- Med noen enkle grep fra både bensinstasjoner og bileiere kan mye unngås, sier Pål Rune Eklo kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Bare Gjensidige får om lag 200 skademeldinger i året etter at biler er skadet i vaskehaller. Totalt for hele forsikringsbransjen dreier det seg om mellom 800 og 1000 saker hvert år. De fleste saker løser seg raskt og greit, men i en del saker oppstår uenighet om hvem som er ansvarlig for skaden.

- Er det bilisten eller bensinstasjonen eller begge, sier Eklo.

Av og til er det dårlig informasjon om hvordan vaskemaskinen skal benyttes. Det kan dreie seg om mangelfull skilting om hvordan portene for inn- og utkjøring fungerer.

En forsikringskunde fortalte at han hadde åpnet døren og forsøkt å skru av antennen etter at maskinen hadde startet, men rakk det ikke før børstene nådde ham. Både mannen og bilen fikk seg en kraftig såpevask, og bilen ble full av vann.

- Vi har også historier om åpne sidevindu som ikke er lukket før vaskingen startet, og bakluker som åpner seg under vask fordi sensorene blir påvirket av børstene, sier kommunikasjonssjefen.

Vasker ikke selv

Bilvask er høyst aktuelt nå etter påske og når folk skal fjerne skitt, salt og asfalt etter en tøff vinter. Mange har av ulike årsaker ikke mulighet for å vaske bilen selv med svamp og bøtte, og oppsøker i stedet en vaskeautomat. Enkelt er det også.

Ifølge Pål Rune Eklo skyldes de vanligste skadene gjenstander som har festet seg i børstene og skadet neste bil. Slitte eller møkkete børster kan skrape opp lakken. Børster som henger seg opp i antenner, takstativ og takbokser og fører til skade. Noen plasserer bilen feil i maskinen, vaskehallens dører som treffer kjøretøyet ved inn- og utkjøring. Skader som skyldes teknisk svikt ved maskinen eller dørene til hallen.

Typiske feil i vaskehaller kan være at sensorer på portene mangler, varsellys som er feil montert eller som ikke gir mening for brukerne, høyde og plassering av kjøretøyene inne i maskinene. Biler med skibokser skal ha et eget vaskeprogram. Antenner er ikke tatt av. Bakluker som åpner seg under vask, fordi maskinen påvirker sensorene under baklukene på bilene.

Hva med forsikringen?

- Hvis bensinstasjonen har ansvaret, dekkes hele skaden på bensinstasjonens ansvarsforsikring med fratrekk av stasjonens egenandel. Den må stasjonen betale kunden direkte, opplyser Eklo.

Dersom bilisten får ansvaret, brukes den vanlige kaskoforsikringen. Har ikke bilisten kasko, må vedkommende ta regningen selv. Delkasko dekker ikke dette. Får bilisten ansvaret og det kun er en glasskade, er egenandelen 2000 kroner, men gir ikke bonustap. Får bilisten ansvaret og det er en karosseriskade, er det ordinær egenandel og et mulig bonustap.

Fotografer skaden

Eklo oppfordrer til å ta bilder med mobiltelefon som bevis for hva som har skjedd. Om mulig ta bilder som viser tekniske feil ved maskinen eller dører i hallen. Annet som kan dokumenteres gjennom bilder, er mangelfull skilting eller feilinformasjon på stedet om hvordan maskinen skal brukes.

Finnes vitner til hendelsen (andre i vaskekøen), noter navn og telefonnummer. Informer de ansatte på bensinstasjonen om hva som har skjedd så raskt som mulig etter uhellet.

- Noter navn på dem du snakker med, og noter opplysninger som gis. Be om å få opplyst hvor maskinen er forsikret, da det eventuelt kan lette ditt eget forsikringsselskaps arbeid. Meld skade til forsikringsselskapet mest mulig detaljert om hva som skjedde og hvorfor du tror det skjedde, sier Eklo.