Eller rettere: Noen må avgi grunnen de brede fortauene skal ligge på. Det er ikke noe som går smertefritt for seg. Gamle trær, blomsterbed, plener og hagemurer kommer i konflikt med trafikksikkerheten. Sterke følelser settes i sving, og det blir til slutt opp til lokalpolitikerne å veie de ulike hensynene mot hverandre.

Tyholt har i flere år vært åsted for en heftig kamp om hagene. Grunneiere har stått mot kommunale myndigheter. De første har anklaget de siste for ikke å være lydhøre for innspill fra de som blir berørt av planene. De har følt seg overkjørt. De siste har regler og normer å holde seg til, og som ris bak speilet har de retten til å ekspropriere på vegne av fellesskapet.

Først var det kamp i Tyholtveien. Neste gate ut var Konge Inges gate. Her felte bygningsrådet tirsdag en salomonisk dom der resulatet blir liggende et sted mellom byplankontorets og grunneiernes ønsker. I utgangspunktet ønsket administrasjonen å bruke tilsammen tre meter på asfaltert fortau og en halvmeter gruset skulder. Veien skal ha 5,5 meter kjørefelt. Politikerne landet på to meters fortau og fjernet veiskulderen. Men fortsatt må villaeierne i gaten være forberedt på å avgi noen kvadratmeter av sine grønne plener.

Vedtok bredere fortau

Det hele startet med en gjennomgang av tryggheten på barnas skolevei i området i 2007. Særlig ble Tyholtveien, Asbjønsens gate og Kong Inges gate fremhevet som farlige skoleveier. Det ble laget planer for utvidede fortau for tilsammen 50 millioner kroner i området. Det skulle lages tre meter brede fortau, selv om det ville gå på bekostning av villahagene. En aksjonsgruppe i Tyholtveien kjempet med nebb og klør imot planene. Det hele endte med at både hager og fortau forble urørt, mens veien ble enveiskjørt, etter innspill fra aksjonsgruppa.

Frykter bredere fortau gir større fart

Planen om bredere og sikrere fortau endte med at ti gater på Tyholt ble enveiskjørt. Dette er også kontroversielt. Mange mener det er blitt mer biltrafikk i området, fordi man må kjøre omtrent Tyholt rundt for å komme seg til butikk eller barnehage. Kong Inges gate er ikke en av de ti enveisregulerte gatene, til tross for at beboerne her også har foreslått en slik løsning. De har også foreslått halvannen meters brede fortau. Hvis bygningsrådets vedtak blir stående, skal gaten fortsatt være toveiskjørt, men med bredere fortau enn i dag.

Kong Inges gate er den daglige skoleveien til mange elever som går på Berg skole. Det er en fin vei med vakre hager og store trær på begge sider. Om vinteren må skolebarna tråkle seg frem på smale fortau mellom snøhauger på den ene siden og biler på den andre. Selv om hagene er fine og verdifulle, bør barnas sikkerhet veie tyngst. Vi har ingen barn å miste på farlige skoleveier.

Grunneierne i gaten bør kunne slå seg til ro med vedtaket i bygningsrådet. Bygningsrådet har også bestemt at boliggater skal ha fortau som primært er 2,5 meter brede. Det finnes huseiere som knapt har så mange meter mellom husveggen og veien. Her ligger det an til mer bråk.

I konflikten mellom hage og barns sikkerhet, må barna likevel gå foran. På en sikker skolevei forbi litt smalere hager.

Urolig for trafikksikkerheten