Bøtene er de største som noen gang er gitt her til lands til en hovedentreprenør for manglende brøyting og snørydding.

- Jeg har aldri opplevd eller hørt om noe lignende noe annet sted siden drift- og vedlikeholdskontrakter på riks- og fylkesveger ble konkurranseutsatt i 2003, sier seksjonssjef Arne Iversen i Vegseksjon Sør-Trøndelag i Statens vegvesen.

Mesta har fått 34 bøter (sanksjoner) på totalt 3, 075 millioner kroner i perioden januar til april.

Bøtene varierer fra 10 000 kroner til 200 000 kroner.

Les også: I verste fall kan det ta 15 timer før brøytebilen kommer

Seks bøter på 200 000 kroner

Den høyeste bøtesatsen det er anledning til å gi er 200 000 kroner. Mesta har fått den største boten seks ganger i vinter.

28 av bøtene gjelder manglende brøyting og snørydding samt setting av brøytestikker, mens seks av bøtene dreier seg om ulike administrative og organisatoriske forhold knyttet til vintervedlikeholdet.

I alt har Statens vegvesen registrert nærmere 130 avvik fra kontrakten. De alle fleste kontraktbruddene gjelder området Trondheim Ytre (hele Trondheim minus sentrum hvor Trondheim Bydrift har veivedlikeholdet) og området Malvik–Selbu–Klæbu.

To avvik er også bøtelagt på Hitra og Frøya.

Til sammenligning har Trondheim Bydrift ikke fått en eneste bot i løpet av vinteren.

- Skyldes det store antallet bøter at Statens vegvesen har endret omfanget av kontrollvirksomheten?

- Nei, vi har det samme antallet kontrollører som tidligere. Bøtestørrelsene er avhengig av omfang og hvor alvorlig avviket er. Våre kontrollører melder inn avvikene straks de blir oppdaget, og deretter må entreprenøren forklare hva som har skjedd.

Dersom entreprenøren ikke er i stand til å dokumentere at det har vært brøytet, blir det tatt opp i byggemøtene, som blir avholdt hver fjortende dag, forklarer Iversen.

I området Trondheim Ytre har Mesta ansvaret for vedlikeholdet av 290 kilometer veier og 290 kilometer i området Malvik–Selbu–Klæbu.

Femårskontrakten for Trondheim Ytre er på 175 millioner kroner, mens Statens vegvesen betaler Mesta 139,2 millioner kroner for Malvik-Selbu-Klæbu-kontrakten.

Les også: - Tung jobb for renovatørene

Telefonstorm med klager

Det dårlige vintervedlikeholdet har også gitt seg utslag på antall publikumshenvendelser til Statens vegvesen.

- Trykket fra publikum har vært uvanlig stort. Vi har fått hundrevis av telefoner og eposter, langt flere enn det vi vanligvis pleier å få i løpet av en vinter. De fleste klagene har handlet om mangel på brøyting og for dårlig brøyting.

Mange har vært forbannet og oppgitt over standarden på brøytingen, mens enkelte har vært bekymret for sikkerheten. Det har også kommet bekymringstelefoner fra AtB om brøytingen.

Vi har hatt omtrent det samme trykket fra publikum ved alle de fire-fem store snøfallene i vinter, påpeker Iversen.

Les også: Derfor må brøytebilen kjøre i 40 kilometer i timen

Anstrengt forhold

De mange avvikene fra kontrakten og de rekordhøye bøtene har i løpet av vinteren ført til et anstrengt forhold og flere krisemøter mellom Statens vegvesen og Mesta.

Iversen forteller at kontraktene med Mesta allerede før kontraktsstart 1 september 2015 ble gått igjennom på et samhandlingsmøte punkt for punkt «for å forsikre oss om at vi har en felles forståelse om hva som står i kontrakten.»

- Vi gjennomfører i tillegg egne møter for tiden for å sikre at vi og entreprenør har lik kontraktsforståelse.

I de tilfellene der det er uenighet om hvordan kontrakten skal tolkes, har vi prøvd å få til en felles forståelse av hva ordlyden innebærer.

Det er viktig for oss at alle tvilsspørsmål om hvordan kontrakten skal tolkes, blir ryddet unna før neste vinter, sier Iversen.

Gjennomgangen av årsaken til kontraktsbruddene har ifølge Iversen vist tre områder det ser ut til å ha sviktet: Manglende opplæring, for lite utstyr og feil utstyr.

- Hva skjer dersom det oppstår kontraktsbrudd i like stort omfang neste vinter?

- Vi kan ikke leve med en lignende situasjon som i år også neste vinter. Ut fra regelverket kan i siste instans kontrakten heves, men vi er ikke der nå, sier Iversen.

Ikke betalt en eneste bot

Mesta har så langt ikke betalt noen av bøtene. På de aller fleste bøtene gikk betalingsfristen ut i mars og april.

- Vi er blitt enige med Mesta om at betalingen av bøtene blir utsatt inntil vi har hatt en felles gjennomgang av alle sanksjonene. Fordi det har vært så stor uenighet om grunnlaget for kravet, har vi besluttet å løfte sluttsamtalene om sanksjonene med Mesta opp på toppledernivå, bekrefter avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen region midt.

Hennes målsetting er å sluttføre samtalene med regiondirektør Arne Årsbog i Mesta midt innen sommeren.

- Betyr dette at det er blitt tvil i Statens vegvesen om at alle sanksjonene er korrekte?

- Sanksjonene står ved lag, men i en samhandlingsprosess er det alltid to parter. Målet er å få en felles forståelse av kontraktene.

Vinteren 2015–2016 var den første vinteren i den nye femårskontrakten. I forbindelse med skjerping av kravene og endring av rutinene i den nye kontrakten, kan det være ulikt syn på hvordan endringene skal tolkes. Dette gjelder for eksempel et skjerpet krav til vintervedlikeholdet av gang–og sykkelveiene i Trondheim, forteller Solvi.

Avdelingsdirektør Arne Årsbog i Mesta har avslått å svare på Adresseavisens spørsmål om millionbøtene. Årsbog skriver i en tekstmelding at «Sanksjonene er ikke ferdigbehandlet av Mesta og Statens vegvesen, kan derfor ikke kommentere dette.»

Millionbøter. Mesta er blitt ilagt i alt 34 bøter av Statens vegvesen for mangelfullt vintervedlikhold i Sør-Trøndelag. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Telefonstorm. - Vi har fått hundrevis av telefoner og eposter om dårlig brøyting i vinter, forteller seksjonssjef Arne Iversen (t.v.) og prosjekleder Andreas Tessem i Vegseksjon Sør-Trøndelag i Statens vegvesen. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen