli enige. Venstre står bak en interpellasjon og forslag som SV, KrF, Miljøpartiet De Grønne, Rødt, Høyre og Pensjonistpartiet har sluttet seg til. Det alternative forslaget fra Ap og Senterpartiet vil trolig ikke ha nok stemmer til å klubbes gjennom.

Frp har fristilt sin gruppe, fordi det er intern uenighet mellom styret i lokallaget og bystyregruppen om hva som bør gjøres. Men gruppeleder Elin Marie Andreassen sier hun kommer til å støtte forslaget om to felt.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har fremmet et forslag der man ber rådmannen utrede saken, og legge frem den til behandling på et senere tidspunkt.

- Vi ønsker en bedre utredning av saken, men det har aldri vært aktuelt for oss å stenge Innherredsveien for privatbiler. Men vi ønsker å la rådmannen utrede saken på en ordentlig måte før vi tar stilling, sier kommunalråd Geir Waaage (Ap).

To eller fire felt

Uenigheten handler om bystyret skal si ja eller nei til et prøveprosjekt for å gjøre om Innherredsveien til miljøgate. Forslaget er opprinnelig et initiativ fra Statens vegvesen. Trond Åm (V) tar opp saken i torsdagens møte, og avviser argumenter om at forslaget betyr at Innherredsveien må stenges for biler.

–Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sa i Adresseavisen nylig at dette ville bli konsekvensen. Det er et forsøk på å så tvil om hva vi ønsker. Politikerne i Trondheim har lovet beboerne langs Innherredsveien en miljøgate. Nå er Strindheimtunnelen åpnet og tar unna trafikken, sier Åm.

LES OGSÅ (PLUSS): Trafikknedgang kan gi miljøgate

Ikke stengning

Fellesforslaget som trolig har flertall slår fast at prøveprosjektet med to felt og miljøgate skal gjennomføres. Prosjektet skal teste ut om det gir tilstrekkelig kapasitet for både busser og biltrafikk med ett felt i hver retning.

«Det er ikke aktuelt å stenge Innherredsveien for gjennomgangstrafikk» heter det i forslaget.

Høyres Merethe Baustad Ranum sier det er viktig at det utføres trafikktellinger i Innherredsveien og sidegater før to felt fjernes, slik at man har tall å sammenligne med.

Testes ut i ett år

–Vi står bak forslaget og er villig til å bruke ett år på å teste om dette er gjennomførbart. Så får vi vurdere konsekvensene når vi har testet det ut. Vedtaket i bystyret torsdag kveld vil ikke være permanent. Blir det vanskeligheter for bussene, eller for fremtidens superbusstrasé, så kan vi gjøre om, sier Baustad Ranum.