Krf-representantens innspill utløste en heftig debatt blant fylkespolitikerne da hovedutvalget for samferdsel da Bane Nor orienterte om status for elektrifiseringsprosjektet tirsdag.

Bjørkhaug argumenterer kraftig for å prioritere dobbeltspor lenger frem i arbeidet med banen. Målet er å få opp togfrekvensen på den mest trafikkerte strekningen.

- Forutsetningene har endret seg. Dersom en firefelts motorvei står ferdig før banen, og det bygges ut et busstilbud på strekningen, så risikerer vi å stå med et togtilbud som ikke er relevant, når det er klart, sier Bjørkhaug.

Har kuttet 800 millioner kroner

Bane Nors Brede Nermoen orienterte fylkespolitikerne om status for elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Han fortalte blant annet at Bane Nors forslag til handlingsplan er oversendt til Jernbanedirektoratet. Det blir trolig presentert torsdag.

Nermoen legger ikke skjul på at han er kritisk til argumentasjonen som førte til at det ikke ble bevilget midler til oppstart. Blant annet ble det sådd usikkerhet rundt kontraktene Bane Nor har jobbet med, såkalte samspillkontrakter, som er akkurat det samme som regjeringens veiselskap Nye Veier benytter for å få ned priser og bygge mer vei.

Nermoen viser til at Bane Nor likevel gjennom å kutte deler av prosjektet har reduserte de beregnede kostnadene fra 3,678 milliarder kroner til 2,859 milliarder kroner. Tallene er begge såkalt P50-estimat, som oftest er det som brukes når bevilgningene skal gjøres.

- Kjøretidsgevinstene vil komme gjennom etappe tre og fire. Dobbeltspor vil være hovedgrep for å øke frekvensen, sier Nermoen.

Ennå ikke på planen

Kostnadsreduksjonen gjør at Høyres Tor Erik Jensen er mer positiv enn noen gang til elektrifiseringsprosjektet.

- De 819 millionene som man har funnet ut at kan spares er et betydelig beløp for oss skattebetalere. Det føler meg trygg på at det overfor departementet vil være avgjørende for å kunne sette i gang, sier Jensen.

Det er på tide med en ny diskusjon om endringer i prosjektet med elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen, mener flere fylkespolitikere. Foto: MOrten Antonsen

Dobbeltspor på strekningene Trondheim-Stjørdal, slik Bjørkhaug ønsker at skal bygges først, er i imidlertid ikke inne i Nasjonal Transportplan (NTP) i dag. Det er først i tredje og fjerde trinn i opprustningen av Trønderbanen at dette skal realiseres. Når det kan skje, kunne ikke Bane Nors Brede Nermoen si noe konkret om tirsdag.

Bjørkhaugs innspill om å se på hvilke endringer som kan være riktig å gjøre får imidlertid støtte fra flere. Blant dem er FrPs Lill Harriet Sandaune og Høyres Torhild Aarbergsbotten.

- Det viktige er å få opp frekvensen. Det handler ikke om å være samstemte, men om å gjøre det som er best for regionen. Vi må tørre å se om det finnes muligheter for å nå målene på en raskere og bedre måte, sier Aarbergsbotten.

Også samferdselsdirektør Erlend Solem, sier det finnes tunge argumenter for å be om å få justere rekkefølgen på hva som bygges først og sist.

- Om veien står klar vil det være kunne føre til store kostnader knyttet til buss. Og dersom banen blir ferdig senere vil den være mindre relevant, sier han.

Forsvarer dagens prosjekt

Blant de som forsvarte å gå videre med elektrifiseringsplanene slik de foreligger i dag er utvalgsleder Per Olav Skurdal Hopsø (Ap). Han er overrasket over diskusjonen og stilte spørsmål om flere representanter har feiret trønderbanen med kake, selv om de visste at prosjektet ikke kom til å bli gjennomført.

- Dette har vært den viktigste samferdselspolitiske saken i Trøndelag. Vi har hatt en ambisjon og stått sammen fra Nord- og Sør-Trøndelag. Nå føler jeg at pipen har fått en annen lyd. Vi må se på hvordan jernbanen kobler Norge sammen. Svenskene er også lynende forbannet på at det ikke skjer noe mer Meråkerbanen. Jeg er redd for at arbeidet som er gjort vil være bortkastet om vi ikke går for dette, nå må vi stå sammen, sa Hopsø.

Det er også Sps Anita Ravlo Sand enig i.

- Jeg mener vi må holde fast på planene, sa hun.

- En politisk risiko

KrFs Karin Bjørkhaug erkjenner at det er politisk risiko knyttet til å foreslå endringer i et prosjekt man har vært enig om.

- Forutsetningene endrer seg. Derfor bør vi diskutere det. Jeg mener for all del at vi skal elektrifisere, men om vi bare gjør det kutter vi reisetiden med 7-12 minutter. Det som må til for å få opp frekvensen er dobbeltspor, sier Bjørkhaug.

Hun vil prioritere elektrifisering Trondheim-Stjørdal og videre på Meråkerbanen til Sverige først. Deretter resten av banestrekningen.

- Vi bør være modige å stille spørsmålet om rekkefølgen er riktig. Uten dobbeltspor truer veien posisjonen og potensialet som finnes i Trønderbanen, sier hun.