Det skyldes først og fremst stadig lengre rekkevidde på elbiler.

Tidligere var det å eie elbil sett på som litt kuriøst. Elbilen ble brukt til kjøring i bysentrum og til og fra butikken. Bensinbilen eller dieselbilen var familiens nummer en-bil og ble brukt til langturer som når man skulle reise til hytta.

I den årlige spørreundersøkelsen til Norsk elbilforening svarer én av tre at de klarer seg fint med bare elbilen. I løpet av det siste året er det blitt 10 prosent færre husholdninger som har fossilbil i tillegg. I årets undersøkelse – Elbilisten 2018 – har 9520 medlemmer blant annet svart på hvor mange biler husholdningen totalt har.

Har også en annen bil

Selv om én av tre sier de greier seg fint med bare elbilen, er det fortsatt mer vanlig med fossilbil eller hybridbil i tillegg. 63 prosent opplyser at de også har en fossilbil. I fjor svarte 70 prosent at de også hadde en annen bil i tillegg til den utslippsfrie bilen.

Tendensen er tydelig, nedgangen er på 10 prosent siden undersøkelsen i 2017. Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, sier i en pressemelding at det om ikke lenge blir like vanlig å ha to elbiler. Hun understreker at undersøkelsen viser at det er en voldsom endring med tanke på at den har skjedd i løpet av bare ett år.

- Tallene illustrerer tydelig hvor fort det elektriske skiftet skjer i Norge, fremholder Bu. Hun er likevel ikke veldig overrasket. Elbilene blir stadig bedre, rekkevidden lengre og nordmenn er blitt vant med elbilene gjennom daglig bruk.

Savner tilhengerfeste

Med hensyn til folks reisevaner, viser undersøkelsen at prosentandelen elbilister som svarer at de helt har erstattet all bruk av fossilbilen med elbil, har økt fra 33 til 36 prosent siden undersøkelsen i fjor.

Én av tre lot i fjor elbilen stå fordi den ikke har tilhengerfeste, mens andelen som parkerte på grunn av dårlige lademuligheter har økt siden 2017.

Det kommer frem i elbilforeningens samme medlemsundersøkelse. Bu viser til at Norsk elbilforening i flere år har stått på for at også elbiler skal få mulighet for tilhengerfeste. – Nå begynner det endelig å røre på seg. Sist i rekken med denne muligheten, er Jaguar I-Pace.

Hun legger til at foreningens klare anbefaling er en svært viktig grunn til at den nye modellen får tilhengerfeste som tilvalg.

Kan trekke 2,2 tonn

- Andelen som støtte på trøbbel ved behov for tilhenger er imidlertid svakt fallende fra 2017 til 2018. Hovedforklaringen er å finne blant eierne av Tesla Model X, som kan trekke mer enn 2,2 tonn. Blant eiere av øvrige elbilmodeller er fordelingen lik som i fjor, sier generalsekretæren.

Generelt sett er det dårlige lademuligheter og mangel på rekkevidde som får flest eiere og brukere til å la elbilen stå, viser undersøkelsen.

Rekkeviddeangst var vanlig for noen år siden, men er i senere år erstattet av begrepet ladeangst. – Dette er frykten for kø, at det ikke er nok ladere eller at laderne ikke virker, sier Bu.

- Antall eiere som har latt elbilen stå på grunn av for liten rekkevidde har sunket med 14 prosentpoeng. Samtidig er økningen blant dem som sier det aldri har oppstått behov for å parkere elbilen på hele 9 prosentpoeng, sier Christina Bu.

Tilhengerfeste: Norsk elbilforening i flere år har stått på for at også elbiler skal få mulighet for tilhengerfeste. Nå begynner det endelig å røre på seg. Sist i rekken med denne muligheten, er Jaguar I-Pace. Foto: Terje Svaan