Det kommer frem i en spørreundersøkelse Miljøpakken har fått utført i Trondheim.

– Alle bakkene gjør Trondheim til en glimrende elsykkelby, og det begynner å vises nå, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad, som representerer Trondheim kommune i Miljøpakken.

Undersøkelsen er gjennomført ved at Norfakta har telefonintervjuet 1000 trondhjemmere over 18 år. Åtte prosent av de spurte svarer at de allerede hadde elsykkel.

Les om Joan Jørgensen og fem andre trondheimssyklister og deres sykkelhverdag lenger ned i saken!

12000 elsykler

Befolkningsstatistikken til Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at byen har rundt 152 000 innbyggere over 18 år.

Legger man Norfakta-undersøkelsen til grunn innebærer det at det finnes over 12 000 elsykler i Trondheim idag.

– Åtte prosent svarte at det er «ganske sannsynlig» eller «svært sannsynlig» at de vil kjøpe elsykkel i løpet av de neste 12 månedene. I så fall dobles elsykkelparken på ett år, sier Kringstad.

Kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad i Miljøpakken tror det store antallet Byåsen-beboere som ønsker seg elsykkel, har sammenheng med de bratte bakkene opp til bydelen.

Kringstads resonnement baserer seg på at alle som har svart ganske eller svært sannsynlig faktisk kjøper elsykkel det neste året.

Han trekker frem Byåsen som et område med stort elsykkelpotensial.

12 prosent av byåsingene sier at det er sannsynlig at de vil handle elsykkel i løpet av ett år.

– Det er interessant, og har sikkert sammenheng med bratte bakker.

På Byåsen bor det over 30 000 personer, viser tall fra SSB. Dersom man legger til grunn at andelen over 18 år er like stor som i resten av byen, så er det totalt nær 3000 mennesker i bydelen som mener det er ganske eller svært sannsynlig at de vil kjøpe elsykkel det neste året.

Sykkelpendlere på vei opp Byåsveien fra Ila fredag ettermiddag.

I bunnen av bakken – med og uten elmotor

Seks jobbsyklister i Ila, på vei opp mot Byåsen, forteller om sin sykkelhverdag. Noen sverger fortsatt til vanlig tråsykkel, mens andre har funnet lykken med elsykkel:

Heidi Brurok, elsykkel.

52 år, helårssyklist, sykler daglig fra Møllebakken til Moholt.

På elsykkel: Heidi Brurok.

– Hva betyr elsykkelen for deg i din hverdag?

– Frihet. Til å komme og gå akkurat når det passer meg, og sykle opp bakkene uten å henge som et slips. Men jeg bor ikke per definisjon på Byåsen, jeg bor bare rett oppi her.

– Men du har en liten bakke opp?

– Ja, og ikke minst andre veien. Jeg jobber på Moholt. Jeg ble «tvangsflyttet» fra Kalvskinnet til Moholt. Det trigga elsykkelkjøpet mitt.

– Når kjøpte du sykkelen?

– Det er andre vinteren jeg har den.

– Du er helårssyklist?

– Ja, det hadde jeg aldri trodd at jeg skulle bli. Så jeg ble jeg det læll.

– For du har aldri sett på deg selv som en ihuga syklist?

– Nei, jeg syklet ikke før. Jeg hadde bare en gammel en, som jeg syklet på to ganger i året. For meg er dette en transportsykkel for å komme meg hit og dit.

– Hva betalte du?

– Godt spørsmål. Den første kostet 10 000, den andre 25 000 og denne her kostet 35 000 kroner.

– Oi! Du har oppgradert flere ganger! Holdt ikke de andre mål, eller?

– Den første var en reklamasjonssak og nummer to ble stjålet. Denne er to dager gammel.

– Veldig fin!

– Ja, jeg er veldig fornøyd. Jeg satt og tenkte når jeg syklet nå, at jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne rettferdiggjøre prisen. Det høres ut som at jeg sykler fra Orkanger og inn hver dag, hehe.

Goran Lazic, tråsykkel.

40 år, bor på Byåsen. Sykler daglig hele året. Er fra Danmark, men har bodd i Trondheim siden 2004.

