De norske skianleggene er inne i en supersesong. Ved utgangen av januar har alle de 12 største anleggene hatt en pen omsetningsøkning siden samme periode i fjor. Dette skyldes blant annet at værgudene har bidratt med snø både i lavlandet og i fjellet.

- For oss betyr dette en kjempeopptur i økonomien, sier heissjef Håkon Wognild ved Oppdal Skiheiser til Adresseavisen.

Økte også sist sesong

Oppdals omsetning økte også i fjorårets sesong. Fra sesongstart i 2001 og frem til utgangen av januar 2002 lå Oppdals omsetning ifølge Wognild på 6.051.000. I inneværende sesong har omsetningen økt til 8, 5 millioner kroner.

- Økningen i resultatet ligger på bortimot det samme, ettersom kostnadene våre er faste, sier Wognild.

Hvis man tar hensyn til prisøkningen og noe kostnadsøkning på grunn av økt bruk av anleggene, mener Wognild at resultatforbedringen ligger på rundt to millioner kroner.

- Hvor mye håper dere å tjene innen slalåmskiene pakkes vekk for denne sesongen?

- Vi har hatt en god økning hittil og hvis denne holder ut sesongen, tror jeg vi kan øke omsetningen opp mot fem millioner kroner, sier Wognild.

Lokke utlendinger

Kvitfjell topper listen med økt omsetning på 80 prosent. Med sine 37 prosent ligger Oppdal på fjerdeplass.

- Folk har mer ferie enn før og har flere hytter, sier Andreas Rødven i Norske Skiheisers Forening til Dagens Næringsliv.

I en oversikt Dagens Næringsliv har laget, ligger Midt-Norge på fjerdeplass med 41 prosent omsetningsøkning i nevnte periode. Like foran ligger Sør- og vestlandet, med 44 prosent økning.

For å oppnå enda bedre omsetning fremover, mener Andreas Rødven at skianleggene må lokke til seg utlendingene.

- Utfordringen ligger i at vi tross alt ikke er så innmari mange nordmenn, sier Rødven.

Masse folk i heisen på Vangslia på sesongstarten. Foto: LUDVIG KILLINGBERG jr.