Tidligere i år bygde 50 NTNU-studenter en elektrisk racerbil som har fått navnet «Vilje».
Bilen, med 107 hestekrefter, var ifølge studentene selv en forhåndsfavoritt da de tidligere denne uken tok turen til Wien i Østerrike for å konkurrere i «Vienna e-Challenge».
Dette fartsmonsteret av en elbil kan kjøre opp ned i en tunnel
Banens beste
Gleden var stor da sjåfør Daniel Midling sikret beste rundetid i autocross. Etter flere forsøk kom han seg rundt banen på 25,496 sekunder uten å treffe noen av kjeglene.
- Det var en meget krevende bane, men vi fikk til slutt en lynrask rundetid. Kommentatoren kunne nesten ikke tro at vi kunne være så mye raskere rundt parken enn de andre, og wow-faktoren var svært høy for de mange skuelystne, sier kommunikasjonsansvarlig Paul Huynh i Revolve NTNU.
Få sekunder skilte lagene som deltok. Trondheimsteamet kom rundt banen 1,246 sekunder raskere andreplassen.
Her får racerbil-studentene hemmelige tips fra Ferrari-sjef
Sjetteplass til «Vilje»
Men det var ikke bare rundetid og akselerasjon som skulle bedømmes da Det tekniske universitetet i Wien inviterte til konkurranse. Design, drivstofføkonomi, kostnadseffektivitet og markedsføring var også i fokus.
Sammenlagt endte Revolve NTNU på en sjetteplass.
- Vi var alle enige om at hvis vi ikke hadde hatt trøbbel med en ledning, så hadde vi kommet høyere enn en sjetteplass, men det er selvfølgelig bare spekulasjon, sier Huynh.
Studentene var likevel godt fornøyde med å kunne vise at Norge er i toppen når det gjelder teknologi, også innen bilindustri.
- Nå skal vi fikse bilen og vende nordover for flere kjøreopptredener og videre arbeid mot 2016-bilen, sier Huynh.
KOG Arctos R er Norges første elektriske racerbil
Planlegger neste bil
Revolve NTNU bygger nemlig en ny bil hvert år, med formål å delta i Formula Student. Konkurransen arrangeres hver sommer, og går ut på å bygge en racerbil for det ikke-kommersielle markedet. (Kilde: Wikipedia)
Huynh sier han foreløpig ikke kan avsløre altfor mange detaljer rundt 2016-bilen.
- Men det vi skryter av akkurat nå er at det blir Skandinavias første firehjulsdrevne el-racerbil, sier Huynh.