På tråsykkel: Goran Lazic.

– En spørreundersøkelse viser at 12 prosent på Byåsen vurderer elsykkel. Gjør du det?

– Nei, jeg er en veldig aktiv syklist.

– På Strava og sånt eller? (En treningsapp som loggfører treningen din og lar deg sammenligne deg med andre, journ.anm.)

– Ja, jeg er på Strava og jeg sykler også Trondheim-Oslo. Jeg tar det som trening, og sykler rundt 6000–7000 kilometer i året. Så jeg skal ikke i gang med det. Men kona har elsykkel.

– Og hun er fornøyd?

– Ja, hun er kjempefornøyd. Hun sier hun har fått tilbake sykkelgleden igjen.

– Hvor bor dere?

– Oppå Steinberget.

– Så du har en ganske bratt bakke hjem?

– Ja, men jeg tar ofte en omvei med Vestoppfarten. Steinberget er egentlig ikke særlig sunn å sykle opp. Jeg ser mange folk gjøre det. Men hvis man vil bli god syklist, skal man ikke stå og tyne seg opp der.

– Det er for bratt?

– Ja, du får bare vondt, og du mister motivasjonen.

– Men den sykkelen du har nå, er det jobbsykkelen din?

– Ja, det er min jobb/vintersykkel. Jeg bruker å ha piggdekk på den om vinteren. Så lenge en har piggdekk kan en sykle, jeg vil si nesten 95 prosent av tiden, gjennom vinteren.

– Men Strava, blir du «pushet» av konkurransen der?

– Ja, jeg blir veldig motivert av det. Det er et friskt pust. Når du kommer inn i et sykkelmiljø, så ser du at det skjer veldig mye på Strava. Jeg er med i TVK (Trondhjems Velocipedklub) selv.

– Det er kanskje en klisjé at en del tenker på menn som oss, i 40-årene, i vill fart på sykkel gjennom sentrum. Er du bevisst på din egen rolle når du sykler på steder som dette, med mye trafikk og mange fotgjengere?

– Ja, jeg prøver å være så tolerant som mulig. Jeg har i grunn opplevd veldig få ubehagelige situasjoner. Jeg synes egentlig jeg har opplevd flere i Danmark, enn her, med sure bilister og sånne ting. Her er generelt folk veldig tolerante. Altså, man skal selvfølgelig ikke oppføre seg som en idiot.

– Ja, vi har nettopp snakket om at vi, bare på vår kort tur tur hit, har sett flere som sykler ganske friskt gjennom tett befolkede områder.

– Ja, det er det. Man må ha gjensidig respekt, så går det fint.

Joan Jørgensen, elsykkel

30 år, bor på Belvedere på Byåsen, sykler til Øya. Har hatt elsykkel siden 2014. Sykler daglig, hele året.

På elsykkel: Joan Jørgensen.

– Veldig fin sykkel du har!

– Ja, takk, den er ny! Du har truffet en skikkelig elsykkelentusiast nå. Både mannen min og jeg har elsykler. Vi har to små barn, på to og tre år. Barnehagen ligger oppå Havstein og vi sykler daglig dit. Vi har gamle elsykler, men nå holder vi på å oppgradere til sånne «longtails», som har langt bagasjebrett. Vi har ikke rukket å sette på stol og sånt, men jeg kan ha to unger bakpå her.

– Hvor er du fra?

– Jeg er dansk og bodde i Rissa før. Vi elsyklet til Trondheim. Jeg fikk panikk av ikke å kunne sykle, og vi måtte ha elsykler da vi skulle så langt. Da ble det laget en reportasje i Adresseavisen.

– Hvordan er sykkelkulturen her, sammenlignet med i Danmark?

– Jeg synes det har skjedd veldig mye de årene jeg har bodd i Norge. Da jeg kom til Trondheim for bare fire år siden, var det nesten, opplevde jeg i hvert fall, umulig å komme seg rundt. Men jeg synes det går fremover. Det eneste jeg er redd for, er at man ikke tenker stort nok. I Danmark har man etter hvert fått «sykkelmotorveier». Det som bygges her blir kanskje litt for smalt, om man virkelig tenker at Trondheim skal bli en ordentlig sykkelby. Da er det fort gjort å gjøre det for smått.

– Hva har elsykkelen gjort for ditt liv og din hverdag?

– Vet du, den er faktisk helt essensiell for å få det til i hverdagen, med transport av unger og til og fra jobb. I Danmark går det helt fint å sykle på vanlig sykkel til stort sett alt. Det er annerledes her... Men, vi bruker kanskje litt for mange penger på elsykler...

– Ja, hvor mye kostet den?

– Den her fikk vi litt billig, vi ga 30 000 kroner. Dette er fjorårsmodellen. Dette blir litt teknisk da, men det som er fint med den, er at den har brede dekk. Det har alt å si på vinterføre, for da er det mye dritt... hehe. Før hadde vi smale dekk, nå tester vi ut denne.

– Men du sykler hver dag, hele året?

– Ja, vi har ikke hatt bil på mange år.

– Hvordan står elsykkelen i Danmark i dag? Vokser populariteten der også?

– Den vokser. Eldre har elsykkel, og unge folk med barn har begynt å få det. Det er mange som har kassesykler som for eksempel Christiana Bikes med elmotor.

Hilde Apneseth, tråsykkel.

45 år, bor på Sverresborg og jobber på Kalvskinnet i Trondheim sentrum. Sykler daglig, hele året.

På tråsykkel: Hilde Apneseth.

– Du har vanlig tråsykkel. Vurderer du å kjøpe elsykkel?

– Nei. Jeg er bare misunnelig på dem som sykler forbi meg i oppoverbakkene, hehe.

– Hvorfor ikke?

–Jeg tenker at jeg trenger den treninga som jeg får med å trø selv. Det er ikke oppoverbakkene som gjør at jeg eventuelt ikke sykler, da er det heller regn eller sånne ting. Men nå sykler jeg i praksis likevel. Nei, jeg trenger ikke elsykkel for å sykle til jobben. Jeg er veldig opptatt av hverdagstrim.

– Synes du Trondheim er en bra sykkelby? Du sykler i Byåsveien hjem?

– Nei, Byåsveien synes jeg ikke er noe bra. Jeg sykler i veien nedover, i bussfila. Det fungerer helt fint. Oppover er det helt forferdelig. På vinteren er det ikke mulig å sykle opp Byåsveien, da må du sykle uti... Men jeg har hørt rykter om at de skal gjøre om den ene fila oppover til sykkelfelt. Det hadde vært lurt. For du trenger ikke to filer oppover her. Det er aldri kø.

– Men du tar Byåsveien likevel?

– Ja, jeg gjør det. Nå sykler jeg hjemover på fortauet. I vinter har det hendt at jeg har syklet uti bussfila, i feil kjørebane, for det blir aldri brøyta eller skrapa, ingenting. Jeg er ny syklist her, jeg jobbet på Gløshaugen før. Rundt jul flyttet jeg til ny kontorplass og begynte å sykle her. At ingen har gjort opprør mot det her, det synes jeg er helt utrolig.

– Opprør mot forholdene i Byåsveien?

– Ja, jeg synes det er helt elendig når du ser hvor mange som sykler her. Men det fungerer jo forsåvidt å sykle i Trondheim, det er plasser det er bra tilrettelagt også.

Trine Rathe, elsykkel.

41 år, bor på Nyborg og jobber i Trondheim sentrum.

På elsykkel: Trine Rathe.

– Hva har elsykkelen gjort for deg?

– Jeg syklet på vanlig sykkel i elleve år, samme strekning fra sentrum og opp på Byåsen. Det går jo fint det og. Men jeg er ganske mye lykkeligere nå, med elsykkel, hehe.

– Ja, du ser veldig lykkelig ut!

– Det er veldig deilig. Det var mest for å slippe å ha på treningstøy og bli svett hver dag. Og så går det jo litt fortere. Det er en fordel i en travel hverdag.

– Sykler du hver dag?

– Ja, jeg gjør egentlig det.

– Og gjennom hele året?

– Eh, hehe, jeg sluttet å sykle om vinteren da jeg kjøpte elsykkel. Jeg ble så redd for sykkelen min. Da jeg hadde vanlig sykkel, vintersyklet jeg. Men jeg så at den rusta litt i stykker, så i vinter har jeg ikke gjort det. Men planen er å vintersykle med elsykkel også.

– Hvor mye kostet den?

– Cirka 25 000. Jeg har hatt den i ganske nøyaktig ett år.

– Syklet du hver dag da du hadde vanlig tråsykkel?

– Ja, med mindre jeg skulle på noen møter langt unna. Så jeg sykler mer, etter at jeg fikk elsykkel.

– Kan du beskrive følelsen av bruke elsykkelen?

– Det føles litt som å fly! Jeg blir litt mobba fordi jeg har fått meg elsykkel, og noen synes jeg er lat. Men jeg blir litt latere og lykkeligere!

– Så hørte vi ei som sa at hun er misunnelig på dere med elsykkel.

– Ja, da jeg kjøpte den trodde jeg at jeg kom til å føle at jeg juksa. Men i ettertid har jeg bare tenkt at det var kjempelurt.

– Har du prøvd å sykle på vanlig tråsykkel etterpå?

– Jeg gjør det innimellom, med ungene. Det føles som om man sykler med bremsene på. Jeg får lyst til å be noen slippe opp bremsene mine, haha!

Ole Ivar Folstad, tråsykkel.

65 år, jobber i Trondheim sentrum og sykler daglig fra Byåsen, like ved Åsveien skole.

På tråsykkel: Ole Ivar Folstad.

– Hei! Vi skriver om veksten i sykling i Trondheim.

– Ja, det er meget gledelig.

– Hvor lang sykkelvei har du?

– Det er som jeg gjør det til selv. Nedover sykler jeg Byåsveien. Men hjem igjen velger jeg en annen vei. Jeg synes ikke det er artig å sykle opp Byåsveien på fortauet, for det er så trangt. Så jeg sykler bestandig Vestoppfarten hjem igjen. Det er roligere og behagelig. Noen ganger tar jeg en tur oppom Kyvatnet også, og ned til Åsveien igjen, bare for å få litt trim.

– Er du helårssyklist?

– Nei. Om vinteren går jeg. Vi har ikke busskort, og målet vårt er å greie oss uten buss. Det er derfor vi bor så nært sentrum.

– En god tanke, det. En spørreundersøkelse viser at 12 prosent på Byåsen vurderer å kjøpe elsykkel. Har du tenkt på det?

– Til meg selv? Ikke ennå, jeg er ikke kommet til det nivået. Men jeg ser ikke bort fra at det kan bli elsykkel når jeg blir litt eldre.

– Foreløpig foretrekker du å bruke egne krefter?

– Ja, men jeg ser helt klart positive tendenser i befolkningen i bruken av elsykkel. Vi får avlastet veiene, både for bil og kollektivtransport. Jeg setter pris på at det legges enda mer til rette for sykkel. Byåsveien er en flaskehals sånn sett. Særlig kombinasjonen av det smale fortauet og elsykler som kommer imot i opptil 20 kilometer i timen. Det er lite hyggelig.

– Tusen takk! Det var det vi ville spørre deg om.

– Det er mye jeg kunne sagt om sykkelbyen, men det er helt i orden.

– Hva er det viktigste du vil si om sykkelbyen, helt kort?

– Legg enda mer til rette, også nasjonalt. På elbil er det avgiftsfritak. På elsykkel er det ikke det. Forstå det den som vil. Det burde vært motsatt. At det ikke er politikere som har grepet fatt i det, forstår jeg ikke.

Salget doblet

På landsbasis doblet elsykkelsalget seg fra 20 000 sykler til 40 000 fra 2015 til 2016, ifølge Norsk Sportsbransjeforening. I fjor steg salget med 30 prosent fra 2016.

– For 2018 kan vi selvsagt ikke si så mye, men økningen vil nok fortsette. Den voldsomme veksten med dobling hvert år ser vi neppe igjen. Nå er volumet for stort til den slags. Men det er fin vekst, sa Trond Evald Hansen, administrerende direktør i foreningen til Adresseavisen i april i år.

Les alle sakene i serien Sykkelbyen Trondheim her