Hittil i år er det solgt 567 hybrid-SUVer av typen Volvo XC90. På samme tid i fjor var det solgt 186.

– Nesten annenhver bil som selges nå fortjener ikke de avgiftsfordelene de får, hevder generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Foreningen har satt en grense på 50 km rekkevidde, og stempler et «ikke godkjent»-merke på 4,5 av ti biler som er solgt hittil i år.

Volvo XC90 kommer øverst på «ikke godkjent-listen». På listen havner også BMWs 2-serie, selv om dette er en kompakt flerbruksbil. Hittil i år er det solgt 345 slike, mot 42 på samme tid i fjor.

Elbilforeningen: Folk er nesten dumme om de ikke kjøper verstingbilene

Det er «verstingbilene» som nå kommer spesielt godt ut. Ved nyttår ble det innført flere avgiftsendringer, blant annet ble vektfradraget økt fra 15 til 26 prosent, og hensynet til hestekrefter falt bort.

– Det betyr at folk nesten er dumme hvis de ikke kjøper disse bilene. Er du en av dem som kjører langt kan du nå få en fancy bil, samtidig som du opplever at du oppriktig gir et godt bidrag til bedre miljø. Men for det totale utslippet fra biler er dette veldig urovekkende, sier hun.

Bu minner om vinteren i Norge: Har du en ladbar hydbrid som i utgangspunktet har liten rekkevidde, blir denne halvert på vinterstid.

– I praksis blir det liten kjøring på elektrisitet, og de tunge "klimasminkede» bilene slipper ut langt mer enn det folk tror, sier Bu.

– Er det en risiko for at dere kan bli for rigide, slik at ingenting er godt nok?

– Hadde vi vært rigide hadde vi sagt at det bare skulle selges rene elbiler. Men vi må skille mellom de gode og de dårlige hybridene, der de siste får ufortjente miljørabatter. Utviklingen nå gjør at politikerne må rydde opp i dette i revidert budsjett i vår, sier Bu.

Legger skylden på Venstre

Dette er argumentene Elbilforeningen har samlet om nybilsalget:

  • De «dårlige hybridene», selger nå veldig godt i Norge. De får store fordeler uten at de gir miljøgevinst.

  • Det var Venstre som fikk innført økt vektfradrag fra 15 til 26 prosent for plugin-hybrider i 2016-budsjettet.

  • Nesten halvparten av hybridsalget har høye utslipp, på grunn av vekten og fordi de har liten elektrisk rekkevidde.

  • Vi har stipulert en grense på 50 km rekkevidde for å skille de gode fra de dårlige. De åtte modellene som har akseptabel rekkevidde utgjør 55,5 prosent av markedet.

  • Vi vet at bilene har høyere reelle utslipp og kortere rekkevidde enn det som er oppgitt som testresultater.

Slik svarer politikerne

– Det er vel bedre at folk kjøper plugin SUV enn at de kjøper konvensjonelle SUVer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en kort kommentar.

Venstre er langt på vei enige med elbilforeningen:

– Vi mener at ladbare hybriders avgifter skal differensieres på rekkevidde i enda større grad enn i dag. Vedtaket om salg av kun nullutslippsbiler fra 2025 står fast. Elbilsalget er stabilt på et rekordhøyt nivå. Dersom elbilen blir billigere enn de fossile alternativene før det vil vi kunne få hundre prosents salg av nullutslippsbiler før dette, sier Abid Raja.

SV: Ni av ti biler skal ha nullutslipp i 2021

Stortinget ble i fjor vår enige om en ambisjon om at nybilsalget fra 2025 i sin helhet skal være såkalte nullutslippsbiler. Under helgens landsmøte vil SV gå lenger:

- Vi vil vedta en ambisjon om at åtte eller ni nye biler skal være nullutslippsbiler allerede i 2021, sier Heikki Holmås.

SV mener engangsavgiften er nøkkelen til suksess for nullutslippsbiler.

- Han sa feil. Det er ingen planer om dobbeltspor innen 2023, sier statssekretær Tom-Christer Nilsen (t.h.) om statsråd Solvik-Olsens uttalelser. Foto: Kristin Svorte
KONKURRENT: BMW i3 har fått ny batteripakke og er en av bestselgerne i Norge for tiden. Mange tror Opels Ampera-e vil gi de etablerte hard konkyrranse i elbil-klassen. 1000 kjøpte bilen i Norge usett da bilen ble lansert i Paris i fjor. Foto: BENOIT TESSIER, Reuters