- Dette er super mat, sier grønnsakprodusenten på gården Nordfjæran søndre, som endelig kan sette hjertesalaten i jorda.

Han er storfornøyd med at det er tidlig våronn.

- Det spesielle i år er at alle jordstykkene blir klare samtidig. Før måtte vi ofte begynne ved sjøen og jobbe oss oppover etter hvert som telen forsvant. I år håper jeg å få levert den første salaten til 17. mai. Klarer jeg det kan jeg kanskje dyrke hjertesalat tre ganger på samme åkerlapp i løpet av sommeren. Det er lønnsomt, sier Johan Morten Haugan.

Sterk grønn vekst

Et nytt prosjekt kalt Grønn Vekst Trøndelag har ambisjon om å doble produksjonen av poteter, bær og grønnsaker innen 2030. En ny analyse fra Sparebank 1 SMN viser følgende:

Vi spiser frukt og grønt som aldri før. Sterk vekst i etterspørsel i 2014 og 2015.

Importandelen er fremdeles høy, men norske produsenter biter godt fra seg.

Stor uro i Coop/Ica i fjor, men de fleste produsentene lokalt har sikret seg nye kontrakter.

- Vi har aldri spist så mye frukt og grønt som nå, og etterspørselen etter god norsk kvalitet er høy. Våre analyser viser at vi vil få en verdivekst på 10 prosent fremover, sier Anja Gotvasli, bransjeansvarlig for landbruk.

Mattrygghet gir muligheter

Analysen viser at det er gode muligheter for norskprodusert frukt og grønt. Det er lav tollbeskyttelse på disse varene, men kvalitet, ferskhet og mattrygghet er viktig for den norske forbrukeren. Størst prosentvis vekst var det for agurk, tomat, gulrot, jordbær, bringebær og økologiske produkter.

- Grønnsakbøndene investerer for 20 år frem i tid og derfor må markedsutsiktene være gode. Men trønderske grønnsakprodusenter er raske til å omstille seg, sier Gotvasli.

Salg av økomat tar av

Tall fra verdens matvareorganisasjon (FAO) viser at verdens matproduksjon må vokse med 60–70 prosent de neste 30 årene for å møte vekst i etterspørselen.

- I tillegg er etterspørsel etter lokal mat sterkt økende. Dagligvarekjedene melder om betydelig vekst i omsetningen av økologiske varer, og tallet på Debio-godkjente virksomheter innen foredling, import og omsetning økte fra 645 til 719 i løpet av 2015. Men mye av økningen dekkes ved økt import, og er ikke norskproduserte varer, sier Gotvasli.

Alle vil ha hjertesalat

Bonden på Frosta vil gjerne være med på å tilfredsstille nordmenns behov for frukt og grønt. Haugan er en av de mest allsidige grønnsakprodusentene i landet. Han dyrker isbergsalat, romanosalat, hjertesalat, grønnkål, sukkernepe, rød og gul løk og gulrot. Han vasker og pakker varene før de blir sendt ut i Coop-butikkene.

- Folk vil bli sunnere i kosten, og det merker vi godt på etterspørselen. Markedet har endret seg til mer grønt, og det er spesielt hjertesalat folk vil ha nå, sier Johan Morten Haugan.

De første radene med hjertesalat blir satt i jorda for hånd. Denne dagen skal 10 000 planter under plasten. Haugan omsetter for 20 millioner, men trenger mer dyrkajord for å tilfredsstille etterspørselen i grønt-markedet.

- Jeg dyrker grønnsaker på 250 dekar egen jord, og så leier jeg 250 dekar. I tillegg kan jeg dyrker enkelte vekster tre ganger på samme åkerlapp i sesongen. Det vil si at jeg nærmer meg 800 dekar med avling, sier Haugan.

Bøndene ser trendene

Torgeir Hynne, bankens landbruksansvarlig i Levanger og Frosta, sier det har vært en rivende utvikling blant grønnsakprodusentene på Frosta de siste 20 årene.

- Jeg er imponert over hva de får til. De som fortsatt holder på er blitt veldig dyktige. De ligger hele tiden i forkant og ser hvilke trender som kommer. Frostingene har skjønt at markedet må være der for å lykkes.

Hynne sier de sjelden sier nei dersom kunden har et godt prosjekt og at det kan generere penger.

- Jeg ser videre vekst. Frostingene er ikke så veldig opptatt av at de har de største traktorene. De må passe til det de holder på med og som kan gi inntekt, sier Hynne.