18 sider fullskrevne med underskrifter, bevitner beboernes protest mot å miste posttjenestene de i dag får på den lokale Kiwibutikken.

- Vi er alvorlig bekymret for hvordan dette vil utvikle seg. Folk bruker faktisk nærbutikken på grunn av tjenester som Posten, sier borettslagsleder Øivind Juul Schjetne. Han er redd nærbutikken vil gå samme vei - vekk fra Romulslia.

Han understreker at det er en stor andel eldre i bydelen og at mange av disse ikke har annen mulighet enn å skyve rullatoren til og fra butikken eller Posten. I Romulslia er det én vei inn og én ut, ingen gjennomgangstrafikk og det er den lokale butikken som er «sentrum». Her ligger også en pizzarestaurant og en skjønnhetssalong.

- Det er mellom 4 og 5000 mennesker som bor i Romolslia, på Flatåsaunet, Okstadøy og Nedre Selsbakk. Det er på størrelse med en liten kommune. Og alle disse får posttjenestene sine her, sier Bård Ivar Lauritzen.

370 underskrifter er sendt til Kiwi og til Posten for å vise beboernes misnøye og fortvilelse. Romolslia Borettslag fikk nyss i nedleggelsen sent i fjor høst, men har ikke fått en avklaring på hva som skjer nå, eller hvorfor Kiwi ønsker å ta fra dem tilbudet fra Posten.

- Det er for dårlig informasjon, sier Juul Schjetne.

Kiwi vil bli bedre

- Å drive Post i butikk er tids- og kostnadskrevende. I og med at kontrakten med Posten gikk ut, valgte vi å ikke delta i ny anbudsrunde for ny periode. Dette gjør vi for å kunne drive en bedre dagligvarebutikk, sier regionsjef i Kiwi, Espen Larsen.

Beboere i Romolslia er bekymret for at når Posten forsvinner, så faller nok en viktig grunn til å handle nettopp på lokalbutikken vekk.

- Tror du det vil kunne gjøre butikken mindre attraktiv?

- Jeg tror ikke vi vil ha mindre omsetning når vi får mer tid til å drive en enda bedre dagligvarebutikk. Kiwibutikken i Romolslia vil bestå, sier Espen Larsen, som ikke deler kundenes bekymring for lokalbutikkens eksistens.

Det er Kiwis nasjonale strategi å være landets billigste dagligvarekjede. Det er en av årsakene til at de skreller ned på andre oppgaver i sine butikker. Totalt var det 143 Kiwibutikker i Norge som hadde utgående kontrakter med Posten, og hver av disse ble vurdert for seg. Ingen andre Kiwibutikker i Trøndelag rammes.

Av de første i landet

Det har vært en del utskiftninger av drivere av butikken i Romolslia, siden den ble etablert på tidlig 70-tall. Posten etablerte eget postkontor i her 1. februar 1974. Dette ble lagt ned i februar 2001 og overtatt 1. mars av Bunnpris, som drev butikken i Romolslia. Etableringen var en av de første Post i butikk i landet.

Alt i alt har Posten 1360 Post i butikk i Norge i dag. Tallet har vært stabilt over tid. Nylig har Posten Norge fornyet avtalen med 770 butikker, mens 75 steder skifter Post i butikk driver. Avtalen skal dekke butikkens kostnader.

- Noen steder lønner det seg, andre steder ikke. Kiwi har ikke lagt inn noe tilbud om å drive Post i butikk i Romolslia, derfor flyttes det til Tempe. Fra 2. mai er det derfor Coop sin Ekstra-butikk på Tempe som vil bli disse beboernes nye Post i butikk, sier pressesjef for Posten Norge, John Eckhoff.

Flyttingen vil kunngjøres med oppslag i butikken, samt at alle som blir berørt av endringen vil få brev i postkassen om hvor de får sine posttjenester fra mai.

- Den beste løsningen

- Når Kiwi ikke ønsker å drive videre, er dette er den beste løsningen vi får til, sier Eckhoff. Det er Posten lokalt som har utredet og besluttet at Tempe blir den nye lokaliseringen for postkundene i Romolslia.

- Vi ønsker selvsagt å være så nært kundene som vi kan og å gi et så godt tilbud som mulig, men Postens samfunnsansvar innebærer også at det skal være en fornuftig drift av posttjenestene, sier Eckhoff.

- Tempe vil kanskje være det beste av dårlige alternativer, medgir borettslagsleder Øivind Juul Schjetne.

- For dem som skal nå postkontoret og som ikke har tilgang på bil, vil det medføre buss. Noen busser går om Tempe på morgen og ettermiddag. Og selv med honnørrabatt, så vil flyttingen medføre en kostnad som kan svi i pengeboken til en minstepensjonist. Og dem er det flere av, sier Juul Schjetne.

- At Kiwi ikke evner å se helheten i sitt tilbud i Romolslia er mere problematisk. Det er vanskelig å akseptere at et vedtak på høyere nivå i kjeden skal være landsomfattende, helt uten å gjøre vurderinger tilpasset de enkelte geografiske plasseringer av Kiwibutikkene, avslutter han.

Uten post: Innbyggerne i Romolslia mister posttjenestene etter at Kiwi sa opp avtalen om Post i Butikk. Butikken valgte å ikke delta i Postens anbudsrunde, da det ble for kostnadskrevende. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Visste ikke: Beboerne har ikke fått informasjon om nedleggelsen. - Jeg fikk vite det nå jeg, sier Heidi Nielssen. - Jeg bruker Posten jevnt, fordi jeg handler på nett. Mest før jul da, men litt ellers også, sier hun og returnerer en pakke. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen