- Vi skal se på årsakene til forskjell i skoleprestasjoner, konsekvensene av disse og foreslå noen tiltak.

Det sier Camilla Stoltenberg, direktør ved Folkehelseinstituttet. Hun leder utvalget nedsatt av tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen høsten 2017.

De ser på forskjeller mellom jenter og gutters prestasjoner igjennom hele skoleløpet og vil kartlegge hva vi vet om hvorfor det er slik, for å motvirke ubalansen.

Kvinnene drar forbi

Tradisjonelt sett har gutter og menn vært i flertall av dem som har tatt høyere utdanning. I dag er andelen kvinner som tar fag det er høye karakterkrav for å komme inn på, som medisin, jus og psykologi, oppe i 75 til 85 prosent.

- Kvinnedominansen i høyere utdanning ser vi i 29 av 34 OECD-land, så dette er ikke et norsk fenomen, sier Stoltenberg.

Nesten dobbelt så mange gutter som jenter faller ut av videregående skole. Nesten hver fjerde norske mann på 45 år har ikke barn.

- Menn marginaliseres. Det er en økende forskjell og det er en overraskende mangel på god forskning hvorfor det er slik og hva man bør gjøre med det. Derfor skal vi beskrive disse forskjellene og vurdere om det er et problem eller ikke, sier Camilla Stoltenberg.

Innspill: Camilla Stoltenberg leder utvalget. Dialogmøter med fagfolk i Bodø, Trondheim og Bergen skal gi innspill og mer kunnskap på veien. Her fra Trondheim mandag.

Holder ikke å bare være gutt

- Selv om kunnskapen om disse skjevhetene ikke er tilstrekkelig, er det mange, både akademikere og praktikere, med kunnskaper om dette, sier kommunaldirektør for oppvekst og utdanning i Trondheim, Camilla Trud Nereid.

Hun deltar i Stoltenberg-utvalget og er vertskap for dialogkonferansen i Trondheim. Her er flere enn tjue representanter fra barnehage, skole, helsetjenesten og ikke minst NTNU invitert. De skal få opplyse utvalget før de går i samtale og drøfting av problemstillingen «gutters psykososiale utvikling og utfordringer».

- Det vi i alle fall vet, er at det ikke er nok å være gutt, for at det skal gå dårlig med deg her i livet, sier Nereid. Hun nevner at både sosioøkonomiske forhold, forhold i hjemmet og barns individuelle egenskaper spiller inn.

- Men gutter ser ut til å takle en utfordende livssituasjon dårligere.

Hva er normalt og hvem kan skyldes for hva?

Bidragsyterne i Trondheim var ivrige på å delta og diskutere.

Nye møter: Evolusjonspsykolog Mons Bendixen, Camilla Trud Nereid og Camilla Stoltenberg.

Sosiologiprofessor Aksel Tjora spør om det er gutta eller skolen som sliter når det kommer til ADHD.

Førsteamanuensis i pedagogikk Stine Svendsen stiller spørsmål om barn og unges kjønnsfrihet i skolen.

Kjønn i barnehagen, kjønnsforskjeller i og utenfor skolen, gutter i skolen, gutter og skriving, gutter i masseutdanning og seksuell utforskning og trakassering var noen av en rekke konkrete tema de var innom.

Psykiatrisk sykepleier og helsesøster Nina Holmen fortalte om hvordan helsesøstertjenesten jobber med mestringsstrategien MEST for ungdom i videregående- og ungdomsskole. Hva som er utfordringer de fleste sliter med og hvorfor det er slik i puberteten. Innfallsporten er å normalisere mye av det som oppleves som sterkt og veldig vanskelig i denne perioden av livet.

- Vi ønsker en høyere bevissthet og å avlive noen myter, sier Camilla Stoltenberg og Camilla Trud Nereid.

Ekspertutvalget skal avgi sin innstilling i form av en NOU innen 1. februar 2019.