Innføring av de tre superbussrutene, selve bærebjelken i den nye rutestrukturen, forutsetter bygging eller ombygging av totalt 132 nye holdeplasser.

Byggestarten for de ni første holdeplassene er planlagt til våren 2017 med ferdigstillelse i løpet av sommeren.

Fra august neste år og de neste to årene skal det bygges ytterligere 123 holdeplasser.

I tillegg kommer 14 omstigning- og knutepunkt og 35 strekningsutbedringer.

Anleggstopp fire måneder om vinteren

- Vi har beregnet åtte måneders byggetid i året. I desember, januar, februar og mars, blir det byggestans på grunn av snø og kulde, forteller prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.

Fiksdal har i forbindelse med det innledende forarbeidet til holdplassprosjektet, gjort en foreløpig beregning av tempoet i ferdigstillelsen fram til august 2019. Fra august neste år til superbusslinjene skal tas i bruk 20. august 2019, er det totalt 16 måneders byggetid.

- For å holde tritt med tidsskjemaet, er vi avhengig av åtte-ni holdeplasser står ferdig i måneden. Ferdigbygging av holdeplassene blir rene samlebåndsarbeidet. Det er også helt nødvendig å holde det samme tempoet i prosjekterings – og planleggingsfasen, påpeker Fiksdal.

Statens vegvesen er i ferd med å avslutte en analyse av holdeplassprosjektet.

LES OGSÅ: Alle refset pengebruken i Miljøpakken

LES OGSÅ: Krever klart svar fra samferdselsministeren

Stort tidspress

- Tiden blir helt klart den største utfordringen. Tidspresset er stort. For å bli ferdig i tide, er vi helt avhengig av at det kjøres flere parallelle løp hvor det prosjekteres og bygges flere holdeplasser samtidig.

Vi kunne selvsagt ha tenkt oss bedre tid, men vi skal gjøre alt vi kan for å få det til innen 20. august 2019. Dette er en artig utfordring, sier prosjektlederen.

Formannskapet ga tirsdag grønt lys for å gå i gang med planleggingen av de første åtte superbussholdeplassene, mens den niende holdeplassen, ved Prinsen kino, skal behandles om kort tid.

Byggetid: Fire til seks uker pr. holdeplass

- I de tilfellene hvor det ikke trengs omregulering, kan byggeplanene for hver enkelt holdeplass gjøres ferdig på noen få uker. Dersom alt går nøyaktig som planlagt i byggefasen, vil en holdeplass kunne stå ferdig på fire til seks uker fra det øyeblikket anleggsarbeidet begynner. Dette er ikke kompliserte anlegg, men så kort byggetid forutsetter at det ikke må gjøre større endringer i infrastrukturen ved holdeplassen, forteller prosjektlederen.

- Hva med holdeplasser som krever reguleringsendringer?

- Vi vet at enkelte av de 132 nye holdeplassene, det er foreløpig ikke beregnet nøyaktig hvor mange, vil kreve en god del lenger planleggingstid enn de øvrige. Dersom det er påkrevd med endring i reguleringsplanen, vil det ta minst ett år før det kan erverves grunn, sier Fiksdal.

- Finnes det nok ledig kapasitet i Trøndelag til et så massivt konsulent – og byggearbeid i et så begrenset tidsrom?

- Ifølge konkurransereglene for anbud, er vi forpliktet til en internasjonal anbudskonkurranse for holdeplassoppdraget. Samlet er dette et meget stort konsulent – og byggeoppdrag som krever en massiv konkurranseutsetting med mange "pakker".

Det trengs trolig flere titalls konsulenter til å planlegge så mange holdeplasser, og det vil neppe være tilstrekkelig med kapasitet i Trøndelag.

- Firer ikke på kvalitetskravene

- Med stort tidspress er det vel overhengende fare for at det kan gå ut over kvaliteten på holdeplassarbeidet?

- Det er helt uaktuelt å fire på kvalitetskravene for å bli ferdig i tide. Vi kommer til å kjøre grundige prosesser med hver enkelt konsulentfirma og entreprenør for å sikre oss at alle har tilstrekkelig med personell til å utføre oppdraget på avtalt tid. Alt må planlegges svært nøyaktig slik at vi ikke mister noe tid, sier Fiksdal.

Også Statens vegvesen må øke bemanningen med ekstra byggeleder og planleggere i forbindelse med superbussprosjeket. – Vi må både ha nyansettelser og leie inn folk, påpeker prosjektlederen.

Byggearbeidet med de nye superbussholdeplassene er også en trafikal utfordring.

- For ikke å ødelegge trafikkflyten fullstendig i enkelte bydeler, er vi nødt til å spre byggearbeidet så godt som mulig langs de tre superbusstraseene, påpeker prosjektlederen.

LEDER: Mer åpenhet er en nødvendighet i trondheimspolitikken

Krevende trafikksituasjon

- Vi kommer til å lage et gjennomføringsprosjekt slik at vi har full oversikt for når arbeidet skal begynne på hver enkelt holdeplass. Det blir også laget egne framdriftsplaner og driftsplaner, forteller plan – og driftssjef Harald Storrønning i AtB, som omtaler prosessen som "krevende".

- Når et stoppested skal bygges om til en superbussholdeplass, må vi stenge av holdeplassen og finne midlertidige løsninger fra sted til sted. For å sikre trafikksikkerheten er dette et arbeid som vil bli gjort i nært samarbeid med politiet.

Det som bekymrer oss mest, er byggearbeid på steder med begrensede omkjøringsmuligheter. I slike tilfeller vil bussen bli prioritert og biltrafikken bli lagt om, sier Storrønning.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast:

Det skal bygges 123 superbussholdeplasser på 16 måneder fra august 2017. - For å bli ferdig i tide, er vi helt avhengig av at det kjøres flere parallelle løp hvor det prosjekteres og bygges flere holdeplasser samtidig, sier prosjektleder Terje Fiksdal Foto: Richard Sagen