- Det er helt håpløst. AtB må lære av sine feil. Det skal ikke være nødvendig å finne opp hjulet hvert eneste år, sier Ann Tove Buklev fra Kvål.

Hun skulle ta bussen fra Kvål tirsdag formiddag, men opplevde at bussen bare føk forbi bussholdeplassen hvor det var flere passasjerer som sto måpende igjen.

På bussen sto det «fullt» i frontruteskiltet, men Buklev reagerer på at bussjåføren ikke stoppet og forklarte situasjonen.

- Sånn er det hvert år når det er martna i Trondheim, da blir det stappfullt på bussene, sier hun.

Hentet av taxi

Martnan varer fra tirsdag 26. juni til torsdag 28. juni, med over 150 utstillere, konserter, auksjoner, trylleshow og dans.

Selv skulle Buklev til byen for å donere blod samt spasere seg en tur rundt martnasbodene. Hun ble til slutt hentet av en taxi som fraktet henne til Melhus. Her var det en annen buss som også kjørte forbi de ventende passasjerene og med et skilt som lyste «fullt» imot dem. Toget er også innstilt på grunn av veiarbeid.

- Jeg eier ikke bil, og er avhengig av kollektivtransport. På Melhus var det mange som sto og ventet på buss, sier hun.

Like etter klokka 12 kom buss 38 og kjørte flesteparten til Midtbyen i Trondheim. Over 20 personer måtte stå i bussen, mens ei mor med barnevogn som ville stå på bussen ved Sandmoen, måtte pent vente.

- Dette er et problem hvert år, og jeg håper AtB ordner opp i dette, ellers blir det samme kaoset tilbake, sier hun.

Kritisk til AtB: Ann Tove Buklev hadde håpet å få være med bussen fra Kvål til. St. Olavs hospital, men bussen var smekkfull.

- Alltid utfordrende

Direktør for kommunikasjon og drift ved AtB, Grethe Opsal, bekrefter at dette er ei spesielt vanskelig uke. Hun beklager overfor passasjerer som har opplevd venting og frakjøring.

- Det er alltid utfordrende den første uka av sommerferien. Da er det både ferie, Martnan og Skandia cup samtidig, og vi setter inn ekstra kapasitet på alle ruter.

Ifølge Opsal ligger utfordringen i å treffe på nøyaktig når behovet er størst. Selv om de hvert år vet hvor travel akkurat denne uka er, er det flere faktorer som spiller inn på når folk benytter seg av bussen, som for eksempel været.

- Forvent ekstra ventetid

- Vi har mange års erfaring på dette nå, og mener dette er den beste løsningen, sier Opsal med tanke på den styrkede kapasiteten som planlegges for denne uka. I tillegg har AtB avtale med operatørene på rutene, om at de skal styre kapasiteten ytterligere når de ser behovet.

- Det ble eksempelvis sendt en maxi-taxi til Kvål i dag, da 340-bussen var full, for å plukke opp de frakjørte passasjerene sier hun.

Hun oppfordrer folk til å beregne ekstra ventetid når de skal ta bussen denne uka. Samtidig minner hun om at dersom man har ventet på en buss i over 20 minutter, uten at den dukker opp, kan man bestille drosje og levere regningen til AtB.

- Det er også mulig å ringe AtBs ruteopplysningstelefon, 177, og få opplysninger om hvor på ruta bussen befinner seg.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